Jag vet faktiskt inte. Lambavärdet är såklart en viktig del. Men jag vet inte vad som annars skiljer kvalitetsmässigt.
 
Skiljer det bara 100 Kr/fönster skulle jag ändå valt Traryds fönster. Inte för att jag tror de är bättre, men i framtiden, om ni behöver nya delar är det troligen enklare att få tag på delar från Traryd.
 
Björnberger skrev:
Vi vill ju ha ett behagligt golv som inte blir för kallt på vintern. Som sagt, torpargrund under och i dagsläget så var det förut ca 8 grader ute och då låg tempen på 17 grader i torpargrunden.
Tänk på att ytskiktet spelar mycket roll för hur golvet upplevs värmemässigt. Vi har exempelvis (bland många golv på ovanvåningen) ett rum med gammalt plankgolv som är slipat och vaxat och ett rum med billigare klickgolv. Båda dessa golv håller samma yttemperatur enligt värmekameran, men plankgolvet känns varmt, klickgolvet känns kallt. Det är såpass skillnad att klickgolvet kräver dubbla strumpor alternativt tofflor, medan plankgolvet är behagligt även en kall vinterdag.
 
  • Gilla
Björnberger
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Skiljer det bara 100 Kr/fönster skulle jag ändå valt Traryds fönster. Inte för att jag tror de är bättre, men i framtiden, om ni behöver nya delar är det troligen enklare att få tag på delar från Traryd.
Dom priser jag fått på Traryds fönster från XL Bygg skiljer i snitt ca 1000 kr/fönster jämfört med Skånska byggvarors. Så det handlar om ca 10.000 kr. Frågan är om det är värt det?
 
Nu skrev du 100Kr i tidigare inlägg och det var detta jag svarade på.
Skiljer det 1000 Kr/fönster är det en helt annan sak. Då skall du välja de billigare och har 10.000 Kr över till annat.
 
  • Gilla
Björnberger
  • Laddar…
tensiden skrev:
Tänk på att ytskiktet spelar mycket roll för hur golvet upplevs värmemässigt. Vi har exempelvis (bland många golv på ovanvåningen) ett rum med gammalt plankgolv som är slipat och vaxat och ett rum med billigare klickgolv. Båda dessa golv håller samma yttemperatur enligt värmekameran, men plankgolvet känns varmt, klickgolvet känns kallt. Det är såpass skillnad att klickgolvet kräver dubbla strumpor alternativt tofflor, medan plankgolvet är behagligt även en kall vinterdag.
Laminatgolv känns ju alltid kalla, hårda och låter mycket när man går på dom. På övervåningen i vårt hus har vi lagt in ett Pergo vinylgolv i klickformat vilket vi är väldigt nöjda med. Gott att gå på, tyst och tåligare än ett laminatgolv så det lutar nog åt att vi kör på det även i dessa rum vi håller på med nu... :)
 
thomas33 skrev:
Nu skrev du 100Kr i tidigare inlägg och det var detta jag svarade på.
Skiljer det 1000 Kr/fönster är det en helt annan sak. Då skall du välja de billigare och har 10.000 Kr över till annat.
Oj, sorry det fattades visst en nolla i det inlägget...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.