thomasx skrev:
Hejsan

Hur gick det för dig med icynene?
Jag håller på att riva ut övervåningen nu på vårt 100+ år gamla hus och tänkte isolera med icynene.
Du skriver om luftspalt, men en av fördelarna med icynene är ju att den är helt diffusionstät och sluter helt tätt mot bjälkar m.m. och därför ska luftspalt inte behövas, har jag hört. Har du andra erfarenheter?

Mvh Thomas
Eftersom jag sett att det hänvisas till denna gamla tråd i en del nu aktuella trådar i ämnet vill jag bara påpeka att det jag säger i mitt inlägg #2 i denna tråd, citerat ovan, är fel, helt fel. Mitt uttalande grundade sig på information jag fick från den svenska agenten, som inte är sanna!!!!

Icynenen är inte diffusionstät och man måste ha både luftspalt och ångspärr.

Jag isolerade senare med Polyuretan istället, ett material jag varmt kan rekommendera både bildligt och bokstavligt talat :)
 
thomasx skrev:
Eftersom jag sett att det hänvisas till denna gamla tråd i en del nu aktuella trådar i ämnet vill jag bara påpeka att det jag säger i mitt inlägg #2 i denna tråd, citerat ovan, är fel, helt fel. Mitt uttalande grundade sig på information jag fick från den svenska agenten, som inte är sanna!!!!

Icynenen är inte diffusionstät och man måste ha både luftspalt och ångspärr.

Jag isolerade senare med Polyuretan istället, ett material jag varmt kan rekommendera både bildligt och bokstavligt talat :)
Är på väg att bestämma mig om vi ska isolera våra källarväggar med polyueran eller inte. Vilket bolag anlitade ni och vad vart priset?
 
Vi anlitade isopol, helt ok pris. Ring dem i norrköping de jobbar över stora delar av landet.

Men du tänker väl inte spruta på pu direkt på insidan av källarväggen. Rent spontant känns det inte så bra med tanke på fukt i källarväggen. Fast jag vet inte, hur har du tänkt dig?
 
Hade en kille från ett företag som heter Foamking på besök i dag och enligt han ska det inte vara några problem att spruta det direkt på väggen. Tvärt om, enligt han, så används deras produkt mot just fuktproblem. Men det kan vara bra att få pris och utlåtande från mer än en leverantör innan man slår till :)

Sedan är det inga som helst fuktproblem i källaren, sedan är 2 av3 av de väggar som jag ska isolera är ovan jord och den som är under jord är bara till 2/3 under jord och den väggen är nyligen dränerad och om de skulle vara några problem med att isolera den så får jag hitta på något annat med den.
 
Ja, först tänkte jag att när man isolerar väggen blir den kallare och kan tänkas ta upp mer fukt från marken som kan ställa till det. Men å andra sidan, stenar och annat ligger ju i marken utan problem med mögel etc... så det kanske inte är några problem om pu'n sluter tätt mot väggen.

Du får fråga dem vad som händer med fukt i väggen på lång sikt när man isolerar från insidan. Och berätta vad de svarade, samt vad de offererar för kostnad. :)
 
noone70 skrev:
Hade en kille från ett företag som heter Foamking på besök i dag och enligt han ska det inte vara några problem att spruta det direkt på väggen. Tvärt om, enligt han, så används deras produkt mot just fuktproblem. Men det kan vara bra att få pris och utlåtande från mer än en leverantör innan man slår till :)

Sedan är det inga som helst fuktproblem i källaren, sedan är 2 av3 av de väggar som jag ska isolera är ovan jord och den som är under jord är bara till 2/3 under jord och den väggen är nyligen dränerad och om de skulle vara några problem med att isolera den så får jag hitta på något annat med den.
Även jag tittar på PU-isolering och säger som thomasx, spruta direkt på ytterväggarna?
- som vanligt vid nya "revolutionerande" metoder, till exempel 1-stegstätade fasader, vill man gärna se tydliga bevis att kommer att hålla över tid.

Jag har kollat lite på foamking också. Dem precis som deras konkurrenter hävdar att just deras skumlösning är annorlunda (underförstått, mycket bättre) än alla andra på marknaden förekommande varianter... Foamking hade några "roliga" varianter. Tex. att de sprutar ovanpå befintligt papptak eller på utsidan en fasad, sedan målar du direkt på skummet och det är en tät klimatskärm sedan. Även om foamking hänvisar till att de funnits på marknaden i USA i 30-35 år så är jag "nyttigt?" skeptisk och skulle vilja se bättre bevis än en säljare som intygar att det är bra.. Men det kanske är jag som är överdrivet försiktig?
 
Fick offert från foamking i dag
15000kr efter rot för att isolera 22kvm väggyta med 5-6cm av deras pu-skum. Ca 750kr/kvm Rätt mycket anser jag.

Nästan så man undrar om man kan göra det själv med pu skum på flaska...;) För samma summa får man, typ 200st 750ml bostik skumtuber
 
noone70 skrev:
Fick offert från foamking i dag
15000kr efter rot för att isolera 22kvm väggyta med 5-6cm av deras pu-skum. Ca 750kr/kvm Rätt mycket anser jag.

Nästan så man undrar om man kan göra det själv med pu skum på flaska...;) För samma summa får man, typ 200st 750ml bostik skumtuber
Fick du någon uppfattning hur prismodellen såg ut? Dvs. Hur mycket av kostnaden är att få dit maskinen med material och maskinist och hur mycket är faktisk kostnad per sprutad kvm inkl maskinisttiden?
 
Vill minnas att jag betalade 30kkr för 80-100kvm 10-12cm, efter rot. Låter som du fått värsta rövarpriset. Fast jag har fått uppfattningen att materialkostnaden ökat något sen jag sprutade, men inte så mycket...
 
Snackade, på telefon, med isopol i fredags em. Jättetrevlig och verkar verkligen kunna det här.
han sa att de gör ett sånt jobb på 2-3 timmar...
De skulle upp till Stockholm på måndag men de har tydligen otroligt mycket att göra så han visste inte om de skulle ha tid att svänga förbi och kolla på min källare.

Problemet för mig är att det är ett så litet jobb bör dem och andra som gör sånt här. Alla verkar ha mycket att göra så antingen lämnar de skamofferter eller så tackar de nej.

Isopol har dock en gör det själv produkt som skulle fungera på för mig. Man blandar själv i flaskor och sedan häller man ner det in bakom väggen...lite enklare än att köpa typ 100st skumflaskor på Bauhaus
 
En sak till. Säljaren från foamking sa att 7cm av deras isolering motsvarar 30 cm vanlig mineralullsisolering... Det kan väl inte stämma?
 
Redigerat:
Emmet skrev:
Fick du någon uppfattning hur prismodellen såg ut? Dvs. Hur mycket av kostnaden är att få dit maskinen med material och maskinist och hur mycket är faktisk kostnad per sprutad kvm inkl maskinisttiden?
Nej han sa inget om det, men en inte allt för vild gissning är att det är en startkostnad, sedan en kostnad för arbtid och en för materialåtgång + ev kostnad för resa om det är långt bort. Så skulle jag ha lagt upp det iaf.
 
noone70 skrev:
En sak till. Säljaren från foamking sa att 7cm av deras isolering motsvarar 30 cm vanlig mineralullsisolering... Det kan väl inte stämma?
Det är väldigt svårt att jämföra, eftersom PUn är både diffusionstät och helt skarvfri. Dvs du får inget drag alls igenom PU'n, bara det gör en otrolig skillnad kan jag lova. Därtill har mineralull ett lambda på typiskt 0,37-0,40, medan PU ligger runt 0,23. Så nog är skillnaden markant alltid.

I källarväggar har man kanske som regel dock inte problem med drag, som på väggar över mark och tak ;)
 
thomasx skrev:
I källarväggar har man kanske som regel dock inte problem med drag, som på väggar över mark och tak ;)
Då borde PU skum verkligen vara att föredra iom att 80% av de väggar som ska isoleras är över mark.

Vad tror du om deras gör det självprodukt?
 
noone70 skrev:
Då borde PU skum verkligen vara att föredra iom att 80% av de väggar som ska isoleras är över mark.

Vad tror du om deras gör det självprodukt?
Det är vad jag förstår en normal så kallad slow-rising produkt, används för injektering i golv och snedtak t.ex.
Slow rising expanderar långsammare än sprutvarianten och kan injekteras i slutna utrymmen där den expanderar åt "fria håll". SKulle man spruta in quick-rise i ett slutet utrymme är det stor risk att det spränger åt något håll även om det är luft åt något annat.
Fördelen , om man ser det så, är att det räcker att blanda ihop de två komponenterna och hälla i blandningen i utrymmet, eftersom det expanderar så långsamt hinner man detta.

Jag har själv varit på gång länge nu att beställa pu för sprutning i GDS-behållare från england, men har fortfarande inte fått tummen ur, under hösten kanske.
Det var någon här på byggahus radannonsforum nyligen som annonserade ut PU-material för sprutning. Men det verkade inte helt seriöst, han hade lite svårt att förklara var man kunde hyra sprututrustning eller hänvisa till någon som kunde bistå med sprutning, lite konstigt om han nu sprutat själv, tyckte jag. Han ville heller inte svara i forumet utan skickade PM istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.