Hej ! Ska köpa bergvärmepump till mitt nybyggda hus. Det står mellan IVT ovh en Thermiapump.Saken är den att IVT pumpen är 7000:- dyrare,vad jag har hört så görs dom på samma fabrik.?Någon som vet ? är det bara namnet man betalar extra för eller är IVT bättre ? Tacksam för svar Mvh Jimmy.
 
IVT och Autoterm är samma pump.

Thermia har inget gemensamt med IVT.

Nibe och Thermia har nästan samma styrning d.v.s. de styr på framledningen med gradminuter om än Thermia kallar det integral. Det betyder att framledningstemperaturen skall ligga ett antal grader under eller över börvärdet på framledningen ett antal minuter, för att pumpen skall starta alt. stoppa. Det i sin tur betyder att den tar mer hänsyn till vad klockan är....istället för om det finns värmebehov.
 
Plexus
Nu tror jag allt att du får förklara hur du menar med att dom:
tar mer hänsyn till vad klockan är....istället för om det finns värmebehov.
För endera har jag missuppfattat vad du skriver eller så är du ute och cyklar;)
 
elmont skrev:
Plexus
Nu tror jag allt att du får förklara hur du menar med att dom:
tar mer hänsyn till vad klockan är....istället för om det finns värmebehov.
För endera har jag missuppfattat vad du skriver eller så är du ute och cyklar;)

Du får läsa länken Mathias har lagt ut, och återkomma om du vill ha en ytterligare förklaring av min cykeltur.
 
Det var Autoterm jag menade .. min fråga kvarstår IVT är ca 7000:- dyrare får jag en bättre värmepump eller ska jag köpa Autoterm ?/Mvh Jimmy.
 
Det är i princip samma pump.

Om IVT har något nytt, så tar det något år innan Autoterm får ärva den nyheten.

Jag skulle satsa på Autoterm.

Blir det en C eller en E-modell?
Kommer du att blanda golvvärme och radiatorer?
Luftåtervinning?
Frikyla? (naturkyla)
 
jag skulle nog råda dig att köpa en IVT, ska själv köpa en IVT X15 4,5-17kw(premiumline) vi är ju återförsäljare för IVT/autoterm dock jobbar vi med lite större fastighetspumpar .. och min erfarenhet numera av autoterm att när man vill ha tag på suport på äldre modeller är att IVT folket som nu sköter allt (inte länge sen två företag blev ett) inte har allt för mkt erfarenhet av auto term visst nu kanske dom är bättre uppdaterade på nya grejer som kommer, men magkänslan säger IVT ... samt att jag har ännu inte bytt nån kompressor på en IVT ;)

har även vägt över att köpa NIBE 1235 10kw, har ungefär liknade priser på samtliga pumpar på markanden,och det bästa pris jag fick(skiljer endast nån tusing var IVT greenline 10kw ,dock efter lite velande har jag bestämt mig för en X15 då det känns mkt bättre med en vartalsstyrd (inverter) kompresor som varvar upp istället och tar till skotts värmen i från borr hålet istället för att spesta med el .. dock rekomenderar dom ett aktivthål på minst 220 meter själv har jag ett gammalt vatten hål på 50 samt ett nytt på 180 som kommer serikopplas givetvis kommer det sitta komplett cirkventilation för att kyla hela huset sommar tid och åter ladda hålet ...
 
Plexus skrev:
Det är i princip samma pump.

Om IVT har något nytt, så tar det något år innan Autoterm får ärva den nyheten.

Jag skulle satsa på Autoterm.

Blir det en C eller en E-modell?
Kommer du att blanda golvvärme och radiatorer?
Luftåtervinning?
Frikyla? (naturkyla)
Det lutar åt en Autoterm ,har golvärme på både över och undervåning.Vet ej om det är en C eller E modell.Jag har fördragit rör för att kunna kyla..Blir ingen luftåtervinning.Mvh Jimmy
 
Plexus, du får förlåta mig men men jag förstår fortfarande inte vad du menar med att man med gradminuter/integral styr på klocka och inte på värmebehov?
Värdet på gradminuterna visas visserligen som siffror men styrdatorn räknar fram det behovet/värdet med hjälp av värmebehovet som huset har och värdet ändras momentan efter dom förhållanden som råder.
Så att dom skulle styra efter klocka är endera en cykeltur eller så kar jag totalt missuppfattat vad du skriver.
 
