Radhus - är det bostadsrätt eller äger ni själva?
 
Jag hade detta problem och byggde en extra vägg. Reglarna ska inte sitta mot golv eller vägg utan sätt dom med silicon, de ska så att säga sväva. Sedan isolerar du, minns inte om det var mineralull jag använde, googla vilken isolering som är bäst. Ska vara utrymme för ett luftrum också mellan gamla väggen och isoleringen. Sedan på med dubbla gips, som inte heller ska stå mot golv/vägg, så har du kommit en bra bit på väg. Viktigt att exakt varje hålrum fogas. Står att läsa en hel del på hemmabioforum.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Håller med ovanstående, extra vägg är nästan en förutsättning för att effektivt dämpa överhörningen.. Viktigt att du har en luftspalt mellan den nya väggen och en gamla. Finns ljudregalr, med en skumlist i botten som skall ta upp vibrationerna, så silikon behövs nog inte där, även om det är ett alternativ. Däremot se till att skivor inta har kontakt med väggar golv. Täta sen med fogmassa etc. Det skall vara lufttätt.
Detta kommer dämpa mycket av "skriken" dvs luft transmissionerna. Stegljuden kommer du dock få fortsatt problem med. En del borde ju dämpas med en extra vägg. men mycket fortplantas nog i golvet/reglarna..
 
M maaarcus skrev:
Detta är ju också ett intressant svar. Det är vi inte ute efter utan försöker hitta lösning där vi inte behöver gnälla på grannen om det konstanta hoppet som är med cirka 2 minuters mellanrum, från kl7-23 på helger. Så vi försöker bara göra det bästa utav saken, utan att flytta.
För att vara helt ärlig så skulle jag skaffa en vettig stereo och en fet sub till det.
Hoppas ni inte har grannar på bägge sidor.

Annars så kan man alltid sparka i väggen eller köra något som vibrerar.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
A Antemoo skrev:
För att vara helt ärlig så skulle jag skaffa en vettig stereo och en fet sub till det.
Hoppas ni inte har grannar på bägge sidor.

Annars så kan man alltid sparka i väggen eller köra något som vibrerar.
Dra ett koben längs nån radiator om ni har vattenburna sådana, kan lova att det hörs. Bodde en gång i lägenhet där någon i nästa uppgång hade en vattenkran som smattrade varvid grannarna runt ikring kontrade med slammer i radiatorer. Hördes som tusan även hos mig . Hade en kollega som bodde i berörd uppgång, grannen mer smattrande kranen brydde sig inte.
Annars kan jag slå ett slag för denna subwoofer https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/klipsch-r-115sw-aktiv-subwoofer.html
Bor i villa men kan lova att mullret hörs utanför.
 
  • Gilla
Antemoo
  • Laddar…
Låna med ungen ut och lek lite. Hen verkar vara lite understimulerad om hen hoppar konstant mellan 7 och 22...
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Hur är huset byggt? Har du ngn sektion och plan, samt byggår?
 
Cheesen
Om någon har ideér på hur man får en tioåring att hoppa och studsa mindre så är jag idel öra... har en studstrampare här hemma, med diagnos...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Om någon har ideér på hur man får en tioåring att hoppa och studsa mindre så är jag idel öra... har en studstrampare här hemma, med diagnos...
ut och aktivera ungen
 
Cheesen
M maria01 skrev:
ut och aktivera ungen
Som om han inte är nog aktiv...
 
Cheesen Cheesen skrev:
Som om han inte är nog aktiv...
köra snöskoter en hel dag blir man ju slut av
 
Cheesen
M maria01 skrev:
köra snöskoter en hel dag blir man ju slut av
Jo, men det är kanske inte lämpligt för en 10åring...
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jo, men det är kanske inte lämpligt för en 10åring...
vad är du för norrlänning?
 
3 lager gipsskiva har jag hört ska göra att stora delar av ljud försvinner. lite meckigt kanske men det är det jag lärt mig :)
 
Så här är vår vägg byggd mot grannen. Från vår sida mot grannen. Dubbelgips, 100mm stenull,1st gipsskiva, luft/tomrum 300mm, 100mm stenull som ligger på dubbelgips. Vi har noll ljud från grannen. Tror det är en så kallad brandvägg. Men det blir en relativt tjock vägg. Sen hur bjälklaget ser ut vet jag inte.
Husets ålder 1899, men ombyggt 1979-1982.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.