K
Har också en IVT 490 med hög förbrukning, kommer att landa på ca 20 000 kWh med hushållsel, har ej trimmat in den så mycket då vi har haft gratis el i ett år från husleverantören, men nu måste jag fixa det för nu kommer fakturorna. Huset är 210 m2 invändigt inkl. garage och jag kör full värme i garaget också för jag har inte fått upp termostaterna ännu. Nu kör jag bara på utegivare. Kuvan är 2.0, och framledningstempen ligger runt 28 grader. Har runt 21 grader inne (1-plan, golvvärme) Jag flyttatde stiften på fläktmotorn idag då den gick rätt fort, blåser kallt i tilluftsventilerna, detta måste ju göra rätt mycket vintertid.
 
När man ska trimma in värmepumpen vad gör man då ?
Måste det komma en kille från vvs firman eller kan man göra det själv ?

För jag antar att det bara är å knappa in på kontroll pannelen, han gör väl inget annat eller ??
 
Ken skrev:
Har också en IVT 490 med hög förbrukning, kommer att landa på ca 20 000 kWh med hushållsel, har ej trimmat in den så mycket då vi har haft gratis el i ett år från husleverantören, men nu måste jag fixa det för nu kommer fakturorna. Huset är 210 m2 invändigt inkl. garage och jag kör full värme i garaget också för jag har inte fått upp termostaterna ännu. Nu kör jag bara på utegivare. Kuvan är 2.0, och framledningstempen ligger runt 28 grader. Har runt 21 grader inne (1-plan, golvvärme) Jag flyttatde stiften på fläktmotorn idag då den gick rätt fort, blåser kallt i tilluftsventilerna, detta måste ju göra rätt mycket vintertid.
Jösses .. kurva 2.0 och framledningstemp på 28grader och 21grader inne .. låter otroligt bra när det är -5 ute. Jag har 37 grader framledning, kurva 3.0 + 4,5 grad finjustering och får enbart 19grader inne.
 
När man ska trimma in värmepumpen vad gör man då ?
Måste det komma en kille från vvs firman eller kan man göra det själv ?

För jag antar att det bara är å knappa in på kontroll pannelen, han gör väl inget annat eller ??
Jag har skrivit om detta förut så jag kopierar in svammel från en gammal tråd och hoppas att det går att förstå.

"Om du håller inne höger "pil" några sekunder på 495:an så kommer du till "service" läget. Där kan man kolla lite djupare i systemet. Man kan sedan gå till en punkt som jag tror heter "version" eller något sådant. Där håller man inne båda pilarna i några sekunder och kommer då till "fabriksläge".Där finns ännu mer information och inställningsmöjligheter.  "

Tänk bara på att man kan strula till systemet om man inte vet vad man gör (och det är lätt att knappa bort sej i alla menyer) så var försiktig och dokumentera ändrade inställningar så du kan återställa om det ej blev som du ville.
 
Hej

Jag har en 495 twin. Den har varit i full drift i 3 månader. Min elförbrukning totalt har legat på 2800kw/månad dessa 3 vintermånader med en temp ute på -10°-+10°. Jag har ett hus på 120m² som inte är färdigisolerat uppåt. Golvvärme överallt nybyggt lättbetonghus med lättbetongbjälklag och oisolerad torpargrund. Vi är två vuxna och två barn.

Mina värden i pumpen är:
GT1 - Framledningstemp 32,2 (31,5)
GT2 - Utetemp -1,5 grader
GT3:1 - Tappvärmen 50.2 grader
GT3:2 - Varmvatten 50,5 grader
GT3:3 - 46,1 grader
GT6 - Kompressor 72,6 grader

Värmekurva 3,5 + 3,5°

Jag har fått info om att i lättbetonghus har man en förhöjd värmekostnad i upp till 3 år innan all fukt är uttorkad ur konstruktionen. Så vi får väl se efter ett år vad årsförbrukningen och om det sjunker med tiden.
 
K
M@ZE skrev:
Jösses .. kurva 2.0 och framledningstemp på 28grader och 21grader inne .. låter otroligt bra när det är -5 ute. Jag har 37 grader framledning, kurva 3.0 + 4,5 grad finjustering och får enbart 19grader inne.
Detta är mina inställningar just nu:
GT 1: 25.8
Ute GT2 : -0.9
GT3:1 : 40.7
GT3:3 : 48
Komp GT6 : 72
Kurva 2.0

Innetemp ca 20

är inte GT 1 tempen ut på slingorna? Jag har en manuell mätare på röret till fördelaren, den visar 28 grader. Om detta är bra värden, varför har jag då sån hög elförbrukning? Tycker att tillskottet är på väldigt ofta. Och jag har nog varit inne och fingrat på värdena lite i värmekurvan om jag kommer ihåg rätt. Har också en stor täljstenskamin, men om jag eldar i den så får vi 27 grader inne i och med att jag inte har satt upprumstermostater.
 
