Allt handlar ju om pengar. Helst sätter jag äkta vara med 3-glas, men eftersom vinsten av antal grader är så pass liten i jämfört med kostnaden. Kan man då hitta andra lösningar som är billigare, men tar bort en del av kallraset så är ju det kanon.
Det här med att byta ruta skall sänka med 1U. Det är mer en plasten som ska sänka 0.65U. Kommentarer på det? Vart hittar man dessa rutor? Glasmästarn?
 
ZeroX66 skrev:
Rapportera gärna TeroM hur det blir och hur pass mycket meka det var att sätta dit dem :)
Som jag skrev tidigare så satte jag in ett par skivor i svärmors lägenhet. Nu har det inte varit extremkallt i Stockholm sedan dess så hur mycket det gör för kallraset eller värmen är svårt att avgöra då jag dessutom bara har 80+ åringens utsaga om detta och jag tror att placeboeffekten bör räknas in här.

Men, installationen var enkel, tog ca 10 minuter per halva för ett tvålufts fönster, 40*120 cm. Häftade fast linsnöret, satt även fast självhäftande skummgummilisten, kapade till plasten och klämde ihop. Syns inget av skivorna när man tittar ut så vet man inte att skivorna är där är det svårt att upptäcka.

Jag gjorde lite tempmätningar innan och efter på tejpbitar jag satte på 2-glas fönstren och även på nya 3-glas som sitter i samma rum på nya balkongdörrarna.

Temp innan plast, 2-glas 11 grader, 3-glas 16 grader, ute -10 grader
Temp efter plast, mätning ca två timmar efter att allt var klart och fönstren varit stängda hade ytetemperaturen på 2-glas stigit till 15,5, 3-glas fortfarande 16 grader.
Vid närmare eftertanke så kan det vara så att dom nya 3-glas rutorna i dörrarna är 2+1 och inte en 3-glas ruta.

Så, det verkar som det gör en viss nytta i alla fall enligt mina helt ovetenskapliga försök. Det löser dock inte värmeproblemet i det rummet då radiatorn inte blir varm på mer än 1/3 upptill men det kommer jag att starta en annan tråd om ...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Grymt. Känns verkligen som att det kan vara ide att testa det på ett par fönster :)
Tack för rapporten....
 
Har själv satt in dessa skivor i några av mina fönster i huset. Hade inte ens nån dammlist mellan bågarna upptäckte jag när jag tog ner fönstrena. Mina fönster är 1-luft tvåglas som är ca 1,1*1,2m. Upplever stor skillnad i kallras, innan montering kunde det värma gott om benen, men dra kallt om magen när jag stod framför fönstret. Efteråt så värmer det även magen....
Ser på det fönster som är ofixat att det frostar på på insidan när det blir nedåt -30, och det är mer kallras från det fönstret.
Ska göra samma åtgärd på garaget, den sats jag köpte räcker utan problem även till de fönstrena.
 
Känns som att det bara är positiva reaktioner på detta. Frågan är hur länge plasten håller sig? Man kanske får byta vart 5:e år?
 
hahalj
Nu blir jag också nyfiken, nån som vet om det går montera i kopplade 2-glasfönster med äkta spröjs, alltså med genomgående trä med flera glasbitar per fönsterbåge?
 
Nu blir jag också nyfiken, nån som vet om det går montera i kopplade 2-glasfönster med äkta spröjs, alltså med genomgående trä med flera glasbitar per fönsterbåge?
Ja det ska nog inte vara några problem. (Se www.xxx kommer inte ihåg namnet, men länken till tillverkaren finns nog i första inlägget.)
 
ullberg
hahalj skrev:
Nu blir jag också nyfiken, nån som vet om det går montera i kopplade 2-glasfönster med äkta spröjs, alltså med genomgående trä med flera glasbitar per fönsterbåge?
Jag har fönsterdelande spröjs i ytterbågen och för mig funkar det utmärkt, om du är osäker får du väl öppna fönstret och mäta hur mycket dina spröjs sticker "inåt".

För mig var det ganska stor marginal, syntes bara genom att titta på fönstren att det skulle funka.

