Låt honom inte komma i närheten av era byggen om ni inte är beredda att stå och vakta bygget varenda minut. Gå inte med på någon kompromiss eller avsteg från planen. Acceptera inte att bygget startar innan k-ritningarna är godkända och granskade av oberoende konstruktör. Låt helst någon annan göra dem.

Hos oss fick vi stopp på honom efter gjutningen av grundplattan. Den är ej byggd efter k-ritningar och inte heller fackmannamässigt utförd, markarbetet fullständigt felaktigt utfört, underminering och mycket annat samt låg dessutom 1m för högt. Fullständig katastrof och plattan var påväg att kana nerför sluttningen vi bygger på. Vidare har han förstört 2-3 ekar med några hundra år på nacken som vi hade en särskild varsamhetsklausul om i kontraktet. Dessutom var han ca 2 mån sen.

Nu har vi fått göra om allt och dras med förseningar på ca 7 mån samt avsevärt mycket dyrare projekt.

Han själv anser han att allt är perfekt utfört och meddelade oss att inget skulle åtgärdas efter vår reklamation.

Andra byggen där det gått lite halvdåligt som vi frågat honom om är kunder som är "krångliga och petiga och vet inget om att bygga hus".

Min erfarenhet är att han kan visa upp ett relativt bra pris där nästan allt ingår och han tar på sig ett attraktivt helhetsåtagande. Utförandet kommer dock inte i närheten.
 
Redigerat:
Jag är ledsen att det ser ut så här. Vi hade massor av kontakt med Birger innan vi tackade nej. Nu har vi problem upp över öronen via andra i stället. Största lycka till alla!
 
rqu skrev:
Nu är i alla fall första huset på Älgbacken klart för försäljning ...
[länk]
Nu är jag inte riktigt hemma på den lokala prisnivån i Värmdö, men oj.. över 7 miljoner, det är ingen dålig förtjänst de gör på den affären :)
 
hyweu skrev:
Nu är jag inte riktigt hemma på den lokala prisnivån i Värmdö, men oj.. över 7 miljoner, det är ingen dålig förtjänst de gör på den affären :)
Det är inte onormalt, snarare normalt. Det är dock inte normalt att en hel del av spikarna till carportens tak sticker ut bredvid takstolarna. Undrar hur det står till med resten av huset? Nu har man byggnadsställningar uppe igen för att sätta dit trappen på utsidan av huset, så att man ska kunna komma upp på takterassen. Den lär knappast vara på plats nu på på söndagens visning, idag är det fredag. Ställningen lär ju också stå kvar. Rätt mycket bråte och skräp ligger kvar runt omkring på tomten, klantigt.
 
Redigerat:
Med tanke på byggaren så är det helt normalt att det är `klantigt´. Hoppas bara att köparna vet vad dom får och att dom gör en riktigt nogrann besiktning på huset. Samt går igenom all dokumentation från byggtiden, vi vet ju hur duktig byggaren är.....
 
Nu är husen borta från Hemnet. Var dom så lättsålda, eller?
Hur är det med ditt hus mia? Blev det klart ?
 
Redigerat:
rqu skrev:
Det är inte onormalt, snarare normalt. Det är dock inte normalt att en hel del av spikarna till carportens tak sticker ut bredvid takstolarna. Undrar hur det står till med resten av huset? Nu har man byggnadsställningar uppe igen för att sätta dit trappen på utsidan av huset, så att man ska kunna komma upp på takterassen. Den lär knappast vara på plats nu på på söndagens visning, idag är det fredag. Ställningen lär ju också stå kvar. Rätt mycket bråte och skräp ligger kvar runt omkring på tomten, klantigt.
Vi får hoppas inga orkanvindar drar in på området då :(
 
Huset är äntligen klart o vattenläckorna lagade, men knappast tack vare Birger. Nu ska vi bara få ett avslut med advokater o inkassobolag oxå. Sen kanske man kan glömma detta 1 1/2 års helvete o börja sova gott om nätterna igen.
 
Vi byggde med Isorast i höstas och blev jättenöjda, de gjorde en stomresning mitt i höststormen som var, några som byggde längre bort fick sin träkonstruktion omkullblåst, men isorastblocken stod kvar fast de inte hunnit gjuta väggarna. Nån slags ställning höll dem på plats som de bultade fast i plattan. Jag har förvisso byggt ett par hus innan under mina yrkesamma 30 år. Jag har tidigare murat leca och provat bygga med både BEWI och Dorocells block men det här med Isorast det tror jag stenhårt på. Jag var även runt med min arkitekt och tittade på ett hus de byggt klart och ett par som de höll på med innan jag bestämde mig. Allt såg väldigt bra ut, byggplatser kan vara lite stökiga, där gjorde de nyckelfärdiga hus, men husen var putsade raka med fina linjer och det är det som är svårt med den här typen av stomme. De kom och satte alla väggar snabbt och effektivt, på ett par dagar. Det var avstädat och klart tidigare än vad som var utlovat. Inga oväntade kostnader eller ursäkter om förseningar. Jag ska definitivt anlita dem igen för stomresning när det blir dags att bygga nästa hus om ett par år.
 
Det är bara att gratulera, det verkar som om han kanske har lärt sig något utav sina misstag,,,,,,,,,Stök är en sak misstag o slarv en annan. En rutinerad byggare vet att arbetet går 10 ggr lättare om det är lite ordning och struktur på byggplatsen. Om några år är han nog inne på bolag nr 10 typ ecological jönköping5, förlåt!!! Det där va väl lite onödigt men det är lättare att försöka skratta åt eländet.
 
GurraGC du har som ny användare gett referens på en produkt, problemet är att din användarprofil stämmer inte. Flera medlemmar har anmält ditt inlägg som dold reklam. I nuläget är det inte trovärdigt. Och kommer att raderas om du inte rättar till din profil (ses bara av oss moderatorer).
 
Jag tycker systemet med frigolitfomar verkar jättesmidigt. Fort går det att bygga och väldigt bra u-värden får man! MEN jag fattar inte hur man kan bortse från vad som händer vid brand! Hur tänker ni som bygger med dessa system, känns det inte lite oroväckande att ett elfel eller en liten brand vid huset kan göra att hela huset smälter?
Detta är enda anledningen till att jag inte har valt att bygga med typ isorast eller EPS, så säg gärna till om jag är helt fel ute!
 
Jag kan bara tala för isorastblocken, där har dom tillsatt något ämne som gör dom "brandsäkra".
Brandkåren var uppe och test eldade på våra block, dom smälte inte. Det krävs extrema temperaturer för att det ska hända, så dom tyckte att blocken var bra.
 
Vet inte om ett hus byggt med flamskyddsmedel eller liknande känns så mycket bättre att bo i... :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.