Nu har jag tröttnat på min Robland kombi och skall försöka få till det med separata maskiner. Vad tror ni om lösningen på bifogad bild?
Jag kommer att köpa på mig en DeWalt bordsåg och en rikt/planhyvel.
Jag är ute efter precision då jag försöker få ihop lite småskåp, hyllor etc.
Någon som håller på med liknande verksamhet och kan dela med sig av sina erfareheter?
 
  • sgstation.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte det där ett nerköp jämfört med en Robland kombi?
 
Det finns ett antal saker som inte är riktigt funkis med en kombimaskin.
1. Omställningen mellan olika funktioner är frustrerande.
2. Sågens anhåll är svårt att få till då jag vill kunna justera med 1/10-dels millimeters precision.
3. Fräsens varvtal för lågt för skaftfräsar. Dessutom om jag använder min adapter för skaftfräsar måste jag höja bordet med en extra underlagsskiva.
4. Svårt att få till det med tex Incra-anhåll som passar fräs/såg - bord.
5 Ett spår i sågbordet som ej har standardbredd och är förhållandevis grunt.
6. Svårt att justera sågbladets vinkel kontra sågbordet.
7. Använder ej långhållsborr

Rikt /planhyvel helt ok, dock så används såg/fräs-bordets anhåll och det måste justeras varje gång så att jag får 90-graders vinkel mot hyvelbordet.

Kan väl rada upp flera irriterationsmoment men nu kanske du förstår varför jag sneglar åt separata maskiner , med möjlighet till bra precision.
 
Hej Woodrat!

Du ser på tidsangivelsen att jag fortsätter på söndagskvällen att förströ mig med inlägg på forumet.

Bilden Du visar är tjusig, men om vi närmar oss verkligheten infinner sig några frågor.

Men först ett utropstecken.. det är enklare och snabbare att snickra om man förfogar över olika maskiner specialiserade på sina användningsområden. Man slipper som Du skriver omställningarna.

Men..... bänksågen är sänkbar, vad händer med bordet bortom sågen?  Följer det med?

Hyveln.. jag läste nyligen i en tråd, att inläggaren var på gång att kasta ut SIN av det angivna fabrikatet.

Skåp och hyllor.... Du uppnår tillräcklig presision med en bra handcirkelsåg, skena och sågning från baksidan. Sedan beror det på Din mätnoggrannhet.

per

 
Hej Pernitta!
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att "bänksågen är sänkbar"? Så som jag uppfattar det så justerar man bänksågen till sågbordet som visas på bild med shims under tassarna ,sedan när den är flush med bordet bakom sågen så låter man allt vara så, allt för att få större (bättre) stöd vid t ex sågning av skivmaterial.

Jag har förvisso en festo sänksåg med skena och den fungerar fint till formatsågning av skivmaterial men problemet uppstår när man vill kapa ett antal bitar trä, skivor till exakt likadana mått, det fungerar bra med en bänksåg med anhåll men blir svårare med festosågen. Sedan så finns det ju ett ANTAL (tusentals?) finurliga tillbehör, mallar, jiggar etc som kan användas tillsammans med överhandsfräs, bänksåg.

Om jag t ex skulle få för mig att sinka ihop lådor så blir det svårt med min kombimaskin. Med t ex Incra http://www.incra.biz/Products/MiterExpress.html så blir det nog lättare, obs jag sa nog  :)

Även för att få riktigt bra "klipp" i bänksågen så tror jag ett anhåll från http://www.biesemeyer.com/home_fence/index.htm skulle göra sig!


Är väl en sån där prylnisse som gillar prylar som underlättar, man behöver ju inte göra det svårare än vad det är. Dessutom så har jag märkt med min lilla verktygsarsenal att allteftersom den utökas så blir det faktiskt rolligare och dessutom lättare att uppnå ett hyfsat slutresultat , dock så försvinner möjligheten att skylla på kass verktyg när inte slutresultatet blir bra!
 
  • sg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Woodrat!

Inte så konstigt att Du inte förstår. eftersom jag tänkte fel. Det är ju inte bordet på sågen som höjs och sänks, det är axeln. Ursäkta mig.

