Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]
Man skall aldrig bygga en yttervägg eller tak som inte kan ventileras på insidan .
Trä ruttnar om fukthalten är för hög under längre tid .
Det du snöat in på är inte helt relevant och uppbyggt på följande sätt.
Utifrån och inåt ses:

1. Puts
2. Cellplast, även kallad frigolit
3. Kartongklädd gipsskiva
4. Regelverk i trä och isolering
5. Byggfolie, även kallat byggplast
6. Gipsskiva som innervägg

Så nu har vi koll på det
På 1800 talet byggde man utan luftspalt och det finns gott om hus kvar från den tiden för färgen man målade med var inte diffusionstät och isolering i vägg är hydroskopisk.
 
Tomture61
N Nyfiknast skrev:
Det du snöat in på är inte helt relevant och uppbyggt på följande sätt.
Utifrån och inåt ses:

1. Puts
2. Cellplast, även kallad frigolit
3. Kartongklädd gipsskiva
4. Regelverk i trä och isolering
5. Byggfolie, även kallat byggplast
6. Gipsskiva som innervägg

Så nu har vi koll på det
På 1800 talet byggde man utan luftspalt och det finns gott om hus kvar från den tiden för färgen man målade med var inte diffusionstät och isolering i vägg är hydroskopisk.
Undrar om det fanns isolering på 1800 talet :thinking:;)
Men bygg du som du tror .
Själv håller jag mig till en vedertagen standard .

https://www.traguiden.se/konstrukti...-detaljlosningar/yttervagg-med-staende-panel/
 
Tomture61
N Nyfiknast skrev:
Det du snöat in på är inte helt relevant och uppbyggt på följande sätt.
Utifrån och inåt ses:

1. Puts
2. Cellplast, även kallad frigolit
3. Kartongklädd gipsskiva
4. Regelverk i trä och isolering
5. Byggfolie, även kallat byggplast
6. Gipsskiva som innervägg

Så nu har vi koll på det
På 1800 talet byggde man utan luftspalt och det finns gott om hus kvar från den tiden för färgen man målade med var inte diffusionstät och isolering i vägg är hydroskopisk.
För att ha räddat den putsade ytterväggen som innehöll organiskt material , hade det räckt med en kapillärbrytande luftspalt , på rätt ställe .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Undrar om det fanns isolering på 1800 talet :thinking:;)
Men bygg du som du tror .
Själv håller jag mig till en vedertagen standard .

[länk]
Isolering är inte ett material som du verkar tro. Det är ett begrepp för flera sorters material som används för sin värmeisolerande förmåga.
På 1800 talet användes torv, halm och sågspån bland annat som isolering.
Kutterspån finns det dom idag som tilläggsisolerar med tack vare dess hydroskopiska egenskaper och där man saknar diffusionstätt skikt.
Va inte rädd för att googla sånt du inte vet
Har tydligt skrivit hur jag bygger, det finns att läsa.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
För att ha räddat den putsade ytterväggen som innehöll organiskt material , hade det räckt med en kapillärbrytande luftspalt , på rätt ställe .
Och? Old news. Märkligt att du tar felbyggda boningshus byggda kring 1990talet - 2010talet med putsad fasad och jämför det med ett kallställt förråd med liggande träpanel som ska anpassas för papegojor. Det du säger vet vi redan men det hjälper inte trådskaparen eller diskussionen i rätt riktning.
 
Tomture61
N Nyfiknast skrev:
Och? Old news. Märkligt att du tar felbyggda boningshus byggda kring 1990talet - 2010talet med putsad fasad och jämför det med ett kallställt förråd med liggande träpanel som ska anpassas för papegojor. Det du säger vet vi redan men det hjälper inte trådskaparen eller diskussionen i rätt riktning.
Försöker att få dig att förstå hur hus ska och inte ska byggas i vårt klimat .
Men det verkar inte gå in hos dig :thinking:
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Försöker att få dig att förstå hur hus ska och inte ska byggas i vårt klimat .
Men det verkar inte gå in hos dig :thinking:
Vet man inte att isolering är ett samlingsnamn för flera olika material så har man ingen trovärdighet när man pratar om husbygge.
Det du säger blir som ett slag i luften.

Läsning som kommer väl till pass för dig.
https://www.byggahus.se/bygga/isoleringsmaterial-de-vanligaste-de-mindre-vanliga

