Vi ska renovera källaren och står i valet och kvalet om vi ska isolera ytterväggarna eller inte. Vi pratar om 75m2 30cm tjocka ytterväggar beståendes av 70 år gammal betong och sten. Skulle jag isolera det skulle det bli max 70mm isolering. Golvet kommer isoleras med 200mm cellplast + golvvärme.
Nån som sitter inne på siffror eller länkar så att man kan räkna på det?
 
Åsa Lund
Finns appar och formler på hemsidor hos de som tillverkar isolering.
 
Ska det isoleras ska det ske på utsidan.
 
  • Gilla
Flasktratt och 4 till
  • Laddar…
tommib
Precis. Isolering på insidan riskerar bara att skapa ett fuktproblem på grund av inträngande fukt som inte dunstar bort eftersom temperaturen blir lägre i betongen.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Jag skulle vilja rekommendera Ytong Multipor vilket jag använde i min källare.
Det är ett slags lättbetong som limmas med bruk på insidan av källarväggen och sedan putsas över.
Funkade fint för mig. En förut kall källarvägg känns numer som en rumstempererad innervägg när man lägger handen mot den.

Fördelar:
Du får en homogen murkonstruktion som andas.
Det stängs aldrig inne någon fukt.
Inga organiska material.
Inget behov av luftspalter, ventilerade konstruktioner eller plastfilm.

Nackdelar:
Det blir något dyrare än vanlig isolering, reglar och skivmaterial.
Något större arbetsinsats.
Du kan inte göra några infästningar i materialet då det är så poröst, du måste borra igenom och plugga i betongen bakom. Med putsen blir dock ytan hård och tålig.

Jag tror på principen och det funkar riktigt bra i min källare.
 
Du behöver inte isolera på insidan.
Spara energi? Isolera utsida, ovan mark.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Johannes Carlsson skrev:
[länk]

Finns en funktion för tilläggsisolering
Betong 300mm vs betong 300mm och cellplast 70mm + stålreglar. 75m2 och 70 öre/kWh.

Besparing 7125 kWh/år, 4987,50/år.

Kan det stämma?

Fotografen skrev:
Ska det isoleras ska det ske på utsidan.
Det är inget alternativ.
 
Redigerat:
ThomasLindgren skrev:
Det är inget alternativ.
Gör en noggrann fuktanalys innan du isolerar på insidan, temperaturprofilen i väggen ändras och där med fukttillståndet.
 
Redigerat:
Patrik Friberg skrev:
Jag skulle vilja rekommendera Ytong Multipor vilket jag använde i min källare.
Det är ett slags lättbetong som limmas med bruk på insidan av källarväggen och sedan putsas över.
Funkade fint för mig. En förut kall källarvägg känns numer som en rumstempererad innervägg när man lägger handen mot den.
Låter intressant. Dock har jag ingen kunskap om putsning så att ge mig på det känns inte så aktuellt.
 
Jag hade inte heller någon som helst erfarenhet av murning eller putsning, men jag fick ett fullt godtagbart resultat. Visst går det att se att det inte är en yrkesman som gjort jobbet men i en källare har man kanske inte de allra högsta kraven heller.
Men det är såklart individuellt!
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
ThomasLindgren skrev:
Betong 300mm vs betong 300mm och cellplast 70mm + stålreglar. 75m2 och 70 öre/kWh.

Besparing 7125 kWh/år, 4987,50/år.

Kan det stämma?


Det är inget alternativ.
Hur har du räknat? För källare gäller inte dessa formler. Allt utanför isolerar. Jord, sten, lera. Väldigt lite energiförlust genom källarväggar under mark.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
ThomasLindgren skrev:
Vi ska renovera källaren och står i valet och kvalet om vi ska isolera ytterväggarna eller inte. Vi pratar om 75m2 30cm tjocka ytterväggar beståendes av 70 år gammal betong och sten. Skulle jag isolera det skulle det bli max 70mm isolering. Golvet kommer isoleras med 200mm cellplast + golvvärme.
Nån som sitter inne på siffror eller länkar så att man kan räkna på det?
Om du ska isolera insidan så behöver du en luftspalt och mekanisk ventilation. Jag hade även lagt in en luftspalt i golvet.
Det är bra med golvärmen, men vad händer när du stänger av den på sommaren?
 
smedbror skrev:
men vad händer när du stänger av den på sommaren?
Man stänger inte av den på sommaren, man fortsätter att cirkulera vattnet i hela golvvärmekretsen (hela huset) vilket betyder att även utan tillskott från värmepumpen sommartid så blir golvet inte kallt. => Inte ett problem alltså....
 
ThomasLindgren skrev:
Betong 300mm vs betong 300mm och cellplast 70mm + stålreglar. 75m2 och 70 öre/kWh.

Besparing 7125 kWh/år, 4987,50/år.

Kan det stämma?
Låter orimligt , var bor du?
hur stor del av källarväggen är ovan mark?
Hur mycket energi förbrukar du ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.