stoppa in några bildäcksslangar i hydroforen som pumpas upp med kvävgas.
 
Luften är ju i kärlet och ej ut i systemet, vattnet som värms upp "dödas" , och skulle det bli lite rost i hydrotanken efter några år så är väl det inte hela världen, jag menar : tanken är ju ursprungligen tänkt att användas till tappvatten så att den skulle rosta sönder bara för att den används till värmesystemet har jag svårt att tro, dock med den reservationen för vad som händer när kommer in rejält varmt vatten när acktanken är fulladdad. Man får väl byta kärlet efter 15år istället för 25år, dom är ju fortfarande billiga...
 
mato skrev:
Man får väl byta kärlet efter 15år istället för 25år, dom är ju fortfarande billiga...
är dom?
tryckkärl:
5972 200 L 785 mm 634 mm 3 bar 25 R utv 2.975,00 kr/st
5973 300 L 1085 mm 634 mm 6 bar 25 R utv 4.940,00 kr/st
5974 400 L 1075 mm 740 mm 6 bar 25 R utv 6.110 kr/st
galvad hydrofor:
2136 225 L 450 mm 1630 mm 4.865,00 kr/st
2139 150 L 450 mm 1170 mm 4.035,00 kr/st
2140 300 L 550 mm 1490 mm 5.700,00 kr/st
2141 500 L 650 mm 1740 mm 8.415,00
sen så går det inte att ha tex 0,7 bar förtryck i en hydrofor utan att luften "smiter ut" i resten av värmesystemet innan det är trycksatt/fyllt.
 
Ja, ska du köpa nytt så klart att kostar. Kolla på Blocket, prata med din lokale vvs-are(min hade två stycken begagnade,jag tog en , brorsan en) hör efter med nå'n bonde ; dom brukar alltid ha massa bröte runt om sig:) Nej nej, inte nytt!

Fyll på så att du har någon decimeter i botten av kärlet , stäng kulventilen som du satt vid inloppet, trycksätt kärlet, fyll på resten av systemet trycksätt o lufta. Öppna sedan kulventilen till expkärlet. Så gjorde jag, funkar alldeles utmärkt efter ca 1 o 1/2 år.
 
lite svårt hade de varit för mej eftersom jag var tvungen att "elda igenom" alla drygt 5 kubiken vatten för att få bort luften....

vad har du för volym på kärl o resten av systemet?
 
Jag har 750ack, + 15 radiatorer+ 150l exp( hydrofor ;) ) totalt ca850 liter vatten.

Det är syret i vattnet som gör att det rostar och det får man bort genom att vattnet kommer upp i ca90 (?) grader, sa någon till mig ( någon som vet om 90 stämmer?). Vet inte riktigt vad du menar att elda igenom men när du laddat dina ackar efter några timmar så har du väl dessa grader o då är ju vattnet "dödat" ? Den trycksatta luftdelen i expkärlet smiter inte ut, sen hur länge den syresätter vattnet i exp kärlet vet jag inte men den vattendelen står ju i stort sett stilla där.
 
vattnet i hudroforen åker ju in o ut, när du eldar så ökar trycket och varmt vatten åker in å tvärtom när de kallnar. de var det ja menade, elda igenom allt vatten till hög temp för att syret ska avgå. är det inte bättre med kvävgas än luft i hydron då?
 
Jo, det kanske inte är fel att använda kvävgas. Jag vet inte hur länge den hopkomprimerade luften syresätter vattnet men att shela systemet skulle utsättas för rostskador pga detta har jag svårt att tro.
Jag har pexslang (ca2m) mellan expkärlet o acktanken o där ser jag att de närmsta decimetrarna från hydrofortank är svagt rostfärgat ( gammal tank med lätt rost inv. som jag såg innan installationen) medan decimetrarna närmast acken är svartfärgat som det ska vara.
 
Hade ett kärl på 400l från början men det va för litet[/QUOTE]

Vad händer när Kärlet är för litet?
 
Då kan inte vattnet expandera tillräckligt så säkerthetsventilen löser ut
 
Okej när acktanken är fullladdad alltså?
 
Eller innan den är fulladdad, kan man ladda fullt (och ladda "tomt" utan att få luft i systemet) så är inte kärlet för litet.

Angående hydroforsnacket. Visst består luft grovt sett av 21% Syrgas, 78% Kvävgas och 1% annat (ökande del koldioxid)?!?

Efter några eldningar då man har luftat ut syrgasen så borde man ha kvar ungefär 95% kvävgas och kanske 5% annat. Det borde funka himla bra som slutet tryckkärl tycker jag. Kan iallafall inte bli mer syresättning än i ett öppet kärl misstänker jag. Bra att kunna återanvända "skrot" till nåt bra!:)
 
gadeberg skrev:
Mitt är på 600l. När alla termometrarna är på 100 så är det lite varmt... Men det svalna ganska fort. Är nog ingen mening. Tror inte det är där den mesta värmen försvinner. Men visst har man plats till det så är det inte fel kanske.
Se bara till så du kan fylla på luft och koppla bort kärlet smidigt
Tjenamorse har nu brännt upp acken i 100 110 g ett par gånger.har märkt att röret mellan är varmt och att det kommer ut luft ur avluftarn.Hur länge tar det att få ur luften ur systemet? Eller är kärlet för litet?:):)
 
Att det kommer ut enbart luft har inget med kärlets storlek att göra. Med min 3m3 tycker jag det tog evigheter innan all luft var borta :)
Tömde toppen på tanken på luft i minst två månader efter första starten
 
AnteB skrev:
Eller innan den är fulladdad, kan man ladda fullt (och ladda "tomt" utan att få luft i systemet) så är inte kärlet för litet.

Angående hydroforsnacket. Visst består luft grovt sett av 21% Syrgas, 78% Kvävgas och 1% annat (ökande del koldioxid)?!?

Efter några eldningar då man har luftat ut syrgasen så borde man ha kvar ungefär 95% kvävgas och kanske 5% annat. Det borde funka himla bra som slutet tryckkärl tycker jag. Kan iallafall inte bli mer syresättning än i ett öppet kärl misstänker jag. Bra att kunna återanvända "skrot" till nåt bra!:)
jag förstår inte riktigt hur du tänker nu...
hur skiljer du ut syret ur luften?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.