Nu är det så att det är lågt till tak redan idag så takhöjden kan jag inte knapra på. Får väl acceptera att övriga familjen hör när jag sjunger i duschen. Tror ändå att jag stoppar in lite isolering, om inte annat för att minska värmeflödet från golvvärneslingorna ned till undervåningen.
::)
 
Ny tilläggsfråga

Jag ska inreda min ovanvåning (träbjälklag) och tänker prova 10mm stepisolremsor på bjälkarna. Vad jag förstått av tidigare diskussion så är det viktigt att man inte drar ner någon skruv eller spik genom golvet i bjälkarna då detta kan leda jud. Hur gör man när innerväggar ska sättas upp, förankring av golvsyllar?
 
sttr skrev:
Ny tilläggsfråga

Jag ska inreda min ovanvåning (träbjälklag) och tänker prova 10mm stepisolremsor på bjälkarna. Vad jag förstått av tidigare diskussion så är det viktigt att man inte drar ner någon skruv eller spik genom golvet i bjälkarna då detta kan leda jud. Hur gör man när innerväggar ska sättas upp, förankring av golvsyllar?
hmm
1) stepisolen måste dimensioneras för den tyngden som mellan väggen ger upphov till. Trä väger 700 kg/m3 gips väger 10.4 kg/m2 eventuell isoleringen är försumbar. Vikten på väggen får inte pressa ihop stepisolen för då gör dne mer skada än nytta.

2) du limmar och skruvar med korta skruvar (20 mm dvs plåtskenan är 0.2 mm då går inte skruven genom spånskivan. I golv behöver inte en vägg sitta hårt. Belastningen kommer i taket.
 
Tack för svaret!
Är det samma princip att limma golvspån som t ex laminatgolv?
Hur funkar det med flytande golvspån i ett badrum med klinkers?
 
Får jag låna tråden för en fråga om min övervåning. 70-tals hus i 1 och ½ plan. Ljudisoleringen mellan våningarna är så dålig att tom "vanligt" tal hörs igenom i sovrummen.
Bjälklaget består av träbjälkar, takfiberplattor, golvspån och mineralull i regelfacken. Jag vill komma undan med en budgetlösning (dvs ej stepisol el. likn). Räcker det med en golvgipsskiva ovanpå spånskivan och därefter foam och laminatgolv?

/Mikael
 
Elefantmatta nämns ovan.

Vad heter den på "butikpråk"

Typ: Paroc och något nummer
 

Jag skall inreda min ovanvåning. Mellanbjälklaget ser ut som följer (Underifrån!):
15 mm fädigmålat Huntonit innertak, 13 mm gips, plast, mellanjälkarna 250mm, rockwool 200mm emellan, 25 mm golvspånskiva på ovanvåningen, spikad och limmad på mellanbjälkarna
Så långt är det klart.
Jag skall nu lägga golv där uppe ovanpå golvspånskivan.
Fråga: är det lönt at lägga foam, en 13 mm gipsskiva, foam igen och ett 16 mm flytande parkettgolv?
Jag tänker på att jag måste ha så god ljudisolering som möjligt, inte så mycket för att unvika stegljud utan för att isolera så att hög volym på musik tränger ner så lite som möjligt till undervåningen.
Verkar gipsskivan jag tänker lägga, ytterligare ljuddämpande?
Är golvgips bättre än vanligt gipskiva?
 
Ljud typ musik, tal dämpar man bäst genom hårda skivor. Jag är ingen expert, men jag tror att det är en fördel att ha nån liten luft spallt i mellan skivorna så dämpar det extra bra.

Foam, dämpar nog mäst steg ljud dvs ljud som fotplantar sig i golvet.

Men en extra gips skiva dämpar nog en del men om det är värt det vet jag inte.
 
Det finns ju 10 mm frigolitskivor: Skulle det vara bättre att ersätta gipset med en sådan skiva?
Dessutom: Är det OK att lägga ett flytande parkettgolv ovanpå frigolitskivor?
Skall man i så fall oxå lägga foam på båda sidor om dessa frigolitskivorna??
Någon som vet?
Någon som har använt så tunna frigolitskivor under parketten?
V.v. se bifogad skiss
 
  • Mellan_vningarna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hoppas det är ok att hoppa in i den här tråden. Vi bor i lägenhetshus från 1911 och har problem med att vi hör tal från hon som bor under och tänkte försöka ta tag i det här i sommar.
Golvet är furu som är spikat direkt på bjälklaget som är fyllt med torv. Det var råvind förut.
Ett problem är att jag inte vill bygga på i höjden mer än minimalt, det är snedtak.
En fråga till att börja med är hur man enklast bryter upp golvet. Skulle gärna behålla samma brädor. Man kanske helt enkelt kan ta bort golvsocklarna, såga runt utmed väggarna med cirkelsåg och sedan försöka slita upp brädorna?
 
För att få upp mitt gamla trägolv i torpet så gjorde jag precis som du beskrev med att såga försiktigt längs väggarna. Första golvplankan var förstås knepig att få upp men sen gick det som en dans.

Jag bräckte upp en liten springa med koben mellan bjälke och golv. Sen var det bara att såga av spiken med tigersåg. De finns kanske andra sätt också men det fungerade smidigt för mig.
 
Tack, då verkar jag inte helt fel ute. Ja första brädan blir väl svår.
Jag tänkte också lägga gipsskivor mellan golvbjälkarna. Man brukar tydligen spika dit lister mellan golvbjälkarna som man lägger gipsskivor på. Ska skivorna läggas flytande? Det är inte så stor yta så jag tänkte man kan ta 3 lager gipsskiva. Det verkar som att ljuddämpningen ökar något om man limmar ihop skivorna med elastiskt lim?
Under gipsskivorna brukar man oftast ha tung mineralull verkar det. Bör man försöka förbättra tätningen mot spåntbrädorna som sitter spikad under golvbjälklaget?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.