Hej

Jag har börjat gräva ut för en damm framför mitt södra soldäck. Den blir 2x4 m med ett maxdjup runt metern.

Tanken är växtlighet i olika nivåer och eventuellt även några Guldid.

Inför och under det här grävbygget har jag lusläst forum för att få till ett bra och lättskött system som inte vare sig gror igen eller på annat sätt tar död på växter och fisk.

Men - vintertid, då en del fisk klarar att övervintra på en meters djup i en trädgårdsdamm och andra inte. Där har jag nu en undran, nämligen...skulle det vara en bra och fungerande idé med exempelvis bubbelplast eller någon annan mjuk isolering mellan skyddsduk och dammduk för att hålla en något högre temp under vinterhalvåret?
 
Definitivt inte. Det är bättre att marken kan hjälpa till att hålla temperaturen stabil.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Lägg bubbelplasten ovanpå dammen istället när det är som kallast.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Håller med, jordvärme är den enda värme vi har vintertid och den stiger uppåt så den skall man aldrig isolera mot. Ibland kan man se folk isolerar blomkrukor underifrån för att skydda mot kyla, det får motsatt effekt.
 
D Daniel 109 skrev:
Definitivt inte. Det är bättre att marken kan hjälpa till att hålla temperaturen stabil.
- På vilket sätt blir temperaturen instabil med isolering?
(som jag trodde hade som syfte att stabilisera temperaturen)
 
useless useless skrev:
Lägg bubbelplasten ovanpå dammen istället när det är som kallast.
- Ska inte is och snötäcke isolera ovanifrån på vintern? Ja, sånär som på syrepump och någon vak.
 
Isolerar du under så stänger du ute den ca 5 gradiga jordvärmen och släpper köldgraderna fria i vattnet.
Isolerar du ovanpå kanske det inte blir is på ytan.

Protte
 
A Abies koreana skrev:
Håller med, jordvärme är den enda värme vi har vintertid och den stiger uppåt så den skall man aldrig isolera mot. Ibland kan man se folk isolerar blomkrukor underifrån för att skydda mor kyla, det får motsatt effekt.
- Det förstår jag, men all värme som lagras i isoleringsmaterial hämtas ju in utifrån och bibehålls.
 
prototypen prototypen skrev:
Isolerar du under så stänger du ute den ca 5 gradiga jordvärmen och släpper köldgraderna fria i vattnet.
Isolerar du ovanpå kanske det inte blir is på ytan.

Protte
- Okey, så isoleringen fungerar inte som ett värmelagrande element som istället värmer vattnet med den sparade energin från jordvärmen?
 
Isolering lagrar inte värme. Den hindar värmetransport.
 
  • Gilla
René W och 4 till
  • Laddar…
Värmen kommer nerifrån marken och försvinner upp i luften på vintern.
Värme lagras i tunga material som vatten, sten och betong. Lätta material som isolering oftast är har dålig förmåga att lagra värme.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kalmarkille
  • Laddar…
När vårsolen börjar värma är det skönt att sitta ute en stund, jag har stenbänkar i trädgården som är jättesköna att sitta på när det börjar bli kyligare, värmen har lagrats i stenen. En plaststol däremot är iskall, lika kall som uteluften för den lagrar ingen värme.
 
A Abies koreana skrev:
När vårsolen börjar värma är det skönt att sitta ute en stund, jag har stenbänkar i trädgården som är jättesköna att sitta på när det börjar bli kyligare, värmen har lagrats i stenen. En plaststol däremot är iskall, lika kall som uteluften för den lagrar ingen värme.
- Ja okey, men en plaststol är inte riktigt lämpad som isolering heller. Det finns ju luftceller i frigolit o andra bättre material.
 
Tack alla för svaren - det verkar inte vara bra att isolera dammen underifrån av alla svar att döma : )
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Bästa är att gräva en djuphåla i dammen där fiskarna kan vara på vinter. Behöver inte vara speciellt stor area. En extra 70 cm djup i mitten utöver din 1 meter. Sen en syrepump för att hålla ett vak på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.