FG skrev:
I äldre hus hade man inte plast. När man renoverar gamla hus är det svårt att få till plastningen korrekt och det är inte bra att ha plast lite här och där. Antingen monterar man plast korrekt eller inte alls. Det är när det är tjock isolering som det blir problem utan plast. Eventuellt kan det bli problem på vinden. Sedan beror det förstås på husets läge och hur stor fuktbelastning man har invändigt. Men en rekommendation är att montera en takfläkt för att få bättre ventilation rent allmänt, men också undertryck i huset vilket gör att fukten går ut genom ventilationen och inte in i väggarna.
Jo, men då skall man inte använda mineralull. Ekofiber, träfiber, linull osv. är exempel på vad man kan använda i stället.
 
Kan väl vara glad att det upptäcktes så pass tidigt! huset blev ombyggt/renoverat förra året!
 
Hur stor chans har jag om jag går vidare med dolt fel? Huset är cirka 80 kvadrat.
När man bygger nytt och renoverar ska man väl ändå följa byggnormen Idag? Dvs man ska isolera nya rum och väggar med diffusionspärr samt luftspalt?
 
Detta ser ut som ett allvarligt fel. Jag har själv rivit ut ett tak som var byggt på detta vis, och varit så ett par år. Det var rejält blött i den isoleringen kan jag säga.

Hur man byggde förr i världen har inte så mycket med saken att göra, eftersom materialen var annorlunda, liksom hur man levde.

Att torpet är för åretruntboende, som det står i beskrivningen, känns ju även rätt uppenbart. Jag har då i alla fall aldrig hört talas om någon som tilläggsisolerat ett gammalt torp, för att använda det enbart på sommaren.... ;)

Och som du skriver, har man inte följt gällande normer och anvisningar, så är det fel, och har man inte informerat om det och det inte kunde eller borde upptäckts i samband med undersökningen vid köpet, så bör det betraktas som ett dolt fel.

Det känns som den enda rimliga lösningen är att riva och göra om. Ett alternativ kan vara att använda PU som isoleringsmaterial. Det ger väldigt mycket bättre isoleringsegenskaper, vilket kan vara av stor vikt när det är så tunn isolering.

Ersättningen om det anses vara dolt fel, skall motsvara det belopp som köpeskillingen hade sänkts med, om felet varit känt vid tiden för köpet. Men jag förmodar att ni aldrig ens hade köpt torpet om ni känt till detta felet. Så det är inte utan att man i detta fallet kan argumentera för att man skall få full ersättning för att åtgärda felet. Särskilt med tanke på att det var nyrevonerat vid köpet.
 
Frågor:

Finns det plast eller diffusionsspärr i taket? Om det saknas, och det ligger en massa mineralull på vinden, så har du problem. Isåfall bör man nog riva ut den isoleringen och lägga en diffusionsspärr alternativt byta den mot ekofiber. Ett sånt fel är ett solklart dolt fel anser jag då det utgör ett typiskt byggfel.

Att plast saknas i väggarna behöver inte vara något stort problem. Gips + osb är hyfsat ångtätt och har man lite drag i ventilationen så ska det nog inte tryckas ut särskilt mycket fukt i väggarna. Mineralull andas en del i alla fall. Att det inte finns skulle jag troligen betrakta som ett dolt fel.

Finns det luftspalt mellan vindduk och fasad? Om det inte finns ökar risken för problem med diffusionen i väggarna. Man ska alltid ha luftspalt bakom fasaden. Om det inte finns så kanske man bör ta ned fasaden och återmontera med luftspalt. Också ett dolt fel. Man monterar alltid fasad med luftspalt.
 
Är det säljaren själv som har byggt eller är det en snickare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.