G
Hur mycket tycker du att man skall isolera med ??
 
"Normen" för värmeisolering säger om jag inte minns fel 120mm (beror lite på typ av isolering och tillverkare).
Kommer isoleringen inte synas kan man köra med "45mm byggmatta med papp på", svep runt spirot i flera lager och sedan spoltråd för att hålla allt på plats.
 
Jag passar på att ställ en fråga jag också, jag kommer att ha ett FTX och kommer att ta uteluft ca 20m från huset via ner grävda markrör.
Problemet är att det blir trångt att få på mycket isolering på spirot som går igenom tvättstugan, även i mellan bjälklaget blir det svårt att få på mycket isolering, hur ska jag göra?? alt. tänka??
FTXen kommer att stå ovanför tvättstugan i ett varmförråd och allt kommer att ligga i varmutrymme.
 
Enk proj: Då du kommer dra en "kall kanal" i ett varmt utrymme måste isoleringen på något sätt va difftät, så att du inte får kondens på kanalen.
Med markrör finns risken att kanalen blir för kall både på vintern och sommaren.

En annan sak, om du skall ha markrör kontrollera så du inte får för mycket tryckfall (kommer kosta mer i drift av tilluftsfläkten då)
 
FrittDrag_II skrev:
Enk proj: Då du kommer dra en "kall kanal" i ett varmt utrymme måste isoleringen på något sätt va difftät, så att du inte får kondens på kanalen.
Med markrör finns risken att kanalen blir för kall både på vintern och sommaren.

En annan sak, om du skall ha markrör kontrollera så du inte får för mycket tryckfall (kommer kosta mer i drift av tilluftsfläkten då)
Ok, isolering och plast??

Ang markrör så har jag kopierat några liknande löningar och deras verkar fungera bra, har också ett vent.agg som är för 160-220 kvm och huset är 97 + ca 30 kvm.
 
Consensus skrev:
Ni måste skilja på isolering och kondensisolering. En kondensisolering består av en diffussionstät strumpa som innehåller 30 mm isolermaterial. Alternativt kör man med Armaflex.


varför kan man inte använda Stenullsmatta med galvaniserat trådnät till uteluft til aggregat , och avluft från aggregat ??

har 30 mm matta på mina rör i mitt hus
 
redheat skrev:
varför kan man inte använda Stenullsmatta med galvaniserat trådnät till uteluft til aggregat , och avluft från aggregat ??

har 30 mm matta på mina rör i mitt hus
Det går bra så länge rören inte ligger inomhus.
 
Consensus skrev:
Det går bra så länge rören inte ligger inomhus.


dom går på vinden
 
Consensus skrev:
Så sant. Vilken isolering som krävs är olika beroende på om det är kanaler för:
Frånluft, Tilluft, Uteluft, Avluft
Samt om rören är dragna i uppvärmt utrymme eller inte.
Jag har just skruvat upp mitt aggregat på vägg i ett uppvärmt utrymme.
Frånluft och Tilluft behöver då ingen isolering som jag kan förstå.
Uteluften bör klara sig med en kondensstrumpa, eller?
Avluften tänker jag först förse med en flexdämpare för grannfridens skull, och sedan fortsätta med några meter spiro.
Ska jag försöka dra en kondensstrumpa över den plus återsående spiro?
Ska jag sedan värmeisolera runt omkring kondensstrumpan?
Om man bara sätter 120 mm värmeisolering, får man kondensproblem då?
På själva aggregatet sticker anslutningarna upp några cm, från en slät plåtöverdel, tanken är väl att ansluta rören med nippel. hur får man en tät kondensisolering som ligger ann mot aggregatet?
 
