J jorgen_ja skrev:
Hej

Bygger ut och är nu i fasen att öppna upp mellan nytt och gammalt. Jag undrar om denna isoleringsmetod var vanlig i egnahem på i slutet av 40-talet? Första gången jag ser det.
Finns det några hälsofaror? Historia?
Oldboy Oldboy skrev:
Har aldrig sett eller hört om. (Vilket iofs inte behöver betyda något...)

Ser ut som asfaltsimpregnerad wellpapp?

Är den tjock?
Eller är det utifrån man ser? Alternativ till asfaltsimpregnerad vindpapp eller asfaboard, som vind-/fuktskydd bakom panelen?
Sitter det annan isolering innanför?
mvh

Jörgen

[bild][bild]
J jorgen_ja skrev:
Hej

Bygger ut och är nu i fasen att öppna upp mellan nytt och gammalt. Jag undrar om denna isoleringsmetod var vanlig i egnahem på i slutet av 40-talet? Första gången jag ser det.
Finns det några hälsofaror? Historia?
mvh

Jörgen

[bild][bild]

Hej. det är Wellit som ni kommit fram till.
det var vanlig isolering från 40 talet fram till slutet på 60 talet. Man doppade wellpapp i asfalt. Framför allt vanligt isolering i kyl och frysrum i butiker och restauranger samt grossisters kylförvaring. Problemen med denna isolering att den var rätt brandfarlig. Asfalt och ”luftkorridorer”skapade flertal bränder, också väldigt svårsläckta. Många gånger var lödning av rör orsaken till dessa bränder. Värsta var att man såg inte direkt och det tagit sig. Kunde flamma upp en timme senare. Många gånger putsade man ovanpå isoleringen alt. Kaklade ytan. Även korrigerad Aluminium plåt användes som beklädnad. Mest i soprum. fanns även en kork som innehöll asfalt. Dessa användes mest i golvisolering.
Fotnot. Denna Wellit teknik är föregångare till dagen prefab konstruktioner. Då hette den Tvär-Wellit. 1945.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.