Det är inte blåsigt i Sthlm, så där behövs nog lite större springor än här i Skåne.

Det går naturligtvis att minska ventilationen av vinden och skapa en ngt varmare vind, men jag tror att det avgörande och nödvändiga villkoret är att minimera läckage av fuktig inomhusluft upp på vinden.

Om man har hela/täta tak, typ spacklade och målade gipsskivor, så kan man dreva runt kanten mot vägg, (även mot innervägg). Ta ner taklisterna och dreva med lindrev, som ska packas in så hårt det går, mellan kanten på gipset och väggen/taket. Sätt upp listerna igen. Skruva loss och dreva vid alla taklampor och ev taklampsuttag. (Säkra att elen för takbelysn & uttag i resp rum är bortkopplad innan.)

Vad menar du med skivor, papp/eps?
Det ser ut på bilderna som att du stora springor vid takfoten. Eller menar du att säkra ventilationsspalterna om du tilläggsisolerar?
 
A
Ok. Jag menade dessa https://www.gardinpersson.se/produkter/produkt/6839/luftspaltskiva
och bygga på med isolering där efter men då blir det motsatt av vad du föreslår. Har några rum med tak skivor och lister där jag kan tejpa med denna?
http://m.mattonbutiken.se/index/pro...GGFOLIETEJP_5525_50MMX25M.html?prdc=5525+5025

Precis som du nämner runt lampor och andra delar. I V rum och kök finns inga skarvar utan det är typ ett helt innertak som förmodligen är spacklad och målad på. Men två rum med skivor samt lister runt samt badrum skulle man kunna täta typ vid frånluften som ändå har en glipa runt om.
 
Om/när du tilläggsisolerar så är luftspaltskiva lämpligt, ja.

Jag är skeptisk till att tejp är ett lämpligt substitut för drevning, men det kan ju bero på hur det ser ut, hur man kommer till, och vilka mtrl som finns i kanten tak/vägg. Du kan ju alltid pröva och se hur det verkar, dvs om det går rimligt lätt och smidigt att få dit tejpen, och om den verkligen smiter helt tätt mot mtrl runt så att ingen luft (fukt) kan passera, och om du tror att den kommer att sitta fast och hålla tätt i många år framöver trots rörelser pga lufttryck (öppna/stänga dörrar/fönster, kraftig blåst).
 
A
Ja du har rätt får göra en bedömning efter hur situationen ser ut och vilka förutsättningar som finns. Men börjar med det, därefter får jag tilläggsisolera och komplettera med luft spalt skivor. Nu har man att göra framöver:)
 
Det ser torrt ut på vinden, det är bara att isolera. Själv hade jag använt lösull i ditt fall eftersom det blir tätare och bättre, du slipper en massa jobb och det inte blir nämnvärt dyrare om du gör det själv. Seriösa återförsäljare hyr ut en maskin att blåsa ut lösullen med.

Glöm allt du hört om RH så länge som temperaturen på vinden är under sju-åtta grader. Vid låga temperaturer ligger alltid RH närmare 100% och det är inget att bry sig om eftersom luften inte kan innehålla några mängder fukt när den är kall. Se på virket på takstolarna istället, är det friskt och saknar påväxt så är det bra.
 
A
Okej låter intressant. Ska jag ta bort den gamla mattan eller köra på med lösull rakt på? Måste man inte bygga på med lite höjd när man använder lös ull. Har sett att dem hyr ut såna maskiner på blocket så de känner jag igen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.