men vi har ju ingen råspont, känns inte riktigt smidigt att sätta i den svajiga masonitet som buktar åt olika håll. Vår konstruktion är ju sådan: pannor, bärläkt, masonit, takstolar.
 
Hmm ingen isolering utan bara tomma "fack"? Är masoniten så att säga undertak då alltså och det är ingen papp mellan masoniten och läkten?? Hmmm?! Jag hade nog funderat på att göra något åt undertaket. Vi hade en liknande fast sämre konstruktion förr, den var från utsidan sett: Svart aluplåt, armerad plast som hade blivit helt smulig och trasig, bärläkt, takstolar. Vi rev ner allt och satte spånt, papp strö-och bärläkt och sedan en lite snyggare plåt ytterst. Tog sin tid, men det var det definitivt värt!

Takstolarna är åtkomliga från insidan om jag förstår rätt?

Först satte vi luftspalt med masonit mellan tekstolarna sedan fyllde vi facken med isolering (120mm) sedan satte vi 170mm reglar på tvärs och fyllde dem med mer isolering sedan plasten och sist skivor (med slät väv ytterst). 170-reglarna blir ju lite som en väldigt gles glespanel.. Men nöjer du dig med att fylla facken med isolering så kan du kosta på dig glespanel tycker jag. Om du sätter reglar på tvärsen för att bryta köldbryggan med cc60 och fyller med mer isolering så kan du ju sätta matchande skivor på det horisontella hållet, om skivan är 120 så går det jämnt upp över två cc60 fack.

Sätta saker i masoniten som dessutom är enda skyddet under pannorna (om jag fattat rätt) skulle då inte jag göra.
 
AnneFi skrev:

Vi ska isolera från insidan, att isolera från utsidan är ju ett ett lite för stort projekt för oss.

är det inte mindre risk för mögel om man har vinden uppvärmd?

consensus skrev:

Tänk på att er framtida "vind" blir luftspalten mellan isolering och undertak. Det är det som blir riskutrymmet i framtiden.

Det är alltså helt riktigt det du säger, dvs att det är mindre risk för mögel om vinden är uppvärmd. Men denna spalt blir inte uppvärmd såtillvida ni inte isolerar på utsidan.



jag har en liten fråga ang detta om du kan svara på det consensus?

om man isolerar i takstolarna direkt mot råsponten och skippar luftspalten flyttar man inte då ut daggpunkten till utanpå råspont och papp ?
 
almanakis skrev:
men vi har ju ingen råspont, känns inte riktigt smidigt att sätta i den svajiga masonitet som buktar åt olika håll. Vår konstruktion är ju sådan: pannor, bärläkt, masonit, takstolar.
Det är väl ingen fara. När man märkte hur lätt råspont får påväxt så började man experimentera med andra undertaksmaterial, tex fiberförstärkt masonit, mögelgiftbehandlad plywood, armerad plast, mm.

Det finns studier som visar att vindar med sådant material i undertaket har påväxt, men mindre än med råspont. Så det är inte självklart att råspont på något sätt är "bättre". Kallvindens problem kvarstår dock, oavsett materialval.

Sen att masoniten buktar in har väl inte någon större praktisk betydelse.
 
minimipp skrev:
jag har en liten fråga ang detta om du kan svara på det consensus?

om man isolerar i takstolarna direkt mot råsponten och skippar luftspalten flyttar man inte då ut daggpunkten till utanpå råspont och papp ?
Hej,
1. Takstolarna agerar fortfarande köldbryggor. Rimfrost/fukt på dessa har ingen chans alls att ventileras ut längre.

2. Hela undertaket agerar också köldbrygga som förut och problem med kondens/rimfrost uppstår på undertakets insida - exakt som förut - fast nu har den överhuvudtaget ingen chans att ventileras ut.

Man kan alltså inte stänga igen ventilationen på en kallvind och därmed betrakta problemet som löst. Man måste antingen avfukta aktivt på något sätt, tex med en avfuktare, eller se till att fukt inte kan falla ut som kondens/rimfrost och sedan stängas inne - detta genom att flytta ut isolering och daggpunkt till utsidan av undertaket.
 
Förstår nog inte riktigt hur det skulle se ut med isolering utanpå undertaket.. Råspont-papp?-isolering-reglar? Eller ska reglarna sitta på undertaket och bilda fack? Vad håller tätt under ytmaterialet om det skulle börja läcka?