Fabriksinställningar för Thermia är
värmekurva 40
integral 60
hysters 7
rumfaktor 3
Rum 20


Det betyder att när VB-f har legat 60 gradminuter över 40, så stannar pumpen. Ganska omgående så faller VB-f under börvärdet och integralen börjar räkna och kompressorn startar efter ett antal minuter. Det gör den oavsett om det finns ett värmebehov d.v.s. om huset fått energi från sol, människor, öppenspis eller annan värmekälla. Detta då rumsgivaren endast sänker värmekurvans börvärde 3°C d.v.s. integralen börjar räkna gradminuter när VB-f faller under 37°C när 1°C övertemp registreras på rumsgivaren.

Med 3°C övertemp i huset så startar kompressorn ett antal minuter efter det att VB-f fallit under 31°C, och skickar värme till huset. Då kompressorn startar för värme under dessa förhållanden, påstår jag att Thermian tar mer hänsyn till klockan än om det finns ett värmebehov.

Med -15°C ute och värmekurvans börvärde 50°C, så har pumpen betat av integralen med VB-f på 51°C. Kompressorn stannar och VB-f faller genast med 7°C (deltaT) till 46°C. Då hysteres är värmekurvans börvärde (50°C) minus 7°C = 43°C, så startar kompressorn efter några minuter trots att det finns gradminuter kvar på integralen.

Har huset ett behov av 40°C på framledningen vid ±0°C och 51°C vid -20°C, så finns den värmekurvan inte tillgänglig i Thermian. Detta då parallellförskjutning (Rum) endast finns i steg om 3°C.

Höjer man "Rum" från 20 till 21 så parallellförskjuter man värmekurvan 3°C, som i sin tur höjer rumstemperaturen med ca: 2°C.
 
Först vill jag säga att man skall justera alla parametrar i värmepumpen efter det hus som ska betjänas av pumpen. Vilketskulle innebära att om man har bekymmret med att pumpen styr på hysteres (ungefär som med IVT) så kan man höja hysteres.
För det andra du säger inte hela sanningen om rumsgivarens påverkan på börvärdet, rumsfaktor 3 innebär inte med automatik 3c°komplicerat än så.
Jag hittade det här exemplet på Oberoende Värmepumpsforum - värmepump, allt du behöver veta om värmepumpar!
"Mina testvärden, verklig rumstemp 21,5 grader, yttertemp +11 önskad temperatur 24 grader.
med 0 i rumspåverkan blir börvärdet 27
1 28
2 30
3 32
4 35
Det betyder så vitt jag förstår att ökningen inte är linjär så gradminut räkningen axelerear både vid över och underskott av värme och ger därmed ännu bättre argument för rumsgivare ".
Använder man rumsgivare faller även dom två sista påståendena då rumsgivaren vid behov korrigerar framledningstemperaturen.
Detta gäller Thermia hur NIBE fungerar kan jag inte i detalj.
Och jag såg att du i en tidigare tråd efterlyste någons kompetens, min erfarenhet av Thermia består av att jag anlitas för elinst, uppstarter och intrimningar samt att jag har några års erfarenhet av min egna anläggning.
Ps
Jag brukar även arbeta med IVT o NIBE men ej i samma omfattning
 
Jag tycker mig känna igen de uppgifter du lämnar angående rumfaktor. Det var väl kocken som hade testat det på sin egen pump.

Har för mig att diskussionen gällde radiatorers värmeavgivning. Jag fick ett gäng emot mig, då jag påstod att 1,3°C högre framledning gav 1°C högre rumstemp i mitt exempelhus.

Tror kocken inte hann med i sin forskning, och framledningstempen hade inte samma värde mellan de olika rumfaktor han labbade med.
 
Jag "orkar" inte sätta mig in, men jag TROR att man ska låta Thermias givare styra när det inte är problem och skulle det bli för varmt fungerar det säkert bra med att koppla in motståndet med en extern termostat och på så sätt slippa pumpstart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.