Hej! jag har satt in ett nytt slutet expansionkärl pannrummet,någon som vet om man behöver isolera det för att minska värme förlust?
 
Det borde du inte behöva göra, eftersom det skall se till att det finns tryck i systemet, på mitt kärl finns bara en anslutning vilket betyder att det inte är nån cirkulation, utan skall bara se till att det är rätt tryck. Isolera rören ordentligt istället.
 
Beror ju lite på hur stort det är, är kanske ingen mening med att isolera om det är mindre än 100L.
 
Har ett slutet kärl på 500liter.
 
Är det kopplat på varma sidan? ISOLERA isf ! Försvinner massor av värme där annars.
 
Palte skrev:
Är det kopplat på varma sidan? ISOLERA isf ! Försvinner massor av värme där annars.
Helt klart el flytta så kärlet ansluts i botten på acktanken om det inte redan är det, 500 l är inget litet kärl... :)
 
Anslut i botten, enda vettiga.
 
röret från kärlet går till botten på tanken.
 
knekten skrev:
röret från kärlet går till botten på tanken.
Då bör väl inte kärlet bli så varmt ??
 
Mitt är på 600l. När alla termometrarna är på 100 så är det lite varmt... Men det svalna ganska fort. Är nog ingen mening. Tror inte det är där den mesta värmen försvinner. Men visst har man plats till det så är det inte fel kanske.
Se bara till så du kan fylla på luft och koppla bort kärlet smidigt
 
gadeberg skrev:
Mitt är på 600l. När alla termometrarna är på 100 så är det lite varmt... Men det svalna ganska fort. Är nog ingen mening. Tror inte det är där den mesta värmen försvinner. Men visst har man plats till det så är det inte fel kanske.
Se bara till så du kan fylla på luft och koppla bort kärlet smidigt
Hej gadeberg! vad kör du med för anläggning om du har 600liters kärl om man får va frågvis! MVH.
 
Det är helt ok att fråga ;)

Nibe Vedex 3300 mot en tank på 3m3
Hade ett kärl på 400l från början men det va för litet
 
om man isolerar det så kanske livslängden på gummiblåsan förkortas....?
 
använder man en gammal hydrofortank behöver man inte bekymra sig om gummiblåsor, billiga är de också...
 
mato skrev:
använder man en gammal hydrofortank behöver man inte bekymra sig om gummiblåsor, billiga är de också...
då kan man ju bekymra sej om luft i systemmet och rostskador istället :).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.