Over and out
 
Tomture61
Om man isolerar med ett isolerskum som är diffusionstätt dikt mot ytterpanelens baksida eller takets träpanel , vad kan hända då .
Kan du vara så vänlig och svara på detta !
Vart tar ev. fukt vägen om ytterpanelen är målad med ngn modern färg eller yttertaket har asfaltspapp närmast råspånt ?
Har du ngn ny hemlig fuktsamlare eller vad ?
Tror du är ute och seglar lika mycket som företaget som uppfann enstegs tätad fasad .
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om man isolerar med ett isolerskum som är diffusionstätt dikt mot ytterpanelens baksida eller takets träpanel , vad kan hända då .
Kan du vara så vänlig och svara på detta !
Vart tar ev. fukt vägen om ytterpanelen är målad med ngn modern färg eller yttertaket har asfaltspapp närmast råspånt ?
Har du ngn ny hemlig fuktsamlare eller vad ?
Ja det är precis vad jag har, helt rätt gissat av dig:crysmile:
Ingen hemlighet att det bästa vore att bygga ett helt nytt hus enligt bästa möjlig standard, men nu är det inte aktuellt.
TS har ett skjul på sin tomt som han vill hålla lite varmt åt sina fåglar. Troligtvis vill/kan han inte bygga om byggnaden till det mest optimala.
Har han dessutom ingen tidigare erfarenhet så kan det ta ganska mycket tid.
Därför skrev jag en tanke som dök upp som gör att man blir klar rätt fort om man inte vill dra igång ett större projekt, även fast det inte är optimalt, vilket jag påtalat flera gånger om. Efter några år kan han byta panel och då bygga med luftspalt.
Nu kanske du inte är så vass på datorer eller kan hänga med i vanligt tempo men i inlägg nr 15 så har jag tydligt skrivit allt du behöver veta. I fortsättningen kan du läsa tidigare inlägg så slipper du hålla på såhär;)
 
Tomture61
N Nyfiknast skrev:
Ja det är precis vad jag har, helt rätt gissat av dig:crysmile:
Ingen hemlighet att det bästa vore att bygga ett helt nytt hus enligt bästa möjlig standard, men nu är det inte aktuellt.
TS har ett skjul på sin tomt som han vill hålla lite varmt åt sina fåglar. Troligtvis vill/kan han inte bygga om byggnaden till det mest optimala.
Har han dessutom ingen tidigare erfarenhet så kan det ta ganska mycket tid.
Därför skrev jag en tanke som dök upp som gör att man blir klar rätt fort om man inte vill dra igång ett större projekt, även fast det inte är optimalt, vilket jag påtalat flera gånger om. Efter några år kan han byta panel och då bygga med luftspalt.
Nu kanske du inte är så vass på datorer eller kan hänga med i vanligt tempo men i inlägg nr 15 så har jag tydligt skrivit allt du behöver veta. I fortsättningen kan du läsa tidigare inlägg så slipper du hålla på såhär;)
Har jobbat som nätverkstekniker ang "inte så vass på datorer"
Men du måste studera hur trä reagerar med fukt och hur man bygger för att få ett hållbart byggande , här i Sverige .
Inte i USA eller enl ett företag i Jordbro eller dig . Undrar om Träguiden kan ha tokfel ang deras hänvisningar om hur en yttervägg bör byggas !
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har jobbat som nätverkstekniker ang "inte så vass på datorer"
Men du måste studera hur trä reagerar med fukt och hur man bygger för att få ett hållbart byggande , här i Sverige .
Inte i USA eller enl ett företag i Jordbro eller dig . Undrar om Träguiden kan ha tokfel ang deras hänvisningar om hur en yttervägg bör byggas !
Förstår att du inte jobbar med det längre eftersom du inte ens hittar tidigare inlägg.
Vi kommer inte längre än såhär när du väljer att vara så enkelspårig.
För att knyta an till tråden, vad är ditt konkreta förslag till TS? Byta panel?
 
Har börjat tömma boden nu och jag har börjat sätta upp läkter i taket och på väggarna. Har också börjat borra lite hål upp till och nertill i facken för att få lite mer genomströmning av luft.

i taket tänkte jag sätta upp en oljehärdad board så det blir yttertak, luftspalt, oljehärdad board, 95mm glasull, ångskyddsplats och sist OSB skiva.

på väggarna blir det på samma sätt som taket men vindpapp istället för board. Då det är lite sämre ventliering i luftspalten så kör jag vindpapp 2 gånger istället för plast. så luftsplalt, vindpapp, isolering, vindpapp och OSB skiva. Jag får plats med 70mm glasull isolering i väggarna. Blir det för lite? :)

Jag ska ha 10-12 grader i boden under vinter.


Jag har ett problem med golvet.
Det ser ut så här under då det är byggt på plintar:

Bild på rörigt och oisolerat utrymme under golv byggt på plintar med träreglar och diverse bråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här inne:
Träklädda väggar och tak i en bod med påbörjad installation av läkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan jag lägga reglar på insidan av golvet? I vanliga fall gör man ju fack med oljehärdad board i botten. Skulle jag kunna bygga fack från insidan så golvet blir ca 10-15 cm högre än vad det är idag?

Jag menar alltså att jag låter golvet ligga men jag gör typ som när man tilläggs isolerat en vägg? :)
 
Patrik440
Hambergaren Hambergaren skrev:
så jag kan ha värme där ute för papegojor.
Nå, hur har det gått?
Amazonpapegoja som hänger upp och ner i en voljär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.