Bytte vår 17 år gamla IVT490 till en IVT Vent 302 i september. Efter bara ett par veckor hade en rejäl läcka uppstått. När installatör skalade av isoleringen visade det sig att det stod en stråle från en svetsfog högt upp på varmvattenberedaren. Otur. Vi fick en helt ny värmepump av samma modell.
Det gick en månad, och så var det dags igen, den här gången kom det TVÅ LITER vatten i timmen i snabbt droppande takt! Torkade golv, fick leka MacGyver med plastskivor, trattar och trädgårdsslang till avloppet. Installatör kom igen, klädde av isolering och nu var det svetsfogen mellan "vägg" och "lock" som var skapligt otät. Fick ny värmepump igen. Bosch/IVT begärde vattenprov från vår brunn, men det visade inga konstigheter.
Och nu har även den tredje IVT Vent 302 gjort tvättstugegolvet till en sjö efter fem veckor.

Bosch/IVT funderade på om vårt hus hade dålig jord eller annat mysko elfel. Idag var elektriker här och mätte inkommande till elskåp, från elskåp och in till central, från central till värmepump. Allt var finfint.

Så vad är det som äter upp varmvattentanken på nolltid? Inte ens med rejäl potentialskillnad borde väl tanken lösas upp på bara några veckor? Alla kliar sig i huvudet.

Även om vi får byta till annat märke så finns oron där: kommer ALLA nya FVP lösas upp i vårt hus?? 302 har rostfri tank, Nibe kopparklädd - vad hade IVT490? Och vad ska vi välja för att slippa få sjö inomhus?
 
IVT 490 hade rostfri dubbelmantlad varmvattenberedare med elanod. Finns det elanod på IVT Vent 302?
 
J Josth skrev:
IVT 490 hade rostfri dubbelmantlad varmvattenberedare med elanod. Finns det elanod på IVT Vent 302?
Tack för info! Inte såvitt vi kunnat utröna av den rätt minimala info som finns via IVT.
En beredare i koppar utan anod, klarar den sig bättre än en rostfri utan anod? Det verkar bara vara elanod på emaljerade beredare numera.
 
Redigerat:
kingsbr kingsbr skrev:
Tack för info! Inte såvitt vi kunnat utröna av den rätt minimala info som finns via IVT.
En beredare i koppar utan anod, klarar den sig bättre än en rostfri utan anod? Det verkar bara vara elanod på emaljerade beredare numera.

Hej!

Jag har haft samma upplevelse som dig. Är inne på vår 3e Ivt 302 på 1 år. De två första fick läckage. Den som installerades senast har nu gått en månad. Läckte från isoleringen och det kom från tanken på insidan. Första exet droppade det 4 liter från per dag. Andra exet sipprade vattnet ut från. Vi lär nog hålla kontakten. Ivt påstår att de aldrig varit med om nåt liknande men det har de visst.

Min egen teori är att många fler är drabbade men att de inte märkt av det i de fall avloppet hinner ta det eller att det är så lite att det aldrig hinner rinna ut på golvet. De tog vattenprov senast men jag har inte fått något resultat/återkoppling. Jag lär bygga gummilister runt den undertill så att ev. Framtida läckage inte rinner för långt.

Övriga som läser detta: undvik IVT302!

/Henrik
 
  • Wow
  • Gilla
kingsbr och 1 till
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Hej!

Jag har haft samma upplevelse som dig. Är inne på vår 3e Ivt 302 på 1 år. De två första fick läckage. Den som installerades senast har nu gått en månad. Läckte från isoleringen och det kom från tanken på insidan. Första exet droppade det 4 liter från per dag. Andra exet sipprade vattnet ut från. Vi lär nog hålla kontakten. Ivt påstår att de aldrig varit med om nåt liknande men det har de visst.

Min egen teori är att många fler är drabbade men att de inte märkt av det i de fall avloppet hinner ta det eller att det är så lite att det aldrig hinner rinna ut på golvet. De tog vattenprov senast men jag har inte fått något resultat/återkoppling. Jag lär bygga gummilister runt den undertill så att ev. Framtida läckage inte rinner för långt.

Övriga som läser detta: undvik IVT302!

/Henrik
Hej och tack för att du skrev!
Vi har också fått höra att IVT aaaaldrig haft nåt likande fall - men tror precis som du att folk kanske inte upptäcker det om det inte läcker lika mycket som hos dig och mig.

Har du egen brunn? De kollade vattnet hos oss också, och återkopplade inte förrän vi själva hörde av oss och frågade om resultatet. Här var det inget konstigt med värdena.

Vårt andra exemplar började läcka så smått, blev sedan torr nån vecka, innan den sen plötsligt började läcka två liter per timme.

Hos oss ska de nu mäta eventuell potentialskillnad mellan inkommande vatten (från vår djupborrade brunn) och värmepumpen. Tänker att vi borde fått stötar av varenda kran om det är så stor ström att ett rostfritt kärl blir sönderkorroderat på några veckor... Ska bli spännande att höra vad de kommer fram till hos dig!
 
