Jag har slutat läsa om detta och gör enligt "gamla principer", dvs luftspalt, isolering och plast på detta. Grannarna har gjort det i åratal och inga fuktskador på 30år.
Har även läst Consensus många inlägg i ämnet och t.om tvekat pga detta att ens inreda vinden. No hard feelings, han har ju rätt teoretiskt att man flyttar och minskar storleken på kallvinden. Skall man göra rätt och nästan garantera att inte få fukt/mögel skador, då _skall_ man isolera på utsidan med allt vad det för följder.
Men om man tar mitt exempel med 20-30 radhus i vårat område och exakt likadana radhus i närhet till oss har gjort enligt den "gamla principen" och INGEN påvisat fuktskador, då ser jag ingen anledning till att tveka och har nu påbörjan arbetet.
För vissa funkar det, för andra med andra förutsättningar fungerar det inte. Men man skall inte läsa sig blind på ämnet. Då vågar man inte ens spika i en spik för att hänga upp en tavla...
Är du osäker, ta in hantverkare för att göra detta. Då har man iaf nån "garanti"...
 
annesophie skrev:
Tack för ditt svar! :) Jag läser och funderar.

Vinden kommer, om vi går vidare med tanken på att det ska bli extra TV-hörna + kontor, användas dagligen. Öppningen mellan vind och övervåning kommer att vara öppen hela tiden, det finns alltså ingen dörr eller lucka för att "hindra" luft från huset att gå upp etc.
Det finns två (bra) fönster på vinden, insatta 1996, med 3-glas.
Vi avser såklart att ha någon form av värmekälla, kanske en mindre kamin eller liknande, men kommer definitivt att elda mer i den massiva Tulikivin på första våning vilket lär värma upp både murstock och hela huset.
Hej Annesophie,
Ska du ha öppet mot vinden ska du definitift tjocka på isolering och installera fuktspär. Sedan tycker jag att du ska se till att du har frånluft (fläkt) i alla våtrum (kök, badrum, toa). Då blir det säkert superfint!

Mycket isolering med papp är alltså inget bra alternativ!!

olivier
 
gadu^ skrev:
Jag har slutat läsa om detta och gör enligt "gamla principer", dvs luftspalt, isolering och plast på detta. Grannarna har gjort det i åratal och inga fuktskador på 30år.
Har även läst Consensus många inlägg i ämnet och t.om tvekat pga detta att ens inreda vinden. No hard feelings, han har ju rätt teoretiskt att man flyttar och minskar storleken på kallvinden. Skall man göra rätt och nästan garantera att inte få fukt/mögel skador, då _skall_ man isolera på utsidan med allt vad det för följder.
Men om man tar mitt exempel med 20-30 radhus i vårat område och exakt likadana radhus i närhet till oss har gjort enligt den "gamla principen" och INGEN påvisat fuktskador, då ser jag ingen anledning till att tveka och har nu påbörjan arbetet.
För vissa funkar det, för andra med andra förutsättningar fungerar det inte. Men man skall inte läsa sig blind på ämnet. Då vågar man inte ens spika i en spik för att hänga upp en tavla...
Är du osäker, ta in hantverkare för att göra detta. Då har man iaf nån "garanti"...
Ah nja, jag/vi har inget mot att göra jobbet själva. Då vet vi att det som görs blir ordentligt (så långt det är möjligt). Vi har lite "hantverkarskräck" efter förra huset. :rolleyes:
Men du har rätt i att man inte ska läsa sig blind. Känner att jag är på väg att få grumlig syn. Ska i helgen göra spontanbesök hos grannarna med inredda vindar och få mer info om hur det går för dom, därefter låta det hela vara fram till slutet på våren. Ingen lär ändå hända innan dess. :)
 
oderooy skrev:
Hej Annesophie,
Ska du ha öppet mot vinden ska du definitift tjocka på isolering och installera fuktspär. Sedan tycker jag att du ska se till att du har frånluft (fläkt) i alla våtrum (kök, badrum, toa). Då blir det säkert superfint!

Mycket isolering med papp är alltså inget bra alternativ!!

olivier
Vi har redan idag fläkt i badrummet, den installerades i samband med att huset helrenoverades 96/97.
Och öka på isoleringen och använda plast, snarare än papp, tycker du att jag bör göra för att öppningen mellan andra våning och vinden är öppen och att konvektionen därmed annars orsakar problem?

Jag läste lite på byggnadsvard.se igår och hittade:

God ventilation på vinden och breda luftspalter i snedtak ansågs nyligen vara ett bra sätt att transportera bort fukt, men enligt en rapport från SP, Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut, är det bättre att istället ventilera så lite som möjligt för att på det sättet höja temperaturen i vindsutrymmet. Att kosta på sig ett litet värmeläckage såsom det alltid har varit i äldre hus är inte heller längre främmande. Man talar nu om att isoleringen i nya vindsbjälklag bör vara maximalt 30 centimeter.

Den fukt som alstras av husets invånare måste också avledas någonstans. Först och främst krävs mycket ventilation i bostadsrummen. Den fuktiga inomhusluften har kunnat tränga igenom tak och väggar på äldre hus eftersom de saknar invändig fuktspärr i form av plastfolie. Det har oftast inte varit något problem eftersom värmeläckaget samtidigt har torkat upp konstruktionen.

I moderna hus har man använt sig av en invändig ångspärr av plast. Isolering av mineralull, alltså stenull eller glasull, har ingen hygroskopisk förmåga - de kan inte ta åt sig och avge fukt. Kondensvatten kan rinna rakt igenom och samlas på ställen där det har svårt att torka ut.
Om man väljer isoleringsmaterial som är hyg-roskopiska och baserade på cellulosa, exempelvis returpapper, träfiber eller kutterspån, har huset bättre förutsättningar att ta hand om fukt. Då är inte heller plastfolie lika nödvändig och många väljer då ett mer genomsläppligt material som ångbroms, det kan vara en vindduk eller vindpapp.