Jag förstår hur Du upplever kapning av ämnen med lika längd. Med inställt anhåll ger ju bänkcirkelsågen goda möjligheter, men wootrat, kika också på såglådan enligt bild, som tillsammans med styrskena och handcirkelsåg och anhåll ger väl så goda möjligheter.

pic00020bn9.jpg

Jag har exempelvis kapat parkett  i lådan (från baksidan), och snittet blir vinkelrätt i lod och våg, och fina sidan blir skarp.

per

 
Woodrat jag är helt på din linje och har precis samma tankar som du.

Håller på och bygger ett underrede till min DW744 med ett fräsbord till höger om sågen för min 12 mm Fräs. Svårt att prioritera detta då sambon vill ha massor av annat renoverat i huset, men i vinter skall det bli klart har "jag" bestämt.

Då kan jag använda det utomordentliga anhållet med kuggstångsstyrning även till fräsbordet. Självklart med ett specialiserat "Fräs anhåll" till fräsen byggt enligt konstens alla regler. Original anhållet sitter med snäppfästen och pinnar på kuggstängerna på en DW744 och går väldigt lätt att ta bort och sätta tillbaka med bibehållen precision.

När det är riktigt noga med måtten på sågen brukar jag provisoriskt fästa ett digitalt skjutmått mellan kuggstängerna och bordet, med påföljd att jag kan förflytta anhållet med 0,03 mm precision relativt senaste inställningen. Tänker nu även inkludera ett mer permanent fäste för ett digital skjutmått, som då kan användas både till såg och fräs.

Liksom Snickarboden skrivit i tidigare trådar gillar jag inte att ha klingskyddet på klyvkniven, som är original på de flesta sågar.
För 3 år sedan fick jag hjälp av en kompis att skära ut en ny klyvkniv m.h.a. en 2D laser.  Jag gjorde denna av 2,5 mm superlegering Hastelloy-X som har lite över dubbla sträckgränsen (10 ggr högre vid högre temp.) mot vanligt rostfritt stål. Bifogar en DXF + IGES fil för den som är intresserad, men gör det på egen risk.
Denna klvkniv är gjord för att sitta ca 2 mm under klingan och passar både 250 mm och 255 mm klinga till DW744.

Genom att slipa ur lite under sågbordet så kan jag nu höja klingan lite extra. Nu får jag med 255 mm klinga nästa 83 mm såghöjd mot 78 mm för original med 250 mm.

Woodrat hör av dig om nu tänker gå vidare med denna ide, så kan vi utbyta ideer, jag har bl.a lite inspirationsmtrl liggande från andra i USA som gjort något likande.
 
Jag hade nog tänkt mig något i den här stilen, fast med annan såg förståss.
 
  • Table_Saw_Workstation.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul tråd *ler* och jag är faktiskt helt inne på samma linje.
Kombimaskiner är bökiga och många av de separata maskinerna man ser på snickerier är noll kul att försöka flytta runt. Har man sen inte obegränsat med utrymme så behöver man flytta sakerna lite ibland.

Sen kan det vara kul att kunna byta ut en maskin istället för att vara låst vid en stor koloss, sen är mindre maskiner lättare att sälja med. Har man en bra fräs med 6 och 8 spännhylsa så kanske man sen hittar en med 12 mm, då är det kul att lätt kunna byta den. I en del fall är det dessutom lite trevligare att köra med en handöverfräs än en stor vertikalfräs, fräsen är nog den maskin som orsakar flest olyckor. Med handöverfräsar försvinner oftast inte hela handen även om man skall vara försiktig.

Nåväl, även jag är inne på denna linjen och har starka funderingar på att införskaffa en liten portabel planhyvel nu, är nämligen enklare att ha Kity'n som enbart rikt. Den enda naskdelen jag ser med mindre rikthyvlar är att deras bordslängd är för kort, bredden är oftast inga problem, jag riktar oftast inte arbetsstycken över 100 mm's bredd däremot får gärna planen ta lite mer, gärna 310 mm man så kan köra ett hyllplan i den.

Sticksågen monterad i bord är faktiskt inte så dumt ibland så en extra platta för den rekommenderas.

Här är ju med ett av plusen med dessa lösningar, man får en hel del funktioner på en liten yta, mest ens egen fantasi som sätter stopp, såglådan som Pernitta visade funkar ju perfekt på en bordssåg med.

