F Fredrik K80 skrev:
Hur då ? Har jag missat något? Nog måste det väl vara en bra ventilation ffa när man ska isolera och då är väl takfotsventilationen en viktig del?
Ventilation är ett tvåeggat vapen. Är det fuktigare ute än inne som det nu ofta är på varma vintrar så ventilerar du in fukt på vinden. Istället rekommenderar man att sätta igen fot och nock och ersätta det med styrbar ventilation. På det viset kan du öppna och stänga beroende på vad som är gynnsamt för klimatet på vinden.
 
Nissens Nissens skrev:
Jag byggde på bjälkarna, tycker det är praktiskt att man kan lägga spång över vid behov så att utrymmet blir tillgängligt om inte annat.
Har du lagt skivor eller lösull?
 
Rickard. Rickard. skrev:
500mm tjockt är det inte ens att fundera på något annat än lösull(tycker jag), jämför priserna så kommer du se, att lösulla en villavind tar bara några timmar om alla förberedelser är gjorda.
Tänker väl samma. Kanske dumt att inte fylla på till 500 mm höjd när man ändå håller på
 
Nissens
F Fredrik K80 skrev:
Har du lagt skivor eller lösull?
Jag lade skivor. Byggde på befintliga underramarna med reglar i lämplig höjd. Det räcker att sätta ett par spikplåtar på sidan så ligger de still. :)
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
En annan fråga är väl hur nybyggt det är? Finns det någon fuktspärr? Annars är väl 500mm lite mycket?
 
L Lilllen skrev:
En annan fråga är väl hur nybyggt det är? Finns det någon fuktspärr? Annars är väl 500mm lite mycket?
Inte direkt nybyggt. 90 tal. Ångspärr finns men ingen takfotsventilation.
 
F Fredrik K80 skrev:
Inte direkt nybyggt. 90 tal. Ångspärr finns men ingen takfotsventilation.
Ok, då kan det kanske funka. Jag tror också som många andra, att det är dumt att ta upp takfotsventilation. Sådan går ju inte att styra på något sätt. Åtminstone skulle jag avvakta det först, isolera, och sedan mäta luftfuktigheten där uppe under ett år. Endel gör ju som en del av åtgärden, när de får fukt, att de sätter igen takfotsventilationen. Sedan sätter in styrbar ventilation, ibland kombinerat med värmekabel eller vindsavfuktare. Jobbigt att behöva sätta igen den igen när du precis tagit upp den.
 
Men sedan kan det också bero på var huset är. Längre upp i norr med mer riktiga vintrar kan kanske takfotsventillation funka bättre.
Nu ska tilläggas att jag inte är någon expert på detta område.
 
L Lilllen skrev:
Men sedan kan det också bero på var huset är. Längre upp i norr med mer riktiga vintrar kan kanske takfotsventillation funka bättre.
Nu ska tilläggas att jag inte är någon expert på detta område.
Sant. Det är inte helt lätt det här märker jag :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.