Inger.P. skrev:
[quote author=robban44 link=1141322697/0#10 date=1141656970]Jo men om jag förstått saken rätt har hon en IVT 495 bergvärmepump med allt vad det innebär i prestanda och annat.
Nej då! "Hon" har en helt vanlig 495 Twin, med en kompressoreffekt om 4kw. Jag har jordslinga om 150 m. Totalt merkostnad för hela härligheten ca 20.000 kr - jämfört med en 490 och detta år 2003.

Ni kan mickla och greja precis hur mycket ni vill. Så länge ni inte förstår resonemanget så kastar ni Era elpengar i sjön...

För att försöka övertyga Er - om min fantastiska tes - kan jag berätta om nattens resultat... med värmepumpen alltså...

Minus 12 grader utanför - pumpen gick endast på kompressorn! INGET eltillskott!  Nej, huset blir inte utkylt! Men jag eldar några brasor varje kväll.

Jag har hållt på och micklat med min värmepump i 2,5 år nu... Jag har frågat mig fram och till slut förstår jag min värmepump - och spar en massa pengar!

Det där dom fuktvandring tror jag inte ett dugg på. Jag håller ca 30 grader i framledningstemperatur när jag har 12 minusgrader utanför.  Det är snarare JAG som håller en jämn temperatur i plattan. Ni "grillar" Era plattor med en massa onödig värme i och med att ni väljer för höga värmekurvor! Så det så! [/quote]


Efter som att du eldar hela tiden så blir dina siffror lite missvisande, du värmer ju huset med braskaminen. värme pumpen värmer ditt vatten & förflyttar värmen, samt bidrar lite med värme i dom avlägsna rumen.
 
Inger.P. skrev:
[quote author=robban44 link=1141322697/0#10 date=1141656970]Anser ju också att hålla på att mixtra hela tiden inte är min grej utan vill hitta en inställning som gör att man kan sova lugnt utan att vakna upp på nätterna skrikande ;D
Jag behöver inte "mixtra" i vart fall... Jag skruver ner kurvan - det tar ungefär 4 sekunder att utföra - när det varnas för många minusgrader. När dygnsmedeltemperaturen är runt nollan höjer jag värmekurvan igen - ytterligare 4 bortkastade sekunder ;)

Jag har oftast en hel grads skillnad på de kalla och på de "varma" dygnen - på värmekurvan alltså...
[/quote]

det du gör är ju att manuelt leka inomhusgivare!
men jag fattar inte varför du byter kurva heletiden, det är ju finjusteringen du ska leka med.
Så vida du itne vill hatt inomhus tempen ska sjunka vart efter det blir kallare ute, enbart i syfte att spara el & då låte komforten få gå åt sidan.
 
Inger.P. skrev:
Du har helt rätt Robban. För att få optimal besparing behövs en braskamin.
För opptimal besparing behövs inte en braskamin, därimot är en frånluftsvärmepump ett dåligt alternativ om man vill ha stor besparing.
 
Om du justerar ner kurvan varje gång det blir kallare ute så att framledningen alltid är 30 grader kan du ju lika bra koppla bort utegivaren så slipper du ju det jobbet.....
 
Grattis Inger, vår 490 eldade på med 6.5 kw i 15 gr.kyla imorse kl.05.30, men då hade vi 21.5 gr varmt och gott i huset, framledning var 38.5 när jag körde till jobb.

Då vi har så olika förutsättningar så kan vi ju inte anamma det du gör utan försöka hitta det optimala för oss, att ha 30 gr i framledning för oss imorse skulle gjort att vi fått gå med fuskpälsen och raggsockor på oss och ändå frusit.
 
Litet spartips: När jag använt ugnen klart stänger jag av värmen, sedan låter jag varmluftsfläkten gå några minuter med öppen lucka = gratis värme.

