big mike skrev:
Jag tänker inte lägga mer än 1500:- på isoleringen och det räcker tydligen bara till att lägga cellplastskiva ovanför. Det verkar vanligt att man lägger cellplast ovanför bara så det duger säkert. Om vattnet fryser en vecka om året gör inte så mycket. Tack för alla svar.
Då kommer du inte långt :) 1500kr är inte mycket i rörbranschen..

du gör naturligtvis som du vill men det kommer bli problem.. Ska du prompt inte isolera och göra det som är nödvändigt för att säkerställa att det inte fryser. Så se till att du monterar avstängningsventil inne i det varma huset. Och se till att använda den ifall kylan kommer...

att lägga isolerskiva ovan hjälper, men har du bara 40cm mellan berg och yta så kommer det med stor sannolikhet inte fungera. Kylan kommer från sidan ochså och när du har berget så nära så blir det inte direkt varmt runt rören..

Lycka till och återkoppla gärna efter första vintern :)
 
Redigerat:
Tommor skrev:
Då kommer du inte långt :) 1500kr är inte mycket i rörbranschen..

du gör naturligtvis som du vill men det kommer bli problem.. Ska du prompt inte isolera och göra det som är nödvändigt för att säkerställa att det inte fryser. Så se till att du monterar avstängningsventil inne i det varma huset. Och se till att använda den ifall kylan kommer...

att lägga isolerskiva ovan hjälper, men har du bara 40cm mellan berg och yta så kommer det med stor sannolikhet inte fungera. Kylan kommer från sidan ochså och när du har berget så nära så blir det inte direkt varmt runt rören..

Lycka till och återkoppla gärna efter första vintern :)
Det kommer nog dröja några år innan jag kopplar in vattnet och givetvis ska jag sätta en avstängningsventil i huset. Egentligen behöver jag bara elen i dagsläget men jag tänkte att jag slänger ner en vattenledning när jag ändå gräver den kostar ju bara 600 kr och så visar det sig nu att vattnet blir dyrare än både el och grävning tillsammans om man ska göra det riktig :)

Men tror du det klarar sig bara med 50 mm cellplast där det är 80 cm djupt? Isf är det ju bara 15 m som blir dyrare och det är sammanhängande direkt efter huset och då kan man ju lägga i en värmekabel efteråt också.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.