Heij83
T tapeworm skrev:
Okej, om du är seriös så tackar jag för tipset. Kanske har du rätt med att det är en vanesak. Vilka öronproppar använder du?
Jag gillar Apoteket Hjärtats öronproppar, viktigt att dom inte är för stora så dom spänner.
För min del så är det smal/medium som gäller.
Testa i en vecka så kommer du nog uppleva det som skönt, men reser än en gång ett varningens finger! Vänjer du dig med att sova med dom så kommer det vara svårt att sluta använda då du plötsligt kommer höra minsta lilla knappnål.
Fördelen är att man även slipper höra sin partners snarkade :crysmile:
https://www.apotekhjartat.se/produkt/hjartats-oronproppar-4/
 
För att förbättra luftljudsisoleringen behöver du tillföra massa (golvgips).
 
Heij83 Heij83 skrev:
Jag gillar Apoteket Hjärtats öronproppar, viktigt att dom inte är för stora så dom spänner.
För min del så är det smal/medium som gäller.
Testa i en vecka så kommer du nog uppleva det som skönt, men reser än en gång ett varningens finger! Vänjer du dig med att sova med dom så kommer det vara svårt att sluta använda då du plötsligt kommer höra minsta lilla knappnål.
Fördelen är att man även slipper höra sin partners snarkade :crysmile:
[länk]
Testade ett par äldre öronproppar liggandes, men snarksymfonin hördes ändå. Jag ville inte trycka in propparna för långt. Sket i hela grejen och sov på soffan inatt.

Har nu beställt proppar i silikon som jag hört gