Håller på med ett tak-lyft där tidigare vindsbjälklaget nu blir Golvreglar. Huset är från 1945, med tanke på ålder är det förvånansvärt plant. Men Lite variation är det.. Behöver förslag på bra sätt att jämna at reglarna innan jag skruvar golvspån. Tänkte undvika att lägga masonitremsor, då det inte är så "jämna" avvikeler.

Min kanske var att kanske lägga någon flexfix etc på bjälkarna.
 
M mojjen skrev:
Håller på med ett tak-lyft där tidigare vindsbjälklaget nu blir Golvreglar. Huset är från 1945, med tanke på ålder är det förvånansvärt plant. Men Lite variation är det.. Behöver förslag på bra sätt att jämna at reglarna innan jag skruvar golvspån. Tänkte undvika att lägga masonitremsor, då det inte är så "jämna" avvikeler.

Min kanske var att kanske lägga någon flexfix etc på bjälkarna.
Kan du inte sala på nya reglar som är raka på de gamla ?
 
Det enklaste brukar ju vara att skruva nya reglar på sidorna av gamla bjälkar.
 
  • Gilla
basseman och 2 till
  • Laddar…
Vill inte det. Det ligger packad sågspån så ganska myckat jobb om jag skall fälla ner mer reglar. . Extremt mycket jobb för några mm.. Bedömer att det är upp till +-5mm. Eventuella toppar kan jag ju hyvla med el hyveln.

Min tanke var att smeta på någon fix/lim etc som bär. och dra av med rätskivan.
Om det skulle funka, så vad är lämpligt att använda???
 
  • Gilla
psytu
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Min tanke var att smeta på någon fix/lim etc som bär. och dra av med rätskivan.
Om det skulle funka, så vad är lämpligt att använda???
Nej det låter helt fel. Av alla skäl. Hur ska det fästa på trä som rör sig, hur ska det ligga kvar över tid, hur ska det inte spricka när du skruvar spånet etc etc etc.

Köp brädor 28x120 eller motsvarande och skruva fast på sidan av bjälkarna. det kan du göra utan att flytta på spånet.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Vill inte det. Det ligger packad sågspån så ganska myckat jobb om jag skall fälla ner mer reglar. . Extremt mycket jobb för några mm.. Bedömer
Reglarna behöver inte vara lika höga som de befintliga, så det blir inte mycket jobb att dra upp ett decimeterdjupt dike i spånet närmast regeln och släta till det igen när extraregeln sitter på plats.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Vill inte det. Det ligger packad sågspån så ganska myckat jobb om jag skall fälla ner mer reglar. . Extremt mycket jobb för några mm.. Bedömer att det är upp till +-5mm. Eventuella toppar kan jag ju hyvla med el hyveln.

Min tanke var att smeta på någon fix/lim etc som bär. och dra av med rätskivan.
Om det skulle funka, så vad är lämpligt att använda???
Jag gjorde det, du behöver inte gräva ur all sågspån, gräv ut typ ett "fack" mellan två bjälkar och ca 1 meter långt, sedan så jobbar du där... När du flyttar dig så fyller du i där och då blir det ett nytt utrymme. Så att du alltid har fritt där du jobbar.

Inte nog med att det finns massa risker med att kleta på något. Du behöver ju ändå dra av måt något horisontellt och då behöver du ändå dra upp riktskivor i våg. Så det låter som att det blir mer jobb... Om det bara är 5 mm varför vill du inte använda masonit ?
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag gjorde det, du behöver inte gräva ur all sågspån, gräv ut typ ett "fack" mellan två bjälkar och ca 1 meter långt, sedan så jobbar du där... När du flyttar dig så fyller du i där och då blir det ett nytt utrymme. Så att du alltid har fritt där du jobbar.

Inte nog med att det finns massa risker med att kleta på något. Du behöver ju ändå dra av måt något horisontellt och då behöver du ändå dra upp riktskivor i våg. Så det låter som att det blir mer jobb... Om det bara är 5 mm varför vill du inte använda masonit ?
Svarar mig själv.... Typ sähär menar vi.
Ombyggnad av ojämnt vindsgolv med nya reglar och bråte på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag gjorde det, du behöver inte gräva ur all sågspån, gräv ut typ ett "fack" mellan två bjälkar och ca 1 meter långt, sedan så jobbar du där... När du flyttar dig så fyller du i där och då blir det ett nytt utrymme. Så att du alltid har fritt där du jobbar.