Förresten, anhållet på DW744 är nog det bästa som finns, det enda man eventuellt behöver komplettera det med är ett högt anhåll för att t ex såga friser på luckor, jo det går att höja men är enklare om man har ett 300 mm högt anhåll att stödja emot.

En annan grej jag funderat lite på är att ersätta bordsinlägget med ett i trä pga att ibland vill man ha nolltolerans mellan klingan och bordet.

/Kent
 
Jag skall också göra en "Zero Clearance Insert".
Fick tag på en bit 12 mm plastimpregnerad Gjutplywood, jag tänkte använda till detta.

Har faktiskt ett "Stacked Dado Blade" inköpt på Woodcraft för något år sedan och den måste man ha ett gäng Inserts till för att kunna köra med.

Snickarboden om du inte kände till det så är det 5/8" (15,875 mm) Centrumbult även på svensksålda DW744, vilket är standard i USA. Det enda som behövs för att kunna utnyttja hela bredden på Dado klingan är en lite tunnare distanshylsa (den till vänster om klingan) och en passande bricka på högra sidan.
Tänkte be någon på jobbet svarva till detta åt mig.
 
Snickarboden    

Hej Kent!

Jag fattar inte vad Du menar när Du skriver att såglådan även passar på en bänkcirkelsåg.

Lägger Du plankan som skall kapas i lådan och sedan skjuter låda och planka mot klingan? Eller är jag tokig?

(Plankan är 4 m lång och kapning skall ske av bitar 0,4 m)

per
 
Per>Nja man kanske inte skall balansera 4 meters plank på en mindre bordscirkelsåg men just kaplåda funkar faktiskt på en bordscirkelsåg med och den har då den fördelen att man styr den med bägge spåren som löper parallellt med klingan, det blir garanterat 90 grader där vilket det inte alltid blir om man använder det medföljande geringsanhållet, hänger du med?

Och ja man kör rätt igenom både arbetsstycket och lådan men man får ju se till att lådan är byggd så den klarar det.

Samma princip kan man ju ha om man vet att man kommer att behöva köra många bitar med en viss vinkel eller längd. Noll omställningar utan det är bara upp med lådan på sågen och köra på. Sådana här jiggar är rätt användbara och sparar rätt mycket tid om man skall köra en serie jämfört med att justera in anhåll för att få det att stämma mot en referensbit.

Hoppas detta förklarade det hela bättre?

/Kent
 
Hej Kent!

Begriper!  Och just styrning av två spår fungerar säkert klockrent om lådan är väl tillverkad.

I mitt fall används den avbildade lådan för längre bitar, antingen det är fråga om snabb uppkapning av plankor till ved eller kapning av parkett eller innertakplattor. Klingbyte ingår beroende på vad som sågas.

Titta lite på lådbilden Kent, så ser Du att materialet stöds på alla sidor utom den där klingan går in. Med skarp klinga blir snittet runt om i stort sett helt utan skägg.

Måttskala finns på lådkanten och seriekapning sker mot anhåll.

Att jag agiterar för lådan beror på, att jag funnit den verkligt användbar, den är dessutom billig och enkel att tillverka, och bör kunna komplettera olika handcirkelsågar om de är skenstyrda. Jag inbillar mig att många hobbysnickare skulle ha glädje och nytta av den. Beskrivning finns i tidigare trådar.

Jag har hunnit läsa Ditt inlägg om klyvknivar, 15.57. Med min handcirkelsåg följde EN klyvkniv med knölig montering. Samtidigt har jag flera olika klingor att välja på med olika tjocklek, och i princip skall då byte av kniv ske vid byte till klinga med annan tjocklek. Jag måste erkänna, att min såg saknar kniv, vilket naturligtvis inte är bra

per
 
Per>Jag kan inte mer än hålla med om dess användbarhet och jag funderar t o m på att ta med en sådan låda och ett löst bord ihop med en handcirkelsåg ut på jobb istället för att som nu hasa på en kap/ger och en byggsåg. Jag är trött på att lasta på och av nämligen, och kan jag minska på antalet maskiner som skall med så är det bara positivt.

I verkstaden så finns ju ändå det mesta så det där är maskiner jag hasar med mig ut :(

/Kent
 
Per>Angående klyvknivs tjocklek så är det fabrikantens uppgifter som skall gälla men mina är nån tiondel tunnare än klingan.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.