Lite out men: Är det någon som vet hur man skall byta golvvärmeslingan i betongen när den har gjort sitt ... ? Konstigt att man aldrig hör något om detta.
 
Pius skrev:
Lite out men: Är det någon som vet hur man skall byta golvvärmeslingan i betongen när den har gjort sitt ... ? Konstigt att man aldrig hör något om detta.
Vi lär nog alla vara döda vid det laget ;)
Om du ändå skulle råka ut för punka på golvvärmeslangen är en pågjutning att föredra framför att bila upp hela plattan.

Beträffande jordvärmeslang, dvs PEM-slang, så är det samma material som inkommende vatten flyter i, och samma material som data- och tele-lednigar dras fram i. Man måste vara ganska pessimistiskt lagd om man i ett nybygge oroar sig för PEM-slangars livslängd. Men låt oss anta av jordvärmeslangen måste bytas ut. So what? 1-2 dagars grävjobb á 500-600kr/h. Jag tror knappast att ens ekomoni brakar samman.
 
Pius skrev:
Lite out men: Är det någon som vet hur man skall byta golvvärmeslingan i betongen när den har gjort sitt ... ? Konstigt att man aldrig hör något om detta.
Man byter helt enkelt inte ut den, utan förlägger en ny slinga ovanpå betongen.
 
påG skrev:
Kungkokos- vad bra att du skrev! Jag pratade med två på IVT idag som inte alls hade någon aning om denna nya 695. En av dem pratade med någon mer kunnig (antar utvecklingsavdelningen) men fick beskedet att något nytt KUNDE komma men ej de närmsta åren.... Sa de verkligen att det skulle komma en ny nu redan efter årsskiftet?? Det är alltså något liknande 495:an som kombinerar både markvärme och återvinning då? Skulle ju vara perfekt för vårt hus....Svara hemskt gärna på vad du fick för info :)
Hej!

Prata med utvecklingsavdelningen i Katrineholm. Säljarna i Tranås vet inget än.
Om du ber växeln att koppla dig till nybyggnadsavdelningen så bör du komma rätt!
 
Kungkokos- han jag fick tag i hade pratat med utvecklingsavdelningen i Katrineholm och de sa att det KANSKE kunde komma något men inte förrän om några år......vad exakt sa de till dej??
 
Till mig sa de bara att det exakta lanseringsdatumet inte var fastställt men att det lutade åt jan/feb-08. Om detta har ändrats vet jag tyvärr inte.
 
kungkokos skrev:
CarMan skrev:
150-200m slang ränger inte, dom ljuder !!!

Ja, det borde räcka för en kompressor på 2 kw + 2 kw återvinning. Det borde väl också kunna funka om man kombinerar vanlig markvärme med VBX beroende om huset har lågt toppbehov/energibehov?

Alternativt kan du vänta på nya IVT695 som kommer i Januari/Februari - den har 4kw kompressor + 4 kw återvinning. Låter smart.
Är det någon som hört något mer om IVT695?
Det är ju Januari/Februari nu!!!
 
Såg på ivt`s hemsida att dom har presenterat en ny kombinerad pump på en mässa nyligen!
Har någon nån info om den,eller var det någon som vat på mässan???
 
påG skrev:
Kungkokos- vad bra att du skrev! Jag pratade med två på IVT idag som inte alls hade någon aning om denna nya 695. En av dem pratade med någon mer kunnig (antar utvecklingsavdelningen) men fick beskedet att något nytt KUNDE komma men ej de närmsta åren.... Sa de verkligen att det skulle komma en ny nu redan efter årsskiftet?? Det är alltså något liknande 495:an som kombinerar både markvärme och återvinning då? Skulle ju vara perfekt för vårt hus....Svara hemskt gärna på vad du fick för info :)
Hej!

Nu finns det mer info om IVT695 på deras hemsida.

http://www.ivt.se/products.asp?lngID=791&lngLangID=1
 
FREDRIK_E skrev:
Kör du med en 495:a, du lär nog inte bli missnöjd, jag värmer 180 m2 i enplan med en sådan och är nöjd.
Jag förbrukar totalt ca 12.000 kWh inkl hushållsel och en separat kylanläggning (4 mån/år på heltid= 2000-3000 kWh). Dvs jag förbrukar mellan 9000-10000 kWh.
Eldar iofs några brasor när det är riktigt kallt då!!
En negativ sak med 495:an är att den har en rätt hög ljudvolym!!
Har just nu en 310P där värmepumpen har havererat och tittar på Nibe 360 eller IVT 490/495/695 som ersättare.

310:an förde ett himla liv och jag har monterat ljuddämpare på frånluftskanalen, ställt pannan på vibrationsdämpande fötter samt ljudisolerat de två övre delarna av frontpanelen, ovanpå pannan samt inuti bakom den översta delen av frontpanelen. Nu är ljudnivån OK.

FREDRIK_E, du säger att 495 har rätt hög ljudnivå, det verkat dock vara ett generellt problem med värmepumpar. Kan du jämföra ljudvolymen med någon annan panna t ex 310 eller 490?
 
Någon som har något att dela med sig mer angående IVT695 eller någon mer som har praktiska erfarenheter av IVT 495?

mvh Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.