/U
 
hahalj
Mailade tillverkaren och frågade och fick svaret:

Hej,

Den ram som utgörs av spalten mellan fönsterbågarna i traditionellt
kopplat tvåglasfönster kan användas för att sätta in ett plastglas som
avdelar luftspalten inuti fönstren. Äkta spröjs är nästan alltid
konstruerat så att det inte är ivägen i detta plan där plastglas-skivan då
hamnar, och är därmed inget hinder. Men det kan vara lämpligt att du
kollar detta först på dina fönster.

MVH
NNN NNN


Blir nog ett test med detta framöver :)
 
Har nyligen monterat plast i några källarfönster - mkt nöjd! Mäta, klippa, skjuta fast med häftpistol, montera dammlist, klart! Temp på innerglas steg från 11 till 14 grader och rumstemp från 20 till 22! Tror inte man ska ta den tunnaste plasten, 0,8 eller 1 mm - eller 1,5 om man vill ha lite inbrottsskydd!
 
Vi satte in 0,8 mm PET med 3 mm linsnöre som dammlist i våra vanliga 2-glasfönster från ca '95. Vi valde pet framförallt med tanke på hälsa o miljö: polykarbonat är framställt av hormonstörande bisfenol och det ville vi inte sätta in i barnens rum. Pet är okomplicerad schysst plast.

Beställning och frakt mm snabbt och bekymmersfritt: pet-arken kommer i en rulle.
Monteringen är dödsenkel. Nästa gång du funderar på att putsa insidan av dina 2-glas kan du lika gärna montera en plastskiva. Ansträngningen är minimal. Skulle de av nån mindre trolig anledning behöva bytas om 5 år är det inget jag bävar för! Vi valde att inte häfta fast skivorna i fönsterbågarna utan låter dem hållas på plats av dammlisten: enkla att ta i o ur.

Enda lillalilla bekymret är att skivorna är vanskliga att skära till. Vi försökte med brottsanvisning-vikning enl instruktionerna. Det funkade sisådär: sprickan gick fel ibland. Att bara använda sax kunde ge samma bekymmer. Slutade med att vi först skar en brottsanvisning och därefter klippte med sax. Detta funkar bra men tar tid. Har du bra grejer är d säkert smidigare.

Leverantören kapar till skivorna mot smärre pristillägg: kan vara värt det, men då får du ju å andra sidan lägga tiden på att mäta fönstren exakt i förväg istället.

Resultat
estetik: syns knappt alls. Infrån knappt ingen skillnad. Utifrån kan man möjligen ana att fönstren har ett nytt skikt. Lite buktigare utseende. Positivt eller negativt? En smaksak, jag tyckte det blev bra. Vårt hus är klassiskt rödmålad bonnakåk från ca 1880 m senare tillbyggen. Blev nästan lite som valsade fönster. Våra fönster är moderna släta. Har du blåsta eller valsade fönster kommer du nog inte se någon skillnad alls ens utifrån.

Ljud utifrån dämpas effektivt!

Vi har inte kunnat mäta temperaturskillnaden så noga. Avgjort varmare i fönstersmygen, vilket katten uppskattar. Vi hade tidigare under denna vår kondens på insidan på vissa fönster på morgnarna: inte nu längre.

Gört, ba gört, sär ja! = rekommenderas.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Uppdatering: Efter en kall natt har vi kondens på sovrumsfönstren... På utsidan! Enbart! Detta betyder att de är kalla på utsidan:ett bra tecken!

På ett fönster i hallen där vi ännu inte satt in petskivor mellan glasen blev det däremot kondens på insidan: ett dåligt tecken och en påminnelse om att detta fönster är kvar att åtgärda.

Tanken vi hade att inte häfta fast skivorna i överkant fungerar i de flesta fönster men på något håll har skivan kasat på sniskan. Problemet gäller bara en viss fönstertyp där utrymmet att klämma skivan mellan bågarna inte var så stort. Min rekommendation är ändå att låta bli att häfta fast dem tills ni ser att det blir bekymmer o häfta då isf.
 
  • Gilla
ZeroX66
  • Laddar…
Är ni som använt detta fortfarande nöjda?
 
Undrar jag oxå...!?
 
Det är ju vanliga plastskivor man sätter in. Det borde vilken glasmästare som helst kunna ordna fram.

Så där tunna skivor borde inte vara ett problem att skära till kan inte behövas många drag med en vass brytbladskniv. Men att såga så tunna skivor kan lätt leda till att dom spricker om man väljer något annat än polykarbonat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.