Jag undrar hur själva monteringen och inställningen av termostatsystemet, i mitt fall Wirsbo, kan inverka på förbrukningen.
Elektrikern som monterade det hos oss sa att han bara installerade det enligt anvisning men visste inget mer om hur det trimmas mot värmepumpen.

verkar vara två olika system. Dels Wirsbo med sina termostater och sedan IVT med själv pumpen.

Hur får man dem att funka ihop??
 
Vad menar du? Jag har innomhustermostater och de funkar så att de stänger och öppnar de olika svärmeslingorna i golvet. Dvs termostaten i sovrummet styr de bägge shuntarna som öppnar och stänger de två slingorna som ligger i sovrumsgolvet. osv i de andra rummen. Det gör att om man har solinstrålning, kamin eller nån annan värmekälla så stängs golvvärmeslingan av. Om vi säger så att du har en viss avkylning av vattnet i den slingan så blir besparingen den att mindre avkylning på utgående vatten från vpumpen. Dvs ju fler slingor som är avstängda ju mindre avkylning av vattnet ju mindre behöver pumpen jobba.
Det blev lite krångligt det här men du kanske fattar.
 
Det vore kul om nån här inne är haj på just den här 495 Twin pumpen. Och som kunde tipsa lite om hur man ska ställa in den för att utnyttja den så bra som möjligt.

Vet att det kanske skiljer sig mycket från hus till hus men det kanske finns nåt man kan tänka på när man ska ställa in pumpen.
 
Honken_byggare skrev:
Vad menar du? Jag har innomhustermostater och de funkar så att de stänger och öppnar de olika svärmeslingorna i golvet. Dvs termostaten i sovrummet styr de bägge shuntarna som öppnar och stänger de två slingorna som ligger i sovrumsgolvet. osv i de andra rummen. Det gör att om man har solinstrålning, kamin eller nån annan värmekälla så stängs golvvärmeslingan av. Om vi säger så att du har en viss avkylning av vattnet i den slingan så blir besparingen den att mindre avkylning på utgående vatten från vpumpen. Dvs ju fler slingor som är avstängda ju mindre avkylning av vattnet ju mindre behöver pumpen jobba.
Det blev lite krångligt det här men du kanske fattar.
Jag tror jag hänger med i ditt resonemang.

Jag har problem med rumstermostaterna i ett par rum. Jag har skruvat upp en av dem i max men ingen förändring av rumstemperaturen - 20,5 grader.
Jag har kollat att den har kontakt med basenheten. Kan det vara så att styrdonet är felmonterat?

 
K
Jag var in och fipplade lite i installatörsläget (hålla in högerpil i några sek), där finns många mer inställningar, finns det nån typ av dokumentation på vad alla dessa är, antar att man inte får veta nåt av IVT om dessa.
Jag ställde upp varmvattentempen några grader i alla fall.

Kollade just på IVT's hemsida, där finns handbok för Rego 500 + 600, men inte för Rego 400 som sitter i 490 samt Twin. Men handboken måste ju finnas nånstans i alla fall.
 
Pratade med svärfar igår och du undrade han om jag visste vilken effekt jag skulle ha på pumpen men det hade jag inte en anning om. Så som jag fattat det som är att om man ska ha en pump på mer än 6kw så måste man gå upp i ström styrka eller nåt.

6kw pump ska ha 16 amper
9kw pump ska ha 20 amper

Är det nån som vet vilken pump man ska välja till ett 140kvm hus ??

Och om man blir tvungen att gå upp till en pump på 9kw hur mycket kostatr det extra att installera 20 amper i huset.


 
K
Har för mej att man kan ha en 9kW pump på 16A om man kopplar in strömbegränsare på pumpen. Rätta mej om jag har fel.
 
Okej det låter ju bra att man har det som alternativ då. att men inte behöver gå upp till 20A.

Men vad tror ni, kommer man att behöva en 9kw pump till ett 140kvm hus eller räcker det med en 6kw pump ??
 
Till KarlH

Du har en mekanisk grundinställning på flödet genom styrdonet som skall stämma överens med längden på slingan i det rummet osv. Det fick jag uträknat från leverantören på hur stort flöde det skulle vara osv. Så i något rum skulle den mekaniska strypningen skruvas ner 2 varv medan någon annan 1 varv. Med de inställningarna skall det bli typ 20 grader. Det termostaten sen gör är att den stänger slingan vid extra värmetillskott från solen eller något liknande dvs termostaten kan alldrig höja värmen högre i rummet än vad som är mekaniskt inställt i styrdonet. Det du kan göra är att öka flödet i slingan och därmed höja tempen i det rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.