I min värld så försöker jag bete mej lika mot andra som jag själv vill bli bemött, tyvärr finns det allt för många som har en inställning som dom tror gynnar dom, men troligen resulterar i att dom inte får den hjälp/personal/kund/hantverkare som är bäst...
 
Oppe skrev:
Jag är absolut inte emot avtal. Men det skall vara ett avtal som är skrivet på ett rimligt sätt, det blir nästan för mycket i bland...speciellt när kunder skriver avtal som hantverkaren skall signera.

Det är naturligtvis hantverkarens uppgift att ta fram ett avtal som bygger på säkerhet för båda parter. Det tror jag som någon skrev tidigare att hantverkare måste bli bättre på.
Det är bara att tacka nej om jobbet inte passar.
Samma som när jag som konsument köper saker. Börjar någon krångla med något konstigt avtal med punkter jag inte förstår väljer jag någon annan att göra affär med.

Är man en duktig hantverkare kan man ha sitt eget avtal, låt kunden få det och passar det inte ta ett annat jobb om du inte vill chansa och få problem pga kundens krångliga avtal du kanske inte förstod helt.
 
joflopp skrev:
Men jisses... Det är en debattartikel i en branschtidning avsedd att väcka just debatt. Klart som sjutton att den är vinklad, vilken debattartikel är inte det?
Jo visst är det syftet med en debattartikel, men de flesta artiklarna är betydligt bättre skrivna. Men som någon också påpekade, vad är syftet att från ett företag svartmåla så många privatkunder.
 
1) Det är inte XL-Bygg som har skrivit debattartikeln, det är en jurist från Sveriges Bygg- och Järnhandlareförbund.
2) Svartmålar verkligen debattartikeln privatkunder i allmänhet?

Precis som byggfuskprogrammen på TV inte svartmålar hantverkare i allmänhet så anser jag inte att författaren drar alla kunder över en kam utan vill skapa debatt kring den lilla klick med kunder som trilskas och inte vill betala för sig oavsett hur bra arbetet är utfört.


Eftersom ämnet är så infekterat så kanske jag ska klargöra att jag inte är hantverkare. :)
 
Jag har diskuterat frågan med en hantverkare jag anlitat. Frågade "är det verkligen ett problem med kunder som försöker komma undan betalning"? Enl. honom så händer det aldrig.

Skall kanske börja med att påpeka att jag inser att det finns privatpersoner som faktiskt är oärliga.

Som jag uppfattat det så är det så enkelt att en bra hantverkare som gör bra jobb, kommunicerar ärligt med kunden om kostnader och tider osv. De hantverkarna har inga reela problem med betalningsovilliga kunder.

I en konflikt där en hantverkare tycker sig illa behandlad av en kund, så tror jag att det för det mesta ligger ett problem i botten som inte har med betalningen att göra. hantverkaren har kanske inte åtgärdat en "skitsak", eller inte hållt den överenskommna tiden och inte heller i rimlig tid meddelat om tridsproblemen, alla dessa problemområden som folk brukar ta upp.

Visst så kan det då vara så att kunder överkompenserar sig genom att hålla inne för mycket pengar, eller allmänt strular. Det är fel.

Men grunden är fortfarande att om hantverkaren hade skött sin del från början så uppstår inte problemen. och en bra hantverkare inser också att om man nu trots allt missar ordentligt hos någon enstaka kund, så är det ett rätt bra sätt att "reparera misstaget" att överkompensera kunden. Den bra hantverkaren kommer inte att behöva göra det mer än kanske någon gång vartannat år eller så.

I ett serviceinriktat företag måste man inse att en väl hanterad reklamation är värd mycket mer för firmans rykte än om man alltid gör rätt från början.
 
Tyckte kommentren i artikeln om att kundr håller inne betalning pga. någon "skitbagatell". Vad är problemet? OM det nu är en skitbagatell, då är det väl bara att fixa det så är konflikten ur världen.
 
För många år sedan när jag jobbade som hantverkare blev vi varnade för en familj som satte i system att inte betala, allt var bra tills det skulle betalas så var det tvärstopp, vilket resulterade i att dom inte fick mer hjälp, i små städer funkar det inget bra att inte betala pga "jungeltrumman"
 
artikeln skrev:
Kan du köpa en cykel, radio, tv, möbel, bil eller alls något annat och be dem skicka en faktura?
Uhm, ja... Det är väl nästan vanligast att göra sådana köp med "Köp nu, betala efter midsommar". Det blir ju också en kreditrisk för butiken. Och om det nu löses riskfritt för butiken så kan väl hantverkaren göra likadant?
 
MathiasS skrev:
För mindre jobb i storleksordningen 5-10k skulle ju ändå detta vara ok ur själva betalningsperspektivet. Problemet som jag skulle se med det vore att kunden inte ges möjlighet att granska det som gjorts ordentligt. Köper man en TV har man antagligen tänkt efter lite före, tittat, jämfört etc. Förväntas man betala på fredag eftermiddag 5 minuter efter att allt blivit klart hamnar man i en helt annan sits.

