K Kalmarkille skrev:
Tack alla för svaren - det verkar inte vara bra att isolera dammen underifrån av alla svar att döma : )
Däremot tro jag det kan vara smart att isolera runt om(skivorna ligger horisontellt) så att inte tjälen har lika lätta att gå ner i jorden runt dammen.
Att bygga ett lock över borde vara det man tjänar mest på då de mesta av värmen försvinner uppåt.
 
K Kalmarkille skrev:
Hej

Jag har börjat gräva ut för en damm framför mitt södra soldäck. Den blir 2x4 m med ett maxdjup runt metern.

Tanken är växtlighet i olika nivåer och eventuellt även några Guldid.

Inför och under det här grävbygget har jag lusläst forum för att få till ett bra och lättskött system som inte vare sig gror igen eller på annat sätt tar död på växter och fisk.

Men - vintertid, då en del fisk klarar att övervintra på en meters djup i en trädgårdsdamm och andra inte. Där har jag nu en undran, nämligen...skulle det vara en bra och fungerande idé med exempelvis bubbelplast eller någon annan mjuk isolering mellan skyddsduk och dammduk för att hålla en något högre temp under vinterhalvåret?
Isolera underifrån är knappast nödvändigt. Däremot rekommenderar jag dig att köpa en ”doppvärmare” den håller en liten vak öppen och ger syretillförsel på naturlig väg. Annars dör fiskarna av nitritförgiftning. Guldfiskar klarar sig utmärkt ute hela vintern även med det lilla hålet. Min äldsta guldfisk är 10 år...
Bygg gärna en kort bäck med ett litet fall ner i dammen så får du ett mysigt och diskret porlande ljud som ytterligare bidrar till mysfaktorn.
Gratulerar till ett klokt beslut. Vatten är ett härligt inslag i trädgårdsmiljön!
 
M mattoys skrev:
Däremot tro jag det kan vara smart att isolera runt om(skivorna ligger horisontellt) så att inte tjälen har lika lätta att gå ner i jorden runt dammen.
Att bygga ett lock över borde vara det man tjänar mest på då de mesta av värmen försvinner uppåt.
Humm.. du menar vertikalt väl?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.