Hej!
Bor i hyresrätt och kommer förmodligen byta till en lägenhet på förs våningen där sovrummen vätter ut mot en gata. Det är inte tung trafik men det kommer varuleveranser till en butik som ligger precis breve. Får för mig att de befintliga fönstren är rätt kassa och funderar på om det går att sätta på isolerglas för att stänga ute en del av ljudet. På fe befintliga fönstren står det "Emmaboda isonova". Husen är av tegel och bygda på 80-talet.

Fönstrena består att minst 2 glas. Men tror det är 3. Man kan sära på föntrena så de delas på två.

Vad tror ni? Skulle det funka på dessa fönster?


Öppet fönster med synlig beslag och märkning "Emmaboda isonova", utsikt mot andra tegelbyggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppet fönster med utsikt över en altan, synlig del av ett Emmaboda Isonova-fönster och karm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsikt genom ett fönster med "Emmaboda isonova" etikett och delbar konstruktion mot tegelbyggnader utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som isolerglas utvändigt
 
Pikoo skrev:
Fönstrena består att minst 2 glas. Men tror det är 3. Man kan sära på föntrena så de delas på två.
2+1 heter dina fönster du har nu.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Och vad betyder det i min situation? Går de att förbättra?
 
Okej, så din teori är att du tror att det redan är isolerglas? Känns märkligt då vi i dagsläget bor på 4:e våningen utan trafik och ljud utifrån hörs ändå rätt bra samt att det drar från fönstrena. 😬
 
Går det att öppna upp den yttre delen? Dagens fönster & glas är nog bättre isolerade är dina tyvärr.
 
Ja det går att öppna upp.

Tänker också att det genom ventilerna måste Komma in mycket ljud.. syns kanske inte super på bilden men här har jag öppnat den och det är ostört sett bara ett hål rakt ut.

Har misstänkt att de är rätt kassa men som sagt, går det att göra nåt åt utan att byta hela fönstret?
Öppen ventil i fönsterkarm som visar ett hål och frågan om ljudisolering utan att byta fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Allt går men jag är rädd att effekten inte kommer bli så mycket bättre ljudisolering :(
 
Hm okej.. trist. Tycker jag läst en herrans massa trådar om olika förbättringar en kan göra.. men kanske inte går på just dessa fönster då.. kanske någon annan har nån tanke?
 
P
Dottern fick tjocka sammetsgardiner till sitt rum och det gjorde stor skillnad på vägbruset. Förutsätter ju förstås att de är fördragna :)
 
Nån som har annat tips kring just fönstrena?
 
Kolla så att tätningslister är fräscha och sitter bra.
 
Ingen som tror på att det skulle bli någon skillnad med att byta ut till isolerruta? Byta någon av rutorna mot en tjockare eller något annat?
 
Där är isolerglas invändigt. Det man kan göra är att byta ut isolerglaskasseten till en annan med laminerat glas. Det tar bort lite mer ljud. Fast tveksamt om det är så mycket att det är värt kostnaden.
 
Okej.. så isolerglas är bara att det är 2+1? Trodde det var något speciellt glas.. Tänker att tjockare glas borde göra skillnad?

Tänker att någonting borde gå att göra då det blir svinkallt i närheten av fönstrena, det drar samt släpper in mycket ljud..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.