Om jag som hantverkare tyckte jag hade problem med kundfordringar eller cashflow skulle jag försöka hitta någon medelväg mellan branschstandard och direktbetalning.
Om vi nu tvunget ska jämföra hantverkartjänster med varor (som bla jag gjort fler gånger i andra trådar men fått fan för) så har man ju med varor garantier, samma som på utförda tjänster. Ska man ha ett badrum gjort så har man tänkt efter, kollat kakel, kollat upp hantverkare osv osv precis som med att man kollar upp TV och vad just den speciella har sitt bästa pris. Man vet ändå inte förän man använt Tv:n fram till garantins utgång om den var bra eller inte.....samma som med en renovering....eller?
Skyddet som konsument har man iaf, en butik som skiter i sina åtaganden vid ev fel är ju detsamma som en hantverkare som skiter i detsamma....men, inte skulle kunderna gilla att då jag tex slagit på centralen efter div provningar ska ha pengarna i handen direkt eller under ett längre projekt stå i hallen med framsträckt hand och vänta på veckobetalning för annars tar jag med mig mitt pick o pack samt div material och går.

Visst skulle jag kunna göra så men ryktet om företaget skulle nog sänkas en del snäpp (nu har jag inte så många privatkunder så det spelar ju ingen roll) så helt enkelt gör man ju en kontroll av kunden före, går igenom och sätter på pränt vad som ingår och/eller inte ingår samt skriver under kontraktet eller får bekräftelse på skriven offert (med ev bilaga) och slutligen lägger fakturan på 10 dgr (så får man in pengarna förhoppningsvis innan 30 dgr).
Det stora problemet är nog att många privatkunder förväntar sig 30 dgr faktura och blir långa i ansiktet när det kommer en på 10 dgr eller att man i förhand säger att "tyvärr är du inte tillräckligt kreditvärdig så du måste betala X% i förskott och sedan X antal kronor per vecka till avslutat jobb"

Det handlar ju om att ge och ta och är det en kund jag ev skulle vara misstänksam mot och ställa krav och denne då vägrar så tar jag inte heller jobbet.
 
Suhagg skrev:
Hade jag jobbat som hantverkare och gjort större jobb hade jag självklart lagt 10min på att kolla upp kunden först. Har en kompis som har gjort så och hittat kunder som varit struliga ekonomiskt och då har han snällt tackat nej till jobbet. Varför chansa.

Ni som är hantverkare kollar ni upp vad kunde har för förutsättningar?
Man får ju en liten känsla över kunder ibland och då kollar man men då handlar det ju också om lite större pengar också oftast, annars så brukar kunder fråga om dom får betala kontant ibland även om det inte är svart.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Det är klart att det finns oärliga kunder lika väl som att det finns fuskbyggare. Men det är väldigt anmärkningsvärt att en byggvaruhandel lägger ut den här vinklade skriften på nätet. Vill man inte ha några privatkunder alls?
Jmf med några av dina artiklar på ditt eget forum.....vill du inte ha tag på hantverkare alls? ;)
 
Zynx skrev:
Jo visst är det syftet med en debattartikel, men de flesta artiklarna är betydligt bättre skrivna. Men som någon också påpekade, vad är syftet att från ett företag svartmåla så många privatkunder.
Vad är syftet på ett forum att en hantverkskund ska svartmåla så många hantverkare....oftast i allmänhet...samma sak eller??? Vare sig det är befogat eller inte så är det ju just de problem som medlemmarna här tar upp och funderar över att hålla tillbaka betalningar osv osv som denna artikel tråden handlar om tar upp fast i omvänd synvinkel. Jag tyckte den var bra för just den skull att kunder kan se hur hantverkare blir behandlade av andra kunder i vissa fall. Sen kan jag ju säga som en del gör till hantverkare i trådar som är "anti hantverkare" att de som försvarar beteende och/eller ställer sig i total försvarsställning gör allt för att skydda sitt skrå osv osv....vad händer nu i denna tråd då fakta om kunder kommer upp från ett håll som inte är forumets hantverkare? Jo, kunder ställer sig i försvarställning......
 
OlaF skrev:
Uhm, ja... Det är väl nästan vanligast att göra sådana köp med "Köp nu, betala efter midsommar". Det blir ju också en kreditrisk för butiken. Och om det nu löses riskfritt för butiken så kan väl hantverkaren göra likadant?
Nja, det görs ju kreditkoll genom det kreditinstitut butiken använder och butiken har inte så stor risk, den tar kreditbolaget som är jävligt snabba på att lägga på räntor och grejer vid sen betalning. Sen så krävs det att man tjänar X antal kronor för att få handla något på kredit för X antal kronor. Man kan ju som hantverkare göra på samma sak men då ska man telefonera in till kreditbolaget varje gång då man är i direkt kontakt med kund och köra födelsenummer osv samt att man varje gång får en kund ska fråga om dom vill betala kontant eller på faktura och allt som hör därtill och de ärliga kunderna har väl inga problem med det egentligen men känner kanske att dom inte är trovärdiga och vänder sig till ett företag som inte har dessa krav och det är ju dessa företag sen som träffar på många ärliga och oärliga och därmed blir blåsta ibland.

Bara att inse att folk gör skillnad på att handla i butik och att få en tjänst utförd när det gäller betalningsvillkor, jag gör det själv, ser inga problem med att betala kontant i butik men reagerar nog över det om jag ska betala en hantverkare direkt, inte så att jag skulle vägra utan just av vanan att en hantverkare skickar faktura.
 
Så då kan väl hantverkare använda kreditbolag på samma sätt?
 
OlaF skrev:
Så då kan väl hantverkare använda kreditbolag på samma sätt?
Jag skrev ju det och även vilka problem det kan medföra.....:O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.