Värme kan inte förstöras, försvinna bara omvandlas. E=mc2 :cool:
 
Nu har det gått ett dygn med följande uppgifter;

kl.11.15-11.15( igårtillidag)

-6 - 17 (på morgonen) och just nu -11

en plan 180 kvm golvärme kurva 2, 2 fin 1.8

innetemp 21,5 även morgon

eldat i braskamin under tiden max 6-10 kw.

använt ugn i en timme i går

en pers dusch

en disk

i övrigt normal förbrukning

IVT 490 kompressor 500 W + motor 120 W

Kompressorn går hela tiden utom igår e.m viloläge samt på morgonen 4,4 kw en timme

Totalt åtgång 31 kW

Utan eldning misstänker jag att man kan multiplicera med tre? ::)
 
31 kw totalt ??????? Jisses, glödde hela braskaminen ;D

Vi har 130 kvm, 1-plan golvvärme, ingen braskamin, IVT 490.

Gårdagsdygn, kväll- natt -morgon -19, dag -3, ugn 2 timmar, 2 duschar i övrigt normalt. Innetemp 21.5-22.0

Värmekurva 3.3, fin 1.8 Förbrukning 107 kwh!!!!!!, Nytt rekord.
 
Robban Har du inte platta ? med tanke på kurvan....

Kamninen togs ner på noll, tilluft och spjäll!! Ändå blir det lagom värme. Nu kan ju
inte sitta uppe och ladda i ved vid tre tillfällen som jag gjorde under natten om
det inte är helg men faktum kvarstår att det går att spara med braskamin.

Såg dit inlägg på varmepumpar.com och det var då jag kom på det här med knäckning
av värmekurvan. Har inte fattat att man vrider på ratten för att komma till olika
ute/innetemperaturer. Tänk att det ska vara så svårt att skriva en lättförstådd manual.
När man ändå lägger ner så mycket tid på allt varför kan man inte beskriva vad de
olika inställningarna medför. Den, manualen, förvirrar mer.............. ::)
 
Jo jag har platta, därför förundrar det mig att du har kurva 2.2.
I tidigare manualen och även den nya står det att platta = värmekurva 2-4 och träbjälklag 4-6 tror jag, men provade 2.8 med fininställning 2 men hade bara 18-19 gr vid 0 gradigt ute och det blev för kallt.

Snackade med en IVT tekniker och han sa att det stämde inte med 2-4 för platta utan man måste ha 4-4.5 men när jag ser dina siffror börjar jag ju verkligen undra.

Jo manualen är rörig och man får testa sig fram, men den nya som man kan ladda ner på IVT:s hemsida är liiiiite bättre faktiskt, men kan inte sluta förundras över värmekurvan, du har ju 180 kvm och vi ett nybyggt välisolerat på 130 kvm och ändå så stor skillnad på kurvan. Har du något tips?

 
Så här står det;

1-2 är normalt för betongbjälklag
3-4 för träbjällag

Säger man bjälklag om betong??

Jag vet att vi 750 m slang i golvet om det nu har betydelse??Hur som helst så
borde du vara nere vid två någonstans???Är dit hus provtryckt vid besiktning?
Men jag tycker ändå att golvet borde vara varmt och skönt att gå på vid inställning
2-skalan!! Mycket märkligt. Läser i manualen maj-04 som följde med pumpen.
 
Jo kallas väl så i deras manual men det innebär ju också för gjuten sula.

Jo allt skall vara ok med slingorna, jag refererade till manualen när IVT killen var och justerade slingorna hos oss och då sa han att det inte stämde med 1-2 utan det skulle vara högre kurva för betongsula, detta har jag utgått ifrån i tron han visste vad han pratade om. Får nog kolla upp detta för annars eldar vi ju duktigt för kråkorna.

Vet vi har behov av 6.500 w för 20 gr. i energiberäkningen till 130 kvm men hur många meter slang vet jag inte.

Skall kolla upp lite om detta, tack för tipset.
 
När jag ändå är på G kan jag ju fråga om du vet vad varje 1/10 del på värmekurvan innebär när man sänker den? Som Inger P. skrev är det ju utegivaren som styr framledningsvattnets temperatur och med rätt vald kurva så skall man ju hitta rätt.
 
Jag tittar nu i diagrammet s 10 manual

Det varkar vara ca fem grader mellan de olika kurvorna ungefär, vid -10

Alltså 1/10 torde bli 0,5 grader en dag som denna

Skillnaderna blir större -20 0,75 grader

Mindre vid 10 llus bara 0,15 grader
 
Ja ok ska hem och kolla manualen, tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.