janwide
Gränsvärdet för relativ luftfuktighet då det är risk för mögeltillväxt är c:a 75%. så alla värden under detta är OK. Kolla på http://www.lfs-web.se/mogel.htm där finns mycket bra info.
 
Kan bara konstatera att lösingen med PUR isolering efter 3år har fungerat mycket bra. Kan varmt rekomerdera detta till den som inreda vinden och spara värdefulla centimetrar.

Om intresse finns kan jag fixa lite bilder.

/J
 
johansj skrev:
Om intresse finns kan jag fixa lite bilder.

/J
Intresse finns. Lite mer bakgrundsinformation vore också fint, såsom yttertakskonstruktion, ventilation, etc.
Vi skall inom kort inreda en vind och vill spara på centimetrarna.
 
Här kommer lite mer fakta:

Det är ett äldre hus från 1931 byggt i tegel. Ventilationen är självdrag och allmänt otäta orginalfönster :)

Vi behöve två sovrum till och att bygga ut var både knepigtatt få estetiskt bra samt dyrt. Vinden hade en väldigt brant trappa upp till vinden som var oisolerad med kutterspån i bjälklaget. Altså möjligheten att använde vinden hängde på att få till ytrymmessnål isoleing både för takhjöd och att få in en ny bra trapplösning.

Här är vinden i början av renoveringen. Konventionell mineralull användes i de lodrätaväggarna mot kattvindarna.

IMG_2341.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är Steferitplattorna monterade med fogskum 120mm+30mm luftspalt

IMG_2364.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya trappan i U-form gicka tt få till med millimetrar som marginal. Ett takfönster monterades vid trappans övredel för att skapa mer takhöjd.

IMG_2412.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alko och 4 till
  • Laddar…
Hej, förlåt om jag trådkapar lite, men hur bra funkar superisoleringen mot kylan och värmen som varit nu?
 
johansj skrev:
[...] efter 3år har fungerat mycket bra.
Johan, bara ett tack för att du följer upp så pass långt efteråt - önskar fler gjorde detta!
Mycket värdefullt och tack för bildkompletteringen.
:)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.