Det var egentligen inget som fungerade bra, jag provade med isoleringskniv (lite tandad), vanlig kniv, elsticksåg (som visas i Vitals broschyr). Problemet är inte att isoleringen är för hård utan att den är som "hård bomull" och rivs och smulas sönder. Det blir mycket smul på golvet.
Fogsvans har jag inte provat, men jag tror inte att det är bättre.:S
Allt funkar ju till sist, men det blir en del fula ord på vägen.:D
Lycka till
 
Mr Handyman skrev:
Känner inte till vital isolering, men jag hade nog velat ha en råspånt,22mm, luft där, eftersom pappen inte andas.
Hej!
Vi tänker också använda Vital mot taket men har funderat på K-skiva på läkt att bygga luftspalt med. Vital rekommenderar en spalt på 100 mm f ö.
Är den kanske inte att rekommendera vad det gäller fuktvandring?

Tanken är ju att den fukten som inte går ut genom ventilationen ska kunna transporteras ut genom materialet och vädras ut i luftspalten vidare ut genom t ex takventiler (mögelstopp).

Råspont pallar ju för mycket men det blir alltid ett fasligt sågande och spikande :)
 
Finns nån firma i Sverige som säljer detta och var i såfall (Sthlm/Uppsala/Öregrund/Norrtälje)? Har för mig att Bauhaus/K-rauta hade denna tidigare men är inte säker på om de har den idag. Fick tag på lite som blivit över på en såg, men kommer av olika skäl inte använda firman igen. Isolermaterialet vill jag gärna använda igen däremot.Så någon får gärna informera lite...

Håller med om att det var svårskuret, men om jag inte missminner mig så var japansågen hygglig.
 
luffarn skrev:
Det var egentligen inget som fungerade bra, jag provade med isoleringskniv (lite tandad), vanlig kniv, elsticksåg (som visas i Vitals broschyr). Problemet är inte att isoleringen är för hård utan att den är som "hård bomull" och rivs och smulas sönder. Det blir mycket smul på golvet.
Fogsvans har jag inte provat, men jag tror inte att det är bättre.:S
Allt funkar ju till sist, men det blir en del fula ord på vägen.:D
Lycka till
Jag isolerade just ett golv med vital. Kapade med fogsvans tyckte det fungerade hyfsat smulade inte alltför mycket.

Köpte isoleringen på bauhaus, Är mycket nöjd, en fröjd att jobba med, Kliar inte, dammar inte. Enda problemet är att den ser så mjuk å inbjudande ut, man får lust att lägga sig ner å vila på den hela tiden :p

Jag kommer bara köra med vital i forsättningen.

Tilläggas kan att när jag isolerade ett rum med minerallull för nåt år sen vaknade jag sen på natten av att jag knappt kunde andas. Inte kul det vill jag inte ska hända igen :(
 
Nej, dammet från glas- och stenull är jobbigt. Halvmask med partikelfilter anbefalles.
 
Har för mig att jag kollade in det på Bauhaus också.
 
Var in på Bauhaus (Uppsala) idag, dom har inte vital isolering.
 
Har sett i Bauhaus Marieberg, utanför Örebro. K-rauta kan eventuellt ha den också. Annars kanske man kan fråga om de kan ta hem. Jag har inte köpt det jag behöver än, och det var i höstas jag såg det.
 
Jag köpte på Bauhaus i Örebro. Dom har normalt på lager.
 
flis skrev:
Känner mig inte så svårövertalad :). Då bör följande vara bra:
1 panel
2 plankvägg
3 vindpapp,
4 vital isolering,
5 råspont
6 pärlspont

Undrar varför vital rekommenderar vindpappen innanför isoleringen?
Vindpappen innanför isoleringen är tänkt som ångbroms för att hindra att fuktig luft tränger ut i väggen vid ev. övertryck innomhus. Även om det kan fungera bra utan så ger det en extra säkerhet mot fukt i väggen. I taket är risken större att man får övertryck inne, så där gör ångbromsen ännu mer nytta.
Även om man inte skulle få fuktproblem och mögel, blir isoleringsförmågan något sämre om isolering och trä blir fuktigare.
Hans
 
Jag köpte Vital isolering på Bauhaus i Västerås för 1 år sen ca.
 
Lånar tråden lite, har kollar på vitals lufttäta papper, jag bygger en bod som jag ska hålla ca 5 grader i men den ska vara fullt isolerad för kanske full värme i framtiden. ska jag skippa plasten då o köra vitals papp??

det var ju bra pris på denna1000kr jämfört med typ beijers ångbroms, där kostade en rulle typ 2500kr
 
Det blir alldeles utmärkt. Ingen plast mot Vital.
 
även om jag kör roxull som isolering? har nämligen sån över ifrån huset
 
Ingen som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.