Redigerat:
Inget man kan kolla själv direkt men.
Om man skär med rondell och spånet från järnet fastnar på ett rostfritt rör i ett badhus tex så blir det någon galvanisk ström eller något. Det går hål där spånet fastnat!!!

Bara en tanke ang deras tillverkning. Håller de isär de olika processerna???
 
K kest skrev:
Inget man kan kolla själv direkt men.
Om man skär med rondell och spånet från järnet fastnar på ett rostfritt rör i ett badhus tex så blir det någon galvanisk ström eller något. Det går hål där spånet fastnat!!!

Bara en tanke ang deras tillverkning. Håller de isär de olika processerna???
Galvaniskt: skulle kunna vara nåt sånt men här går det ju så jäkla fort!

Tillverkningen: ingen aning hur de gör...
 
Har inte hunnit svara tidigare.

Det någon skrev om potentailskillnaden misstänker jag kommer från ett eventuellt jordfel någonstans?


Kingsbr, jag drar ett privat mess till dig.
 
  • Gilla
kingsbr
  • Laddar…
Hur har det gått med era 302 pannor.
Är på jakt efter en ny, rekommenderas denna fortfarande?
 
M miro skrev:
Hur har det gått med era 302 pannor.
Är på jakt efter en ny, rekommenderas denna fortfarande?
Hej! Panna tre står fortfarande och läcker i tvättstugan. Vi ville att IVT skulle reda ut vad som går fel men de har inte undersökt någon av de två tidigare exemplaren. All el är kontrollerad och heller inga potentialskillnader. Däremot har vi hög konduktivitet i vattnet vilket de nu (när de väl själva tagit vattenprov) reagerar på. Övriga värden på vattenprovet de tog skilde sig rejält från tidigare vattenprov som annan leverantör gjort samt som vi gjort via Eurofins, och deras bedömning gjordes ”värde för värde” dvs ingen hänsyn till om ett riskabelt värde på en parameter kan tas ut/oskadliggöras av ett bra värde på en annan (ex kolsyra+hög alkalinitet). Vi inväntar fortfarande deras rekommendation kring vad som är bästa lösningen.
Och exakt vad som knäckt tre IVT 302 på tre månader verkar de inte kunna svara på.
 
M miro skrev:
Hur har det gått med era 302 pannor.
Är på jakt efter en ny, rekommenderas denna fortfarande?
Nej, jag rekommenderar inte denna. Jag är övertygad om att den modellen läcker hos fler utan att de upptäckt detta ännu. Jag vill hävda att isoleringen är så tät att oavsett om den läcker några liter vatten per dygn kan det vara svårt att märka av det tills läckaget växer i och med att det hinner avdunsta (vårt läckage satt så till i båda fallen).

Vår tredje funkar än så länge men jag hade valt en modell som varit på marknaden längre och där barnsjukdomar är borta.

Tror inte de utreder så hårt. Jag har inte hört något alls för de två första bytena.

/Henrik
 
Det får nog bli en Nibe 370 igen då Bosch 3000ew och IVT302 har brister i kvaliten.

Även om kopparmantlad vs rostfritank ,scoop , liter varmvatten, db värdena är sämre på Nibe så är det värt att slipa alla garanti ärenden efteråt.
 
Slutet (hoppas jag) på historien är att IVT kastade in handduken och sa att de inte kunde erbjuda oss någon IVT-modell. Vi fick en Nibe 370 installerad istället. Förhoppningsvis funkar koppar lika bra som på den värmepump vi hade i 18 år, till skillnad från IVT:s rostfria som höll tre veckor i snitt.
 
  • Gilla
Vaden5 och 1 till
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Nej, jag rekommenderar inte denna. Jag är övertygad om att den modellen läcker hos fler utan att de upptäckt detta ännu. Jag vill hävda att isoleringen är så tät att oavsett om den läcker några liter vatten per dygn kan det vara svårt att märka av det tills läckaget växer i och med att det hinner avdunsta (vårt läckage satt så till i båda fallen).

Vår tredje funkar än så länge men jag hade valt en modell som varit på marknaden längre och där barnsjukdomar är borta.

Tror inte de utreder så hårt. Jag har inte hört något alls för de två första bytena.

/Henrik
Here we go again. Nu har den tredje IVT302 börjat läcka. Den modellen kommer inte in i mitt hus igen. Jag trycker på isoleringen och det sipprar ut vatten. Högst troligt trasig tank igen. Halvkul att mötas av vatten över tvättrumsgolvet kl 8 på lördagsmorgonen.
 
H henlin431 skrev:
Here we go again. Nu har den tredje IVT302 börjat läcka. Den modellen kommer inte in i mitt hus igen. Jag trycker på isoleringen och det sipprar ut vatten. Högst troligt trasig tank igen. Halvkul att mötas av vatten över tvättrumsgolvet kl 8 på lördagsmorgonen.
Herregud, samma visa hos dig som hos oss alltså...även om det dröjde ett drygt halvår för dig denna gång. Vår Nibe (den vi fick efter tre IVT302) har tuffat på helt utan problem sedan dag 1. Tror att vissa omständigheter gör att endast koppartank funkar, om jag ska vara krass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.