Grunden för ytkondens är ju att varm fuktig luft möter kall yta, kan man hålla den varma luften borta från kalla ytor så uppstår ju inte problemet med ytkondens?

För att återgå till tråden så tycker jag ditt förslag verkar intressant, men ska du mura upp brunt tegel på insidan av gaveln?
 
Ludwig skrev:
Förstår nog inte riktigt hur det skulle se ut med isolering utanpå undertaket.. Råspont-papp?-isolering-reglar? Eller ska reglarna sitta på undertaket och bilda fack? Vad håller tätt under ytmaterialet om det skulle börja läcka?
Enkelt! Förr i tiden hade vi vasstak, fungerade klockrent. Min fd chef byggde nytt hus i Schweiz - med jordtak! Samma sak, klockrent. Vi svenskar envisas med att bygga mögelvindar.

Hur som helst, det går att fixa. Googla tex på Thermisol eller Maco-Dach.
 
AnneFi
Ludwig skrev:
......
För att återgå till tråden så tycker jag ditt förslag verkar intressant, men ska du mura upp brunt tegel på insidan av gaveln?
det blir nog dekortegel så väggen bär teglet och inte golvet.
men iofs så ska vi ju ändå plocka ner teglet i innerväggen för att mura om.

vi får nog klura lite där, vad som blir snyggast, mest ekonomiskt och lättast att göra.

som ni ser så går det inte att göra såå mycket med våran vind.
total golvyta är trots allt lika stor som nedervåningen 76m2 men det är lägre än 190 i takhöjd så det får inte plats mer än en säng.
 
Med tanke på hur många mögelvindar Paroc varit med om att skapa så skulle jag inte titulera dem "experter"...
 
Googlar man på "mögelvind paroc" så hittar man enbart inlägg från dig...

Problemet är att folk/snickare inte följer rekommendationerna, ser man till att ha en heltäckande fuktspärr utan hål och otejpade skarvar, ordentliga luftspalter och ordentlig ventilation med undertryck inomhus så får man inte mögel.

Du har inte lust att utförligt beskriva ditt alternativ till hur man borde isolera?

Och för tydlighetens skull så kan jag berätta att jag varken jobbar för Paroc, något annat isoleringsföretag eller inom byggnadsindustrin
 
Men herregud, fukt i en kallvind har inte enbart med fuktspärrar, undertryck mm att göra! Titta ut en kall vintermorgon. Den rimfrost du ser på träden finns där trots att ingen inomhusluft läckt ut och lagt sig på kvistarna, eller pga "bristfällig" ventilation. Rimfrost ute = rimfrost på kallvinden.

Det hela bottnar i att kallvinden i princip har samma klimat som utomhus. Sedan kan kallvindens problem bli tusenfalt värre om man låter inomhusluft läcka ut på vinden, eller har övertryck i bostadsdelen.

Parocs expertråd går ut på att bygga vindar så som vi gjort de senaste 50 åren i Sverige. Kruxet är bara att nu kallnar vindarna på riktigt när murstockarna inte längre hålls varma pga kol-, ved- eller oljeeldning. Man kan titulera vem som helst expert om man anser att de kan lösa en uppgift på ett visst väl repeterat sätt. Men vill man hävda att de är experter på att bygga mögelsäkra vindar, ja då misstar man sig.

Jag själv är ingen expert och vill verkligen inte göra sken av att vara en sådan. Jag är en simpel villaägare som är fly förbannad på att "experter" och byggföretag byggt och fortfarande bygger riskkonstruktioner.
 
Många diskussioner kring mögelvindar baserar sig på att man har en murstock och ändrar uppvärmnings system. Om man nu inte har nån murstock eller liknande utan helt enkelt en kallvind, står man inför samma problem då?
 
gadu^ skrev:
Många diskussioner kring mögelvindar baserar sig på att man har en murstock och ändrar uppvärmnings system. Om man nu inte har nån murstock eller liknande utan helt enkelt en kallvind, står man inför samma problem då?
Så ser min vind ut. Det finns inte ens en braskamin i huset. Vinden är en kallvind och konstruerad efter gammaldags principer som fungerade när vindsutrymmena var "uppvärmda". Huset byggdes 1981. Fortfarande bygger man likadant i nybyggda hus i Sverige, trots att tex tyskar, holländare m flera bygger klimatvindar i allt högre utsträckning.

Man står inför precis samma problem i ett modernt hus alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.