Jag förstår termodynamiken men inte varför du mäter deltaT i mark du redan värmt upp. Det är ungefär som att mäta deltaT i en yttervägg och då jämföra tempen på var sida om tapeten.
 
Redigerat:
largab skrev:
Gör denna jämförelse:
En källaryttervägg, svinkallt ute:
300 tjockt m betong, 40 grader skillnad in/utsida. Värmeflödet_1 = 40 / 300 * konstant *area

Källargolv, svinkallt ute:
100 tjockt m betong, 1 grads skillnad ovan undersida (*) . Värmeflödet_2 = 1 /100 * konstant *area

samma material -> samma konstant
tittat på samma area
Värmeflöde_2 = Värmeflöde_1 * 300/100 * 1/40 = Värmeflöde_1 * 0.075

(*) jag hade mätt 1 grad efter 100 mm betong + 400 mm sand/grus så egentligen var dT för mina 100 mm betong kanske bara 0.4 grader sålunda VF_2 = VF_1 * 0.03

Slutsats: Att isolera under källargolv är bortkastade pengar jämfört med att isolera källarvägg ovan mark.

Det viktiga här är att värmeflödet är direkt propertionellt mot ytornas temperaturskillnad (in/ut, över/under). Alltså liten tempskillnad innebär garanterat litet värmeflöde/värmeförlust.

Om man sedan installerar golvvärme och då höjer temperaturen i ytan från 18 till 24 så innebär inte det att värmeflödet ökar med en faktor 6. Initiellt gör det det, men rätt snart får marken under ett nytt jämviktsläge och värmeflödet minskar till proportion av den nya temperaturskillnaden. Om dT = 2 grader så har man dubblat värmeflödet genom golvet jämfört med dT=1. Men fortfarande en bråkdel av vad man förlorar ovan mark ....

mvh
Does not compute...

1°C i Delta mellan inne och ute i källarplattan?

Bor du på en vulkan? :)
 
TotalControl:
Nej inte vulkan :) , på en forntida leråker.
< 1 grads skillnad på ovan resp undersidan av 100 mm betongplatta.
Slutsatsen av det är att allt under husgrunden isolerar väldigt bra (grus, sand, lera).
 
Eller att du har värmt upp underlaget av grus, sand och lera, och fortsätter tillföra energi för att hålla det varmt.
Någonstans där nere blir det rimligtvis kallare.
 
MathiasS skrev:
Jag förstår termodynamiken men inte varför du mäter deltaT i mark du redan värmt upp. Det är ungefär som att mäta deltaT i en yttervägg och då jämföra tempen på var sida om tapeten.
Helt rätt...
dT är alltid proportionellt mot värmeflöde ( i detta fall förlust).

En yttervägg med temperaturer mellan materialen (exempel)
(20C) 10 spån (18C) 100 mm EPS (-18C) 10 mm brädor (-20C)
dvs det är EPS som står för den största delen av isolering

Värmeflöde (per area) = 2/10 * K1 = 36/100 * K2 = 2/10 * K3 samma värmeflöde genom alla skikt

ALLTSÅ:
För att bestämma värmeförlust så räcker det att mäta 1 skillnadstemperatur (dT) mellan 2 olika ytor om man vet Värmekonduktivten för materialet (K* i formerna ovan). Värmeförlusten blir dessutom helt proportionell mot denna dT om man ändrar randvillkoren (annan temperatur, mer/mindre isolering).

Ja, om man kan mäta temp väldigt noggrant på var sida om tapeten (m 1/1000 C noggrannhet typ) så kan man använda det för att bestämma värmeflödet. Dock säkrare/bättre att mäta dT över längre sträcka tex övre yta betong jämfört med en punkt så långt bort som möjligt, 50 cm i mitt fall.
 
Mycket diskussioner... Jag kommer hur som helst inte att isolera ytterväggarna alls till en början utan koncentrerar mig på golvet. Får helt enkelt se hur det funkar och sen ev. revidera mitt beslut senare.
 
Vänta, det kommer mer, men jag måste bara hitta lite tid för detta....:)

...eller rättare sagt, vänta inte, kör på.
 
Mitt största bekymmer nu är att betongen och därmed golvvärmen kommer sakna isolering mot källarväggarna. Lägger jag på ytterligare 100 mm cellplast i samma höjd som betongen får jag isolering, men hur tusan gör jag med golvläggningen då?
 
Det här med uppgifter om hur mycket man sparar med isolering ska man ta med en nypa salt.
Jag beräknade på mitt 30-talshus om jag isolerade vinden, väggarna, fönster, dörrar och ventilation och kom fram till en besparing på drygt 40 000 kr/år. Emellertid hade jag bara uppvärmningskostnader på ca 20 000 kr/år innan jag gjort någon av åtgärderna.
 
  • Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
ThomasLindgren skrev:
Mitt största bekymmer nu är att betongen och därmed golvvärmen kommer sakna isolering mot källarväggarna. Lägger jag på ytterligare 100 mm cellplast i samma höjd som betongen får jag isolering, men hur tusan gör jag med golvläggningen då?
Jag la tunn, en centimeter, frigolit mellan vägg och platta, döljs sen av putsen på väggen.
 
leby skrev:
Jag la tunn, en centimeter, frigolit mellan vägg och platta, döljs sen av putsen på väggen.
Inte mycket till isolering med en cm bara + 30 cm källarvägg.
 
Hittade precis Ytong Multipor på nätet och kände att det verkade vara lösningen jag sökte. Är det lämpligt även om ytterväggen är dåligt isolerat utifrån? Jag har dränerat och isolerat 10cm under mark (Isodrän), men ovan mark ligger muren helt oisolerad. Kan ev få dit 5cm. Har du oisolerat ute? Hur tjockt ahr du gjort? Jag tänkte 10cm invändigt.
Användu du Ytongs produkter även för att limma skivorna, eller använde du std fix?? Tacksam för råd...
 
Jag har större delen av källarmuren ovan mark och ingen isolering utvändigt förutom den halvmetern som är under marknivå.
Jag använde 10 cm Multipor och limmade med Multipor bruk.
Man använder samma bruk både som lim och puts.
Bruket är väldigt lätt och luftigt, nästan som chokladmousse.
Det finns kanske annat bruk som funkar lika bra men jag valde att använda deras eget.
Resultatet i min källare blev att de förut kalla yttermurarna nu känns i princip lika varma som vanliga innerväggar, och det känns tryggt att veta att konstruktionen andas utan att vara beroende av ventilerade luftspalter o.dyl.
 
Låter lovande för mitt projekt. Jag ahr omvänt halvmeter ovan mark, resten under. Har du tips på "kostnadseffektiv" leverantör. De jag hitta ligger på 230-287:-/m2 exkl moms..
 
Nu blir det en liten bump men jag är nyfiken på hur ni upplever miljön i källaren efter några är med multipor. Är ni nöjda? Känns det torrt?

/Kribban
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.