Vi har järnvägen nära och har ett antal olika fönster, 3 glas (kasetter), 2+1, kopplat 2-glas, 1 + 1 (okopplade 2 glas)

Två fönster har vad jag förstår nån gång i tiden åtgärdats av SJ (eller banverket eller vem det nu är),

Det ena ett 2+1 med vad jag förstår speciellt ljuddämpande glas. Fönstret är skitfult men man hör inte ett knäpp utifrån.

Det andra är ett fönster i en kattvind som tidigare ägare hade som sovrum, ett 100 år gammalt fönster, okopplat, som fått den inre rutan bytt. Detta är relativt tyst.

Alla de andra fönsterna släpper in ganska mycket ljud. Dvs jag tror inte riktigt på de som säger att de byter fönster från tex 2-glas till "vanliga" 3-glas och får ned bullernivån avsevärt.

Nu störs vi inte så mycket av ljudet, vi sover oftast med ett fönster öppet, så för oss är det inte en issue... Men vill man ha tysta fönster så tror jag absolut att man kan byta enkelglasrutan i ditt fönster till en akustikruta - och för de som han andra fina gamla fönster så tror jag det ger nästan lika bra resultat som att köpa ett nytt fönster med akustikglas och bättre resultat än att bara byta till ett modernt fönster utan akustikglas.

Men detta är ju mina egna subjektiva bedömningar...
 
Pikoo skrev:
Tänker att någonting borde gå att göra då det blir svinkallt i närheten av fönstrena, det drar samt släpper in mycket ljud..
Om det drar låter det som att fönsterna inte tätar mot karmen. Innan det är tätt är det meningslöst att ens fundera på att byta glas.

Testa att dra ett papper runt fönstret mellan karm och tätningslist för att se status på tätningslisten.
 
Som andra säger så om du kan, kolla över tätningslisterna. Annars finns det ett ljudlamellglas man kan använda sig av. Dock inte så billiga, ca 1800:- / kvm.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.