Jag ska bygga ett mindre hus likt bild i KL-trä. På träinstitutets hemsida står det att man ofta har KL-trä på den varma sidan och sedan bygger utåt med isolering. Vägg byggs därmed enligt följande infrån och ut: 13 mm gipsskiva, 100 mm KL-träskiva, ångbroms, 170 mm isoleringsskiva/träreglar, vindskydd, 34 mm luftspalt, 25 mm liggande fasadpanel,

Tar tacksamt emot förslag på nedan frågor;
1. Kan man isolera tvärtom, dvs isolering på insida sedan KL-trä? Ange gärna produktstegen inifrån och ut, dvs ångbroms, vindduk , panel, etc
2. Om jag kör med KL-trä på insida vägg enligt ovan, kan jag isolera tvärtom med taket samtidigt? Dvs Gips, isolering, Kl trä, vindduk, luftspalt, takbeklädnad. Var sätter jag ångbromsen bäst då? Får de hamna på olika ställen?

Anledningen till att jag vill ha tak-isolering på insida är för att det bygger så mycket ovanpå taket annars och jag vill kunna ha uppdragna väggliv så att huset ser plant ut.
 
  • Bild av ett litet modernt hus med KL-träfasad, stora fönster och takterrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man vill ha skivorna på den varma sidan för där har man ett mer stabilt klimat och träet rör sig mindre.
Angående taket så borde väl inte höjden påverkas nämnvärt beroende på vilken sida isoleringen ligger på?
 
B bossespecial skrev:
Man vill ha skivorna på den varma sidan för där har man ett mer stabilt klimat och träet rör sig mindre.
Angående taket så borde väl inte höjden påverkas nämnvärt beroende på vilken sida isoleringen ligger på?
Ok, tack för svar om vilken sida man bör ha kl-trät på.
När det gäller takisoleringen så måste jag ha ett fall om 95 mm, isolering xx mm, luftspalt 35 mm, osb-skivor 2 st, takskikt 0,8mm. Vägglivet ska också gömma regel för trall 120 mm plus 28 mm trall vilket gör att jag är uppe i ca 380 mm som ska läggas ovanpå tak och som helst ska gömmas av väggliv eftersom jag vill att huset ser platt ut. vill spara på det utvändiga så mycket som möjligt.
 
Kan du inte sänka den invändiga höjden isf, det borde det väl göra även om isoleringen ligger på insidan?
 
B bossespecial skrev:
Kan du inte sänka den invändiga höjden isf, det borde det väl göra även om isoleringen ligger på insidan?
Jo, själva isoleringens mått blir densamma oavsett vilken sida den kommer men jag tror att det uppdragna vägglivet kommer att se konstigt ut om jag måste dra upp det nästan 400 mm ovanför. Måste fundera på hur "lågt" fönstren kommer i förhållande till hur högt huset ser ut att vara. Att sänka den invändiga höjden hjälper inte med det i åtanke. TROR JAG ska jag tillägga. Just nu letar jag efter tips på hur jag kan göra/tänka.
 
Har du ritat på snittet i skala, annars rekommenderar jag det. Då ser man relativt snabbt alternativa lösningar. Oavsett så tycker jag att träet ska ligga på den varma sidan. Du kan ju även lägga skivan i fall så slipper du bygga upp det med isoleringen. Alternativt lägger du högpunkten mitt på taket och låter det falla åt alla sidor för att spara höjd.
 
B bossespecial skrev:
Har du ritat på snittet i skala, annars rekommenderar jag det. Då ser man relativt snabbt alternativa lösningar. Oavsett så tycker jag att träet ska ligga på den varma sidan. Du kan ju även lägga skivan i fall så slipper du bygga upp det med isoleringen. Alternativt lägger du högpunkten mitt på taket och låter det falla åt alla sidor för att spara höjd.
Jag har två KL-trä ingenjörer som ritar åt mig så jag får ett snitt snart. Det är ett experimentbygge kan man säga och jag har full förtroende för dem men vill hjälpa till att hålla nere dimensionerna. När det gäller takbeklädnanden så kräver den luftspalt emellan. Men du kanske har en poäng här att lägga skivan i fallet ändå. Men då får inte kl-träet isolering dikt an? gör det inget tro?
 
Är det inte dumt att ha det material som leder kyla bäst närmast den kalla sidan?
 
R Robert-san01 skrev:
Är det inte dumt att ha det material som leder kyla bäst närmast den kalla sidan?
hjälp mig, vilket material menar du leda kyla bäst?
 
Fabrikör Stava Fabrikör Stava skrev:
hjälp mig, vilket material menar du leda kyla bäst?
Solitt trä. Det är därför man korsar isolering i väggarna för att slippa reglar (köldbryggor) som går hela vägen från utsida till insida. KL har kanske ett Lambda på 0,14 och isolering 0,037.
 
R Robert-san01 skrev:
Solitt trä. Det är därför man korsar isolering i väggarna för att slippa reglar (köldbryggor) som går hela vägen från utsida till insida. KL har kanske ett Lambda på 0,14 och isolering 0,037.
Då är jag med: ja, jag vet inte men Träinstitutet förordar KL-trä på insida. Så då blir det ju inte ytterst.
Men din tanke med att man lägger skivor omlott bygger ju på att man har ett regelverk. På ett liggande homogent tak behöver jag inte ev. bygga fack varför det inte blir köldbryggor på samma sätt. Funderar på att limma skivor dikt an.
 
Fabrikör Stava Fabrikör Stava skrev:
Då är jag med: ja, jag vet inte men Träinstitutet förordar KL-trä på insida. Så då blir det ju inte ytterst.
Men din tanke med att man lägger skivor omlott bygger ju på att man har ett regelverk. På ett liggande homogent tak behöver jag inte ev. bygga fack varför det inte blir köldbryggor på samma sätt. Funderar på att limma skivor dikt an.
Du var ju inne på att ha KL ytterst. Vi har KL innerst, Isotimber och en plyfa, spikläkt och panel ytterst.
 
R Robert-san01 skrev:
Du var ju inne på att ha KL ytterst. Vi har KL innerst, Isotimber och en plyfa, spikläkt och panel ytterst.
Ja träinstitutet menar att man oftast har det vilket innebär att man ibland har det tvärtom. Vill höra dem erfarenheterna!
 
Rickard.
Har aldrig sett Kl trä utvändigt, t o m på dom industriella KL projekt jag varit på har dom klätt kl-träet med någon sorts luftad panel för att skydda. Då var det alltså ingen isolering utan bara KL-spikläkt-panel.

På tak är det likadant, antingen utvändig isolering eller ingen alls.
 
  • Gilla
Fabrikör Stava
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Har aldrig sett Kl trä utvändigt, t o m på dom industriella KL projekt jag varit på har dom klätt kl-träet med någon sorts luftad panel för att skydda. Då var det alltså ingen isolering utan bara KL-spikläkt-panel.

På tak är det likadant, antingen utvändig isolering eller ingen alls.
Yes jag ska ha ganska tunn dimension , tror typ 60 mm iväg och taket blir kanske lite tjockare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.