E
Har inte läst alla kommentarer, men jag hade valt den lokala firman. Bättre paneler och växelriktare.

Dåliga garantier på båda tycker jag dock.
 
F
E enoch85 skrev:
Har inte läst alla kommentarer, men jag hade valt den lokala firman. Bättre paneler och växelriktare.

Dåliga garantier på båda tycker jag dock.
Hade inte valt nån av dem, båda har så optimistiska elpriser att det borde klassas som vilseledande att få skicka en sån offert.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Och hur var prognosen för terminspriserna Q1 och Q2 2023 och hur står dessa sig mot försäljningsutfall?

Du har garanterat rätt i sak, önskesiffrorna från installatörerna är nästan bedrägerisiffror.
.

Det beror när i tiden man kolla. Men kan användas som fingervisning. Tror de har blivit några ören lägre sen föra månaden för alla terminer. Som du skriver är det en nyktrare gissning än glädje kalkylerna vissa installatörer kör. https://www.nasdaqomx.com/transactions/markets/commodities/market-prices
 
  • Gilla
4väggarochtak och 1 till
  • Laddar…
Glöm inte heller att ta med räntekostnaden i din kalkyl.

Runt 140kkr till säg 5% ränta blir 7000:-/år

Installerad effekt ca 8000kWh/år
Med elpris på i snitt
2kr: 2*8000 - 7000 = 9000:- vinst
1kr: 1*8000 - 7000 = 1000:- vinst
0.5kr: 0.5*8000 -7000 = -3000:-

Sen kanske inte räntorna står så högt i flera år, men om man räknar optimistiskt på elpriset kanske man ska räkna pessimistiskt på räntan...

Problemet diskuterades ganska mycket i denna tråden https://www.byggahus.se/forum/threa...olceller-annat-aen-om-man-aer-lanefri.486873/
 
  • Gilla
4väggarochtak
  • Laddar…
Karl.s Karl.s skrev:
Glöm inte heller att ta med räntekostnaden i din kalkyl.

Runt 140kkr till säg 5% ränta blir 7000:-/år

Installerad effekt ca 8000kWh/år
Med elpris på i snitt
2kr: 2*8000 - 7000 = 9000:- vinst
1kr: 1*8000 - 7000 = 1000:- vinst
0.5kr: 0.5*8000 -7000 = -3000:-

Sen kanske inte räntorna står så högt i flera år, men om man räknar optimistiskt på elpriset kanske man ska räkna pessimistiskt på räntan...

Problemet diskuterades ganska mycket i denna tråden [länk]
Sen får du 30% i skatteredukton på räntan om du tar det som bolån, så teoretiskt sett på 5% ränta betalar du "bara" 0,7*5%=3,5%
 
M mortimer skrev:
Sen får du 30% i skatteredukton på räntan om du tar det som bolån, så teoretiskt sett på 5% ränta betalar du "bara" 0,7*5%=3,5%
Förvisso sant, säg att du får break even i lägsta fallet.

Ställer mig ändå med dom som tycker att det är oklokt att låsa upp 140k på något som ev ger några hundralappars avkastning i månaden
 
E
F fsn skrev:
Hade inte valt nån av dem, båda har så optimistiska elpriser att det borde klassas som vilseledande att få skicka en sån offert.
Nej jag hade inte heller valt någon av dem, men om man måste välja mellan dessa - precis som TS ställde frågan - så hade mitt svar blivit ovan.

Hade jag fått välja fritt hade jag kört det jag har nu; Meyer Burger paneler, Fronius växelriktare, samt BYD batteri.

Själv tittade jag noga på databladen i mina jämförelser för att få så bra kvalitet som möjligt. Hellre bra kvalitet än sk*t som går sönder, eller inte håller måttet på faktiskt lovad output...
 
Ville bara säga att jag tackade nej till båda. Försökte på det billigare paketet ställa vad jag anser var ganska rimliga krav på T&C's men också få ner priset till 120, de var inte intresserade av det så jag tackade nej.
 
  • Gilla
Karl.s och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.