Hej,

Vill ta upp ett kärt gammalt ämne kring "super isoleringarna"

Jag står inför att inreda vinden och därmed isolera taket. Takhöjden är väldigt begränsad, därför ät varje cm värd guld.

Jag har plöjt runt bland diverse trådar kring olika isoeringar som Thermoreflekt, Vacupor m.fl.

Jag har takstolar som är 150mm och funderar på en lösning med 30mm luftspalt->120mm Steferite. Någon som har några erferenheter/råd kring detta val av isolering?

/Johan
 
Njaa, inte några erfarenheter av just denna tillverkare, men nog av att isolera med polyuretan. Lade själv 70+30mm i snedtaken under sommaren.

+Lätt att jobba med
+Blir tätt
+Enkel uppsättning

-Dyrt (får man fråga vad pris/m2 är för denna tillverkare?)

Jag skulle dessutom rekomendera att du dessutom lägger ytterligare ~30mm utanpå takstolarna för att bryta köldbryggorna som dessa skapar Och eftersom det på denna sida om bottniska viken rekommenderas 50mm luftspalt skulle jag satt 100mm isolering mellan takstolarna, totalt 100 + 30 mm.
 
Tack för tips!

Steferite har jag sett för runt 24EUR/m2, vilket ju blir rejält mycket mer än ull.

Har du tips på andra tillverkare?

/Johan
 
Nu är jag ingång. Det blir 30mm luftspalt + 120 PUR (Steferite). Yttersta skiva är dessutom belaggd med gips så jag slipper glespanelen...28mm till "sparat" :)

Uppdaterar med mina erfarenheter när isoleringen är satt

/Johan
 
Hej johansj
spännande projekt Pur är verkligen något som kommer! Får jag fråga varifrån du beställde och hur mycket det kostade?

Lycka till
 
Jag har valt Steferite som jag köper från (http://www.nwe.fi). För 120mm inkl. gips hamande jag på c:a 27EUR/kvm +moms. Mycket pengar för isolering, men tror att det är värt det. Dessutom brandsäkrare än t.ex. EPS.

/J
 
Spännande med nya lösningar. Du måste berätta hur det blev när det är färdigt, förslagsvis med en bild eller två. Jag har tittat på ett lite billigare alternativ i PIR, 120 mm Celotex XR4000, som kostar runt 37 GBP per skiva om 1,2x2,4 m vilket motsvarar ungefär 135 kr/m2 (med moms men exkl. frakt). Lambda 0,022. Den är dock utan gips på undersidan. Celotex har en u-värdes kalkylator på sin hemsida, men den räknar med c/c 600 på takstolarna.
 
Jag är oxå mycket intresserad av resultatet! Varifrån kan man köpa Celotex skivorna Henrik?
 
johansj skrev:
Nu är jag ingång. Det blir 30mm luftspalt + 120 PUR (Steferite). Yttersta skiva är dessutom belaggd med gips så jag slipper glespanelen...28mm till "sparat" :)

Uppdaterar med mina erfarenheter när isoleringen är satt

/Johan
Bara en fråga, vad kräver sista skivan för avstånd mellan infästningarna?

Låter som ganska mkt svaj med 120cm.

Har dock ej läst på om denna metod.

MVH
 
120mm isoleringa altså, inte 120cm avstånd mellan takstolarna.

Ang. avstånd så har jag mellan 70-90 cm i avstånd, vilket inte ska vara något problem enligt leverantören.

Som sagt jag återkommer med mina erfarenheter.

Imorgon bär det av och hämta isoleringen i Finland :)

/J
 
Tänkte bara på det att man rekommenderar max 45cc för snedtak.

Får man skarva utan regel under?
 
Stenper, Celotex verkar bara säljas i Storbritannien men det finns flera återförsäljare på nätet, som http://just-insulation.com, och vissa säljer på export om man köper en hyfsad mängd. Isolering till ett helt tak borde gå men inte en enstaka bal. Jag vågar inte kolla fraktkostnaden om inte någon står beredd med luktsaltet brevid :p
 
Det visade sig att PUR skiva med limmad gips på blir på gränsen att sätta med 90cc. Därför tillbaka till traditionell glespanel och gips ytterst. Isolerar dock även mellan glespanelen.
 
Är det inte så att takochtillbehor.se är din site, Berliner? Då kommer nog moderatorerna att ta bort ditt inlägg...
Men jag är nyfiken på en sak: Bauder påstår att deras PIR material är diffusionsöppet: Är det möjligt med slutna celler?
 
Nästa vecka ska isoleringe sättas. Fick en idé nu i helgen. Jag har en luftfuktighet/temp mätare (1-wire) liggade som jag tänkte sätta in i utrymmet utanför isoleringen för att hålla koll på hur klimatet kommer att vara.

Någon som har tips på lämplig placering(tror inte jag får in den i luftspalten)? På råsponten i kattvinden?

Några tips på gränsvärden att hålla koll på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.