Hej Andrez!
Vi gjorde ett liknande jobb i somras. Rev ner gammal å ful tegelfasad (frostskadat och läckte in), för att ersätta med lockpanel. Vi passade då på att tilläggsisolera med 95mm isolering, valde även utegips. För jag tänkte att gipset ljudisolerar och säkerligen är lite isolerande i sig.
Vi tycker att vi har det väldigt behagligt inomhus, om man jämför mot förra året (vi släpper inte på lika mkt värme mot förra året), visst det är ingen jätteskilland, men många bäckar små.
Så jag tycker att du gör helt rätt, skall du ändå riva ner teglefasaden, passa på å tilläggsisolera, det gör bara gott i slutändan+det kostar ju inte mkt mer att isolera i det stora hela.
 
Intressant, Poggan. Har du koll på hur mycket det kostade för er? Hur mycket arbete var det? Hur många kvadratmeter fasad?
 
Hej Andrez!
Nu hade vi ju snickare som utförde jobbet, att isolera, gipsa å sätta upp panelen.
Men jag kan inte tro att det är något jobbigt att isolera, såg väldigt enkelt ut faktiskt.
Jag skall försöka ta fram lite siffror om jag hinner ikväll.
 
Väldigt snällt av dig, tack!
 
Tjolahopp!

Nu fick vi ett fast pris (arbete+material) samlat på en faktura.
Men jag har räknat lite på materialet själv.
Jag har försökt å räkna så noga som möjligt:
Ca 134 m² fasadyta.
Gipset (9mm utegips) ca 5000Kr
Isolering (95mm) ca 7000Kr
Reglarna (45x95) ca 5000Kr
Tillkommer gör ju, spik, gipsskruv å underlagspapp.

Så om man "höftar" till det lite, så runt 20000Kr så får du 95mm tilläggsisolering på en 134m² yta.
 
Det låter ju inte alls så blodigt. Hur mycket gick arbetet på?

Hur står sig en konstruktion med reglar med isolering i mellanrummen jämfört med en fasadskiva som monteras utan reglar vad gäller isoleringseffekt? Någon som vet?
 
Väggen är förresten ca 27 cm tjock, från innervägg till ytterkant på det rundhuggna mexiteglet.
 
Det är nog svårt att räkna ut vilken som ger den bästa isoleringen, gällande de två du nämner. Men de är säkert likvärdiga båda två......

Kom på en annan sak: Är inte fasadskivan dyrare.....
Kan ju vara värt att räkna på de 2 olika metoderna.
Vi blev rekommenderade att sätta vanlig isolering, det är enkelt, man har isolerat så i många många år, inga nymodigheter alltså.

Fasadskivan skall ju fästas med en massa "plastgrunkor", verkar jobbigt.
Såg ett pris på fasadskivan (Beijerbygg), en 30mm skiva, 71kr/m².
Bara där är "jag" uppe i 9514Kr!!!!, å då för 30mm(134m²). Njae, verkar onödigt dyrt, sen vet jag inte vad "plastgrunkorna" kostar.
 
Redigerat:
Om du tilläggsisolerar med fasadskiva med lambda 0,031 och 50 mm tjocklek så motsvarar det cirka 85mm jämfört med vanlig väggisolering i mineralull med tjocklek 45mm mellan träreglar c 600mm. Detta beror på att fasadskivan blir heltäckande medan vanlig isolering monteras mellan träreglar. Dessutom har enligt dig fasadskivan mycket lågt lambdavärde 0,031 jämfört med stenull som har 0,037.Plastgrunkorna (plastbricka+distanshylsa) är inte speciellt dyra.
Vad gäller pris för materialet skall du naturligtvis begära offert från flera bygghandlare.
 
Ditt hus är ju faktiskt ett mycket snyggt exempel på arkitektur från mexi-epoken. Huset blir inte alls snyggare med träpanel för den hustypen passar bara inte i träkläder, tycker jag.
Du får ökad underhåll med återkommande mögeltvätt och ommålningar med dagens träfärg som inte tål att sitta på kalla husvägar. Det du sparar på värmen kommer spenderas på färg i stället... om det nu räcker. Du får höra varje flygplan mycket tydligare än idag. En enkel gipsskiva är mycket sämre ljudisolerare än tegel.
Något lägre värmekostnad uppväger inte dom försämringar du vill göra på ditt hus ... enl min mening. Jag uppskattr tystare miljö och enklare fasadunderhåll.
Tänk en gång till innan du börjar riva . Innan du väljer utseende före funktion besök i alla fall någon som bor i ett trähus i ditt flyggområde och kolla hur det känns/hörs så du inte ångrar dej för sent :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
Håller faktiskt med gaia i denna fråga. Jag tycker att du skall kolla upp hur mycket det kostar att putsa huset, om du nu måste göra nåt. För värmens skull hade jag nog satsat på nån bättre värmekälla.
Såå snyggt är det inte med träfasad. Hela Sveriges befolkning har ju nästan det.
 
Tack för stödet 5.2 racing :).
Bra råd från dej att titta på värmekällan. Kanske byta till biligare/modernare uppvärmning som alltid är väl investerade pengar. Mexifasaden skriker ju inte efter åtgärder så det verkar dålig motiverat att riva den. Skall man få något för sina pengar så får man lägga dom på vesentigheter och inte på kosmetiska åtgärder som kostar mer än dom gör nytta för huset.
Litet tråkigt att Andrez köpte ett hus som han inte tycker om.
gaia
 
blir inte så omfattande. Ca 2000 kr per år för 140 m2.

Jag förutsatte då att du redan har 95 mm i väggen och lägger till ytterligare 50 mm.

Du kan själv enkelt göra lite olika sådana beräkningar på www.energiberakning.se (Välj tilläggisolering på huvudmenyn).

När det gäller ljudet så får jag instämma i ett tidigare svar från gaia. Tunga material är bra som ljudavskärmare, dvs mexitegel. Men även fönster har stor betydelse för ljuddämpningen. Men det kostar multum och är svårt att tjäna in enbart pga energibesparing.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.