Hej.

Vi har ett yttertak som behövs göras om då det har läckt in vatten. Jag undrar om det är möjligt att tilläggsisolera taket ovanifrån? Vi har gjort iordning ovanvåningen så där vill vi inte börja röja igen. Är det någon som gjort detta och hur?

Det är ett gammalt hus så nuvarande isolering är högst 95 mm. Det skulle mao behövas mer.

Alla tips och idéer emottages tacksamt.

Det finns kanske någon isoleringssort som har högre isoleringsvärde, så att man inte behöver bygga på takstolarna med allt vad det för med sig.

Please, kom med förslag.
 
Öppna upp och sala på takstolarna utifrån med t ex stående 45x95 så är där plats för lite mer isolering. Det är inte så mycket extra jobb om man är på gång med att byta råsponten.

/Kent
 
Det smartaste du kan göra är att bygga om din kallvind till klimatvind. Då har du isoleringen under takpannorna. Googla på "klimatvind"
 
s008zm skrev:
Gå in på följande sida så har du ytterligare ett alternativ

Mvh Joel

MACO takisolering en alternativ värmeisolering för nybyggnad och sanering av tak!
Jag har också kollat att isolera utifrån, nu ägnas mesta delen av tiden ät att tjafsa med kommunens viktigpettrar, läs: byggnadsnämnden, men några tankar jag har är följande:

Vad anser brandkåren om detta? Alla svar jag fått är ganska flummiga. Maco har ju behandlat sina enligt någon DIN-standard men vad betyder det?

Använder man Maco-lösningen lär det väl fastna en hel del skräp under plattorna med tiden. Jag har ju nu vanliga reglar och det är fullt med björkfrö och annat.

Just my two cents...
//B
 
Vårt gamla tak (byggår 1900) hade trasiga täckor, hängde något (c/c 130mm mellan de gamla takstolarna) och hade inte tillräklig isolering, så vi rev gamla pappen och brädtaket, lade vågrätt på de gamla takstolarna ut 50x100mm c/c600mm och utanpå det lodräta nya takstolar 50x125mm c/c900mm, med lister (22x50mm) på sidorna som i sin tur bar upp bitumenskivorna som skapade luftspalten till yttertaket. jag bifogar ritning, om den kan vara till nytta. Vi tillägsisolerade sedan med ekofiber (rivet tidningspapper) från gavlarna som sprutades in utanpå det befintliga spånet
.
Då vi höjde taket blev de gamla avsågade takstolarna fula på husgaveln. istället för att lägga ny väggpanel lade vi en sextums bräda längs med det nya taket som täckte in de avsågade takstolarna. vi är nöjda med den lösningen.
 
  • ritning tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.