Inte nog med att det finns massa risker med att kleta på något. Du behöver ju ändå dra av måt något horisontellt och då behöver du ändå dra upp riktskivor i våg. Så det låter som att det blir mer jobb... Om det bara är 5 mm varför vill du inte använda masonit ?
O Om avvikelsen är jämn så funkar masonit. men jag tror det varierar både öevr regeln, och mellan regalr. Däremot tror jag maximalt avvikelsen är 5mm. Men på det stora hela mindre. Det var ett råspontgolv spikat i reglarna innan. så dom harinte vridit sig fritt. Jag skall lägga lite tid på att utreda hur stort problem det är.
Sen är jag ju inte byggare, så jag vet inte hur stora toleranser man kan acceptera heller. JAg sakll skruva ett spångolv 22mm mot regalrna. Sen blir det ett flytande värmegolv, och Parkett.
Jag står emellan att lägga Golvvärmen i EPS, och parkett över det. Eller en 20mm Rockwell stegljudsskiva och 22m spårad spån över det, följt av parkett..
 
Om det är så litet jobb att du överväger elhyveln för att ta ner vissa toppar kan du göra likaså på dalarna? Svårt att kommentera utan att veta omfattningen men om det tex är fråga om vissa toppar du kan hyvla ner och reglarna i övrigt är rimligt spikfria kan du givetvis sala på med lämplig tjocklek planhyvlat på dalarna och sedan ordna slätt med elhyveln.

Min röst går dock de flesta dagar i veckan till att använda spånsug alt spade och frigöra nuvarande reglar om möjligt och antingen regla på respektive sida med något tunnare eller en 45:a på lämplig sida. Det är alla gånger snabbare och roligare att fortsätta med golv efteråt på ett bra slätt underlag
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
O Om avvikelsen är jämn så funkar masonit. men jag tror det varierar både öevr regeln, och mellan regalr. Däremot tror jag maximalt avvikelsen är 5mm. Men på det stora hela mindre. Det var ett råspontgolv spikat i reglarna innan. så dom harinte vridit sig fritt. Jag skall lägga lite tid på att utreda hur stort problem det är.
Sen är jag ju inte byggare, så jag vet inte hur stora toleranser man kan acceptera heller. JAg sakll skruva ett spångolv 22mm mot regalrna. Sen blir det ett flytande värmegolv, och Parkett.
Jag står emellan att lägga Golvvärmen i EPS, och parkett över det. Eller en 20mm Rockwell stegljudsskiva och 22m spårad spån över det, följt av parkett..
(jag är inte heller byggare skall tilläggas)
Antar att du tog bort råsponten p.g.a. att du ska lägga spångolv ? Står det inte hos tillverkaren hur stora tolleranser som kan accepteras ? Har du en elhyvel kan ju ett alternativ vara att ta ner alla toppar. Eventuella dalar som är 3-5 mm (eller vad som nu kan vara maximal avvikelse för ett spångolv) kan du ju lokalt höjda med massonit.

Beroende på hur stort rummet är. Att gräva ur spånet tar inte många timmar + blir ett fint träningspass :) Restprudukter från gjutning, typ sand och sågspån i mellan mina bjälkar så det var tungt. Men tog någon timme om man köttar på.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Svarar mig själv.... Typ sähär menar vi.
[bild]
Jag förstår där har du behövt justera en hel del.. Mitt golv är dock nästan plant, ganska lite justering Plangolv med reglar cc60 och utskuret skott för ventilation i isolerad bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Reglat cc60.
Bilden visar ett av skotten som är utskottade för vent.
 
M mojjen skrev:
Jag förstår där har du behövt justera en hel del.. Mitt golv är dock nästan plant, ganska lite justering[bild] . Reglat cc60.
Bilden visar ett av skotten som är utskottade för vent.
Det "ser" ju fint ut. Jag hade;
1: Efterforskat hur ojämnt golvet är, och framförallt hur ojämnt det blir om man hyvlar ner topparna.
2: Parallelt hade jag forskat kring vilka tolleranser som spånskivorna tar. Risken är ju att det blir lite "svaj" i golvet.

Lumpapp sätter man ju vanligen på bjälkarna för att undvika ljud, man kan ju lägga några på varandra, de ger efter en del och kanske jämnar ur eventuella dalar.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det låter helt fel. Av alla skäl. Hur ska det fästa på trä som rör sig, hur ska det ligga kvar över tid, hur ska det inte spricka när du skruvar spånet etc etc etc.

Köp brädor 28x120 eller motsvarande och skruva fast på sidan av bjälkarna. det kan du göra utan att flytta på spånet.
Ni har förmodligen helt rätt att det inte var en bra ide. Tänkte typ något som PL 400, som både limmar och kan bära upp lite avvikelser..
 
Är det bara några mm på några enstaka ställen så är nog elhyveln det enklaste. Annars skruvlimmar du en 95x45 regel på ena sidan av varje ås så att dom hamnar i höjd med det högsta ojämnheterna.

Takstolar med ojämn höjd markerade i rött, med ventilationsslang och isolering synlig, samt verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.