Utvändigt spikar man på vertikal läkt model större ( min 90mm helst 120) vindtättpapp och panel.
Lämnar den översta plankan så att man kan komma ner med slangen att spruta i. Sen spikar man fast den översta plankan. Det blir hur fint som helst. På insidan kan man göra det lite tunnare.
 
Jag isolerade med 45mmvital(bauhuse) på insidan i höstas efter mycket velande, drevade mellan timmerstockarna innan bara och la sedan skivorna dikt mot timmret även om det diffade en hel del mellan uppregling och timmer pga upprätning.

Har ju en 3-4cm matta(papp isolering papp) mot timmret på utsidan samt panel som vindstopp på utsidan så jag använde inge papp eller plast på insidan.

Själva vital isoleringen gick smidigt att beskära med cirkelsåg, men dock så är den inte direkt brandhämmande märkte jag i efterhand.


Det bästa är nog att få väggarna utblåsta med cellulosa speciellt om det diffar mycket i tjocklek.

Finns ju en sprutmetod där man applicerar lim i samband med utblåsningen då det går att spruta direkt mot timmer dvs innan man skivar.

Tyvärr så är väl tillgängligheten begränsad om man inte tänkt göra det själv.
 
okej, så först väggen, sen vindpapp, sedan isolering, och sedan plast?? eller kan man ha tex typ grå lumppapp istället?? eller ett lager vindpapp till om man inte vill ha plast??? bör jag sätta isoleringe i två lager i kors?? först liggande sedan stående??
 
absolut ingen plast. sen låter din ordning helt riktig
 
Om du inte har vindpapp på utsidan bör du sätta det på insidan, mot timret. Sen räcker det med isolering. Om du sätter isoleringen på två ledder så blir det färre köldbryggor, vilket såklart är bra. På insidan (mellan isolering och skivor) behöver du alltså inte ngn vindpapp.

När det gäller plast så behövs det om man isolerar med t.ex. glasull eller stenull, då dessa inte klarar av att ventilera ut ev fukt. Med naturmaterial som cellulosa, lin etc så behövs ingen plast. Jag förordar helt klart att köra utan plast och med naturmaterial i gamla hus.
 
Ingen plast. Den kan skapa problem. I nya täta hus, kan man använda plasten. Det är valet av isoleringen som avgör. I ditt fall, har du ett stomme i trä. Och det bästa är att låta det andas. Sen är det upp till dig hur mycket och på vilket sätt du isolerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.