Lizzardo
Krute skrev:
Jag har just skruvat upp mitt aggregat på vägg i ett uppvärmt utrymme.
Frånluft och Tilluft behöver då ingen isolering som jag kan förstå.
Uteluften bör klara sig med en kondensstrumpa, eller?
Avluften tänker jag först förse med en flexdämpare för grannfridens skull, och sedan fortsätta med några meter spiro.
Ska jag försöka dra en kondensstrumpa över den plus återsående spiro?
Ska jag sedan värmeisolera runt omkring kondensstrumpan?
Om man bara sätter 120 mm värmeisolering, får man kondensproblem då?
På själva aggregatet sticker anslutningarna upp några cm, från en slät plåtöverdel, tanken är väl att ansluta rören med nippel. hur får man en tät kondensisolering som ligger ann mot aggregatet?
På avluft och uteluft i varmutrymmet behöver du mycket riktigt kondensisolering.
Du får den tät genom att tejpa mot plåten, tänk dig att du gör en L vinkel av tejp så kanske du förstår mig :blushing:

På kallvind bör du ha minimum 120 mm isol på till och från luft, dessa kan dock vara helt blanka i varmutrymmet.
Du behöver inte ha någon isol på av och uteluft i kallutrymme men ibland väljer man att både använda hängsle och livrem
 
Krute skrev:
Jag har just skruvat upp mitt aggregat på vägg i ett uppvärmt utrymme.
Frånluft och Tilluft behöver då ingen isolering som jag kan förstå.
Uteluften bör klara sig med en kondensstrumpa, eller?
Avluften tänker jag först förse med en flexdämpare för grannfridens skull, och sedan fortsätta med några meter spiro.
Ska jag försöka dra en kondensstrumpa över den plus återsående spiro?
Ska jag sedan värmeisolera runt omkring kondensstrumpan?
Om man bara sätter 120 mm värmeisolering, får man kondensproblem då?
På själva aggregatet sticker anslutningarna upp några cm, från en slät plåtöverdel, tanken är väl att ansluta rören med nippel. hur får man en tät kondensisolering som ligger ann mot aggregatet?
Uteluft och avluft skall båda kondensisoleras om kanalerna löper i uppvärmt utrymme, hela vägen.

För att få en bra kondensisolering mot aggregatet kan man använda Armaflex AF. Det finns som självhäftande stripes i olika tjocklekar. 13mm brukar räcka. För att det skall bli helt diffussionstätt så brukar man dessutom limma Armaflexen mot aggregatets överdel. Kondensstrumpan drar man till sist ner över Armaflexen och tätar med ett varv ventilationstejp.

Sök på Armacells hemsida, de har bra montageanvisningar.
 
Hakar på den här tråden med en fråga jag också.

Avluft från FTX-aggregatet går genom ett isolerat mellanbjälklag innan det går upp i en innerväggvägg och upp genom kallvind och ut.

Enligt byggaren så räcker isoleringen i mellanbjälklaget som isolering för spiro-röret, vad säger ni?
 
effo skrev:
Hakar på den här tråden med en fråga jag också.

Avluft från FTX-aggregatet går genom ett isolerat mellanbjälklag innan det går upp i en innerväggvägg och upp genom kallvind och ut.

Enligt byggaren så räcker isoleringen i mellanbjälklaget som isolering för spiro-röret, vad säger ni?
Lyssna inte på byggaren utan läs installationsanvisningen till ditt ventilationsaggregat istället. Avluften håller så låg temperatur att även det röret måste kondensisoleras där det löper i uppvärmda utrymmen.
 
Grolt skrev:
Ni som har satt upp era egna ftx system, hur tjock isolering har ni haft på era spirorör?
Jag drog mina spirorör så att jag har plats för 120 mm isolering men har "bara" lagt på 30+40=70 mm hittills. Det är enklare att lägga på isoleringen i flera tunna lager med förskjutna skarvar än att lägga på allt i ett lager. Att öka från 70 till 120 mm är i mitt fall svårt att motivera ekonomiskt då skillnaden i förluster är ganska små. De pengarna är bättre använda på andra energisparprojekt hos mig.
 
Spiro på kallvind med lösull 550mm ovanpå, räcker det med kondensstrumpan på till/frånluft då eller behöver man inte ens det?? Avluft/friskluft likaså kondensstrumpa men dessa behöver inte ligga under lösullen då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.