13th Marine 13th Marine skrev:
LK EMV110M, står ju på bilden ;)
Men det är bara själva ställdonet, sen behöver du en LK 525 växelventil med.
ibland frågar man för snabbt 😉 Men är det svårt att byta ventilen? Donet är ju superenkelt men det andra vettifan... hur gör man med vattnet i systemet vid bytet? 🤔🤷‍♂️
 
Typ den här, vet inte vilken pump du har men du får ett hum om priset iaf

Produktbild av växelventil IVT VXV525 - 22 Motor EMV110M med priset 2 199 kr inkl. moms och köpknapp på JS Energi hemsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir lite blött, man får släppa trycket i systemet och stänga av vattnet sen vara lite snabb, har jag för mig 😄
Någon annan kan säkert svara bättre
 
Nu har jag iof enplans hus
Man får väl prova stänga så många ventiler det går
 
F flamuren skrev:
ibland frågar man för snabbt 😉 Men är det svårt att byta ventilen? Donet är ju superenkelt men det andra vettifan... hur gör man med vattnet i systemet vid bytet? 🤔🤷‍♂️
Jag är likadan ibland.

Det är ett slabbigt jobb, jag bytte själv på vår Greenline, hade dock redan en LK525 installerad som jag bytte för att försöka hitta varför varmvatten försvann så fort.
@nino kanske kan svara på om de passar rakt av i klämkopplingarna?

Du behöver släppa trycket, och helst stänga så att vattnet inte kan rinna ur systemet, se till att vattnet inte rinner in i elpatronen som sitter rakt under, min blev blöt på fel ställe 🙄

Sen vet jag inte om man behöver fixa nått med inkopplingen, men det kan @nino kanske bättre? =)
 
nino nino skrev:
Nu har jag iof enplans hus
Man får väl prova stänga så många ventiler det går
Man kan komma långt med att stänga av filterventilen om man har en sån, det gjorde jag när jag pillade.
Sen kan man också stänga en av kopplingarna till cirkulationspumpen med, dock risk att den börjar läcka på fel ställe, det gjorde vår iaf...
 
Jag vill minnas att kopplingarna var samma, återanvände klämringarna och muttrarna.
Jag har en! avstängning på till eller om det är retur, montören glömde sätta dit den andra så den har legat i garaget i 15år eller vad det kan vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.