...

Författarna till den första rapporten om projektet (not: Gustafsbergsprojektet) drar slutsatsen att det behövs ett tätare innertak, eventuellt med en ångspärr, vid tilläggsisolering av vindsbjälklag.
Men ett alternativ är också att minska isoleringens tjocklek så att värmen tränger igenom bjälklaget.

Källa: http://www.byggnadsvard.se/index.ph...inte-foer-mycket&catid=44:isolering&Itemid=68

Ja jösses...man kan bli snurrig för mindre! :D


Förresten, helt off topic, men är du möjligtvis holländare?
 
Jag är holländare ja! Hur ser du det? I det efternamnet som ger bort mig?

Har du öppet upp till vinden, kommer du tappar mycket värme om du har liten isolering.
Samtidigt vill du torka ur taket med värmeförlust.... det är en svår balans....

Nu har jag en ny teori: har du ingen ventilation i takfot och nock idag (såsom jag inte ha), och har du inget problem med fukt i råsponten, då ska du inte använda plast!

Tänk också på det här: det är många som har inred vinden med tjockt isolering, plastfolie och luftspalt, men hur många av dem har koll på fukthalten i taket? Och vad är det värsta som kan hända? Fuktig råspont med lite mögel är kanske inte så alvarlig. Det borde torka ut fint i sommarsäsongen. Det blir värre om fukten börja leta ner sig i huset….

Mitt hus är från 1926. Vinden är inredd 1970. 150 mm isolering direkt på råsponten. Ingen luftspalt. Ingen ventilation i undertaket. Ingen plast. Inte upp till nocken, men med bibehållen stor kallvind. Inga fuktproblem någonstans, men visst blir det kallt på vintern….

Jag funderar på att öppna upp till nocken och tjocka på isoleringen…
 
oderooy skrev:
Jag är holländare ja! Hur ser du det? I det efternamnet som ger bort mig?
Jo det var det, sen skriver du lite som min man som också är holländare.
(inget negativt alltså, ni skriver bra men jag såg likheter och det tillsammans med efternamnet så... ;))
Leuk!


oderooy skrev:
Har du öppet upp till vinden, kommer du tappar mycket värme om du har liten isolering.
Samtidigt vill du torka ur taket med värmeförlust.... det är en svår balans....
Ja, verkligen. Det är lite där jag hakar upp mig.

oderooy skrev:
Nu har jag en ny teori: har du ingen ventilation i takfot och nock idag (såsom jag inte ha), och har du inget problem med fukt i råsponten, då ska du inte använda plast!

Tänk också på det här: det är många som har inred vinden med tjockt isolering, plastfolie och luftspalt, men hur många av dem har koll på fukthalten i taket? Och vad är det värsta som kan hända? Fuktig råspont med lite mögel är kanske inte så alvarlig. Det borde torka ut fint i sommarsäsongen. Det blir värre om fukten börja leta ner sig i huset….
Det finns ventilation i takfot (viss ventilation) och nock idag. Ska ta lite bilder på vinden senare idag när det är ljusare. Ska se om jag kan kolla tempen där uppe också. Vinden är fin, inga fuktskador eller liknande. Anticimex kollade vinden noga vid besiktningen förra året men hittade inga problem alls, och därför känns det viktigt att behålla det så.
Det känns lite skumt att använda plast, bara spontant, men ja....fan vet. Samtidigt så bor vi ju på västkusten, 7 minuter från havet, och här är det fuktigt och blött.

oderooy skrev:
Mitt hus är från 1926. Vinden är inredd 1970. 150 mm isolering direkt på råsponten. Ingen luftspalt. Ingen ventilation i undertaket. Ingen plast. Inte upp till nocken, men med bibehållen stor kallvind. Inga fuktproblem någonstans, men visst blir det kallt på vintern….
Jag funderar på att öppna upp till nocken och tjocka på isoleringen…
Ja alltså nu när jag läst en del så finns det ju de som rekommenderar så lite ventilation etc som möjligt. Så...det är väl så att det som funkar för en kanske inte funkar för en annan. Man ska bara hitta lösningen för ens egna hus. :rolleyes:
 
Har du tittat på ekofiber?
Det verkar vara smidigt att bygga med: inget bärande med isolering och klianda armar, men en lastbil som kommer förbi och fyller upp hela spalten med rerutpapper på en gång.

Olivier
 
Jag fyllde min vind med ekofiber igår, himla käckt. Jag stod och matade balar ner i makapären och isoleringskillen fick åla runt på vinden och fixa ut det jämnt. 15 cm kutterspån blev 40 cm tidningspapper - jisses vilken skillnad i värme! :D

Sen hur det kommer påverka mitt hus i långa loppet har jag ingen aning om, huset är från -32 och har ingen plast någonstans och det blev därför ingen innan isoleringen nu heller. Hur jag skall göra med väggarna vet jag inte riktigt, där blir det väl vanlig isolering som inte gillar ånga. Dessa beslut med bristande information gör mig tokig så jag förstår T.S precis!
 
Går bra att få cellulosa eller träull sprutad i väggarna också, men är möjligen lite bökigare. Man vill ju inte ta dit sprutan för varje vägg utan gärna allt på en gång.

Däremot finns det träfiberskivor (Thermocell) som du kan jobba med istället för mineralskivorna.

Tycker själv ämnet är svårt, och jag står också inför detta i början av nästa år. Så jag följer spänt vad folk skriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.