scar69 skrev:
Såg på Arga snickaren för et tag sedan och där sprutade dom upp någon isolermassa direkt på råsponten och jag har för mig att dom sa att ingen luftspalt krävdes. Isolermassan expanderade 100ggr den tjockleken man sprutade ut.
Såg också det där programmet och det var minst sagt horribelt.
Medans hans gubbar står och sprutar isolering säger "proffsbyggaren" som leder programmet in i kameran, (ej ordagrant), nåt i stil med:
"Det är nån ny typ av isolering, jag vet inte hur det fungerar men har hört att det ska vara bra och det behövs ju ingen luftspalt." :x

Jag hade aldrig aldrig nånsin släppt in en byggare i mitt hus som
1) inte känner till materialen som han använder
2) använder mitt hus som experimentverkstad för material som han inte känner till, men "hört ska vara bra".
 
Ni vet inte vilket avsnitt det var... ligger ju mängder med avsnitt på sidan...
 
Tyvärr....jag har ingen aning men jag tror att det kanske sändes i sep/okt någon gång. Jag ska se om jag kan hitta det ;o)
 
Materialet är polyuretan (PUR), fungerar utan luftspalt men man bör försäkra sig om att det som sprutas har slutna celler.
 
GzO skrev:
Materialet är polyuretan (PUR), fungerar utan luftspalt men man bör försäkra sig om att det som sprutas har slutna celler.
Vad menar du med slutna celler?
 
Jag läste i senaste Gör det själv och där stod bla att gran hade slutna celler och det var en av anledningarna till att man inte tryckimpregnerade just gran. Däremot furu hade öppna celler och därmed tog det till sig kemikalierna i impregneringen.

Så öppna celler ger antagligen ett porösare virke än slutna celler.
 
Skulle vara tveksam till ovanstående, hittar ingen fakta rörande ång-, diffusionstäthet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.