Hej!
Jag och min sambo ska nu påbörja renoveringen av vårat sovrum samt lillgrabbens rum precis bredvid. Under denna delen av huset är det torpargrund med en höjd på mellan 60 - 100 cm.

Idag är det 180 mm sågspån i golvet. Vi ska behålla det vanliga elementet så tanken på golvvärma har vi lagt bakom oss. Vår tanke är att ta bort allt sågspån och ersätta det med 2 st 95 mm isoleringsskivor. Sen regla på det befintliga bjälklaget åt andra hållet med antingen 45 mm eller 75 mm och där fylla upp med liknande isoleringsskivor.

Låter detta som en bra plan eller ska vi göra det lättare för oss och behålla sågspånet och bara fylla på med 70 mm isolering ovanpå det?

Några tips, tankar och idéer?

Tacksam för svar! :)
 
Tycker att ni bara ska ersätta sågspånet och inte regla upp någonting alls.


Löst utfyllt spån Lambda 0,12
Packat spån Lambda 0,08
Minerallull Lambda 0,033
 
Ok. Är lite nybörjare på detta... Kan du vänligen förklara detta Lambda värdet? :)
 
Haba_tsutt skrev:
[länk]
Tack!

Tycker ni att det räcker med 180 mm isolering med bra lambda värde då? Vilken sort skulle ni då rekommendera?
 
huggan skrev:
Tycker att ni bara ska ersätta sågspånet och inte regla upp någonting alls.


Löst utfyllt spån Lambda 0,12
Packat spån Lambda 0,08
Minerallull Lambda 0,033
Vad tror du huggan? :Räcker med 180 mm isolering med bra lambda värde då? :)
 
Redigerat:
Definiera räcker så kan jag svara. Men det blir typ en femdubbling av u-värdet på golvet.
 
huggan skrev:
Definiera räcker så kan jag svara. Men det blir typ en femdubbling av u-värdet på golvet.
Vi vill ju ha ett behagligt golv som inte blir för kallt på vintern. Som sagt, torpargrund under och i dagsläget så var det förut ca 8 grader ute och då låg tempen på 17 grader i torpargrunden.
 
Jag tycker spontant att det inte är värt att regla upp golvet 70 mm. Sen om man är känslig för kalla golv så visst då kan man göra det men det kommer inte vara stor skillnad.
 
Nu har vi fyllt 45 st 240 liters säckar med spån, roligt värre... :p
Har även från undersidan stöttat upp golvreglarna då det var nästan 4 m mellan stödpunkterna vilket gjorde väldigt gott. Det känns stabilt nu och inte alls så svajigt som det gjorde innan.

Nu till min nästa fråga. Ska man lägga vindpapp i trossbotten innan vi lägger i isoleringen? Golvreglarna är 180 mm höga, ska jag lägga i 2 st 90 mm skivor med isolering då eller vad är lämpligast? Korta stående bitar med isolering runt ytterväggarna?
 
Ja lägg vindpapp i bottnen. Låg det inget innan?
 
Det låg nån form av papp i botten, såg ut som sönderklippta sopsäckar av papp. Kolla lite efter vindpapp och den jag hitta fanns i 125 cm bredd. Dela den på mitten och lägga i eller finns det vindpapp i anpassad bredd för 60 cm c/c?
Bör pappen gå en bit upp på sidorna och häftas fast eller?
 
Nej det finns nog inte rätt bredd. Fördelaktigt om du gör som du beskriver ja.
 
Ok, tack!
När det gäller val av isolering vad är viktigast att tänka på då? Är lambda värdet det viktigaste att tänka på i det valet?
Kolla lite på Byggmax hemsida och dom har en variant på skivor i olika tjocklek med lambda 37, är det ok eller bör man ha en isolering med lägre lambda värde?

http://www.byggmax.se/isolering/mineralull/isoleringsskiva-p16282
 
Vad tror du huggan? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.