• Gilla
torparavgrund och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
En Rubicson Climate Logger som Kjell & Co sålde förut, [länk]
Nu kör jag en Raspberry Pi med Domoticz och Z-vawe sensorer som övervakning/loggning. Sista året ser ut så här;
[bild]
Ah, jag ser att jag har att göra med en nörd av helt annan kaliber än jag själv ;) Av nyfikenhet, var hamnade rasberry-lösningen på kostnadsmässigt?
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Ah, jag ser att jag har att göra med en nörd av helt annan kaliber än jag själv ;) Av nyfikenhet, var hamnade rasberry-lösningen på kostnadsmässigt?
Typ 1500-2000 kr. En Raspberry, en Z-Wave Aeotec dongel och en Z-Wave Aeotec sensor 6.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
K Kane skrev:
Här är lite loggade data från min krypgrund. Jag har plast på marken och stängda ventiler. Avfuktaren är en "enkel" Woods TDR28.
[bild]
Ingen isolering?
 
B BJohan skrev:
Ingen isolering?
Nej.
 
K Kane skrev:
Nej.
Det finns ingen horisontell skala på diagrammet men jag tolkar det som att fuktigheten är högst på sommaren. Efter installationen av avfuktaren har fuktigheten sjunkit rejält men inte temperaturen.
 
Jag har en Corroventa 300TT2 avfuktare och kan väl säga som så att den knappast värmer något såhär på vintern, den behövs ju inte nu. Eftersom grunden är plastad, ventilerna tätate och vinterluften ute är kallare än luften i grunden sänks den relativa luftfuktigheten enormt. I skrivande stund har jag 3°C och 43% RF i grunden. Ute är det-13°C och 67% RF. Jag ska prova sätta cellplast på balken och se vad som händer med temperaturen. Maskinen kommer inte starta förens det blir bra mycket varmare ute än i grunden.

I andra hus med sand ovanpå plasten som var vanligt på 80-90talet har jag sett betongebalkarna gråta av kondens. Där la vi ny plast ovanpå sanden och sänkte luftfuktigheten från 86 till 58%. Sanden hade sugit fukt utifrån kapillärt genom sig Termografibild av en balk i en grund, markerad med text och pil, som illustrerar värmeutstrålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termisk bild som visar isolering vid balk med textmarkeringar "blindbotten" och "otätt mot oisolerat uterum".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
torparavgrund och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.