Jag har en enorm vind på vårat 1900tals hus och där har vi kläder och en faslig massa bråte. Ingen mögel att tala om fast det är lika kallt och rått där som ute. Och med det resonemanget så skulle kläder mögla utomhus också i samma klimat.
Problemet om det möglar är isåfall att luften står still. Precis som det kan mögla i en bil som står i många år och den kommer att mögla lika mycket om du så begraver den i en meter isolering.
 
S Stefan1972 skrev:
Jag har en enorm vind på vårat 1900tals hus och där har vi kläder och en faslig massa bråte. Ingen mögel att tala om fast det är lika kallt och rått där som ute. Och med det resonemanget så skulle kläder mögla utomhus också i samma klimat.
Problemet om det möglar är isåfall att luften står still. Precis som det kan mögla i en bil som står i många år och den kommer att mögla lika mycket om du så begraver den i en meter isolering.
Intressant! Vet du om du har samma luftfuktighet och temperatur som utomhus? Är det en kallvind precis som min?
 
De flesta normala vindar är kalla på det viset. Så länge de inte är ämnade för att vara uppvärmda så isoleras ingenting. Luftfuktighet och sånt har jag ingen aning om men jag har svårt att tro att det skulle vara nån större skillnad eftersom jag bitvis ser ut där takfoten är lite röten...........:) Ventilationen blir ju bra istället. Nackdelen är alla fåglar som irrar sig in bara..
 
  • Gilla
fekberg
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
De flesta normala vindar är kalla på det viset. Så länge de inte är ämnade för att vara uppvärmda så isoleras ingenting. Luftfuktighet och sånt har jag ingen aning om men jag har svårt att tro att det skulle vara nån större skillnad eftersom jag bitvis ser ut där takfoten är lite röten...........:) Ventilationen blir ju bra istället. Nackdelen är alla fåglar som irrar sig in bara..
Ja, precis. Jag har svårt att förstå varför temperatur och luftfuktighet på en vind skulle vara annorlunda från utomhus, då det är helt öppna ventiler..
 
Ventiler i all ära men luft kan stå stilla för det. Det är så mycket som spelar in på en vind sådär och det är för enkelt att säga att en ventil i vardera ände gör ett utrymme välventilerat.
 
S Stefan1972 skrev:
Ventiler i all ära men luft kan stå stilla för det. Det är så mycket som spelar in på en vind sådär och det är för enkelt att säga att en ventil i vardera ände gör ett utrymme välventilerat.
Vi har bara ventil på en sida, då vi bor i ett parhus.. :)
 
ja då är det ju i princip oventilerat.
 
S Stefan1972 skrev:
ja då är det ju i princip oventilerat.
OK, inget som direkt blev anmärkt på vid besiktning i alla fall.. Så vet inte riktigt vad jag ska göra med den informationen :)
 
nä men ser de inget anmärkningsvärt så "är det ju inget fel" Det är ju när förutsättningarna ändras och du kanske fyller vinden med div saker som det kanske krävs förändringar
 
S Stefan1972 skrev:
nä men ser de inget anmärkningsvärt så "är det ju inget fel" Det är ju när förutsättningarna ändras och du kanske fyller vinden med div saker som det kanske krävs förändringar
Ja, då förstår jag hur du menar, tack!

Jag hade ett par kuddar på vinden som inte gillade att bo där, så tanken är att lägga sånt som jag måste ha i lådor på vinden i vattentäta lådor, som kanske inte drar in så mycket fukt. För att minska risken för mögel. Det kanske är helt fel tänkt.
 
F fekberg skrev:
Vi har bara ventil på en sida, då vi bor i ett parhus.
Varför har du undanhållit den informationen? Det förklarar det mesta. Mot den bakgrunden tror jag att den enklaste och bästa lösningen är en begränsad tilläggsisolering inifrån. Alternativet är att ta upp en luftningshuv i taket nära väggen till grannen.
 
J justusandersson skrev:
Varför har du undanhållit den informationen? Det förklarar det mesta. Mot den bakgrunden tror jag att den enklaste och bästa lösningen är en begränsad tilläggsisolering inifrån. Alternativet är att ta upp en luftningshuv i taket nära väggen till grannen.
Inte meningen att undanhålla, ber om ursäkt!

Så, det förklarar varför det är lite högre fuktighet. Och det skulle man i så fall kunna lösa med lite tilläggsisolering?
 
Med isolering får du upp temperaturen och därmed ner fuktigheten. Dessutom slipper du den lite krångliga manövern med en luftningshuv på taket. Mitt resonemang förutsätter att ditt undertak består av masonit och därför är diffusionsöppet (vilket krävs när du isolerar utan luftspalt), det måste du kolla genom att lyfta på en takpanna.
 
J justusandersson skrev:
Med isolering får du upp temperaturen och därmed ner fuktigheten. Dessutom slipper du den lite krångliga manövern med en luftningshuv på taket. Mitt resonemang förutsätter att ditt undertak består av masonit och därför är diffusionsöppet (vilket krävs när du isolerar utan luftspalt), det måste du kolla genom att lyfta på en takpanna.
Takinformation: "Betongpannor på ett underlag av läkt och träfiberskivor"

Besiktningen innehöll även följande: "Då underlagstaket består av träfiberskivor utan yttre täckning av papp under takbeklädnaden, finns risk att regnvatten/snö tränger in vid ogynnsam väderlek i skivskarvar med läckage på vindsutrymmet som följd. Med tiden drabbas även träfiberskivorna av fuktskador. De mindre fuktmarkeringarna på nockvind kan med fördel bilder tas för att kontrollera om de växer i storlek."

Det kan vara läge att kanske se över tak-byte framöver också.
 
Masonit som undertak är lite av en budgetlösning, men har den fördelen att du kan isolera underifrån utan luftspalt. Om takbyte (dvs bl.a. ersätta masoniten med råspont) blir aktuellt kan du använda en diffusionsöppen duk i stället för vanlig underlagspapp, så fungerar isoleringen även fortsättningsvis. Beträffande takbyte behöver du göra en helhetsbedömning. Räkna med att betongpannor kanske inte håller mer än 40 år.
 
  • Gilla
fekberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.