Någon som har passat på att tilläggsisolera i samband med att ni renoverat taken? Vad sägs om att sala på takstolarna utvändigt och isolera? Då kan man ju få ett bättre isolerat tak samtidigt som man ser till att man får en ny fungerande luftspalt.

Förusättningen är givetvis att man ska lägga om råsponten också.

Vad tror ni?
 
Är det ett stort tak?
Hur mycket hade Du tänkt sala på 45,70,90?

Mvh Putte
 
jag salade på takstolarna när jag ändå skulle fixa taket, jag la på 190 mm regel å isolerade 145 mm
va lite svårt & ta sig runt på taket när man bara hade takstolarna att kliva på
 

Vi har lagt om taket på vårt hus förra året. (260 kvm.) Vissa takstolar var angripna av div trädgnagande insekter då taket varit otätt och tillåtit fukt. Vi rev gamla skadade takstolar och satte upp nya. De gamla friska takstolarna salades på med nya stämplade gamla reglar. Dessutom satte vi nya hanbjälkar (De gamla behölls som dekoration på ovanvåningen då vi höjde taken där. Taket isolererades uppifrån och täktes med masonitskivor. Därefter en lister ovanpå (Fästa i takstolarna) för att skapa en luftspalt. Ovanpå detta råspont, papp och läkt och de gamla tegelpannorna (Tvättade.)

Det är skönt att veta hur hela taket ser ut och hur det är isolerat vilket är svårt på ett gammalt hus där vinden inrätts i omgångar och vid olika tidpunkter.

mvh plexi
 
Ingemar o Innebär det då att befintliga takstolar är synliga från insidan? Eller behöll du isoleringen mellan takstolarna? Vilken typ av befintlig isolering och vad för dimension på takstolarna?

Har ni möjligtvis några bilder?

Varför är det inte fler som passar på att tillläggsisolera uppåt när man ändå byter tak? Tyckar att det är perfekt om man kan göra det utåt så behåller man så mycket höjd som möjligt invändigt på ovanvåningen.

Ser enbart fördelar med att sala på lite extra virke o öka isoleringen? Vad är nackdelen? Finns det risk för att stabiliteten av taket påverkas?
 
tyvärr så har jag inga bilder, takstolarna är 45 * 95
jag har kvar det gamla innertaket så isoleringen som fanns är kvar + det jag la dit
jag har åxå funderat på varför det inte är flera som passar på att få dit mera isolering på sina tak
kanske beror på att många är höjdrädd, vill få på nya taket så fort som möjligt
vet ingen nackdel
 
pleximaster skrev:
Det är skönt att veta hur hela taket ser ut och hur det är isolerat vilket är svårt på ett gammalt hus där vinden inrätts i omgångar och vid olika tidpunkter.

mvh plexi
Hur gjorde ni med den befintliga ovanvåningen, kunde ni behålla den inredd eller revs allting ut?
 
jag hade befintliga våningen intakt
jag gorde allt arbete ifrån utsidan & va lite nervös för att kliva fel
 
Hur gjorde ni med ångspärren,
eller den gamla var kanske ok?

 
jag kollade lite på olika ställen innan jag la på mera å det jag såg verkade helt
 
Lade du bara nytt mellan takstolarna eller gick du över dessa med ångspärren?
 
mitt tak innefrån sett: masonit >ångspärr>orginal isolering 95mm>nya isoleringen 95+50mm(50mm isoleringen är sådan som har papper på ena sidan>luftspalt>säkerhetsduk(tror jag den heter)>reglar 45*70>takplåt.
ångspärren fanns sedan tidigare.
hoppas att det vart lite klarare hur jag gjorde
hm att man inte lär sig å ta kort när man gör nåt på huset :-[
 
Vi behöll den befintiliga ovanvåningen vid gavlarna. Detta gjorde vi för att kunna spara de gamla klinade taken i de ursprungliga rummen. Utåt sett blev dock hela taket blev ett modernt tak med modern isolering och därför valde vi efter mycket vånda att sätta ångspärr. Här fick man göra en kompromiss då vi fick lägga plasten runt om takstolarna i de inredda delarna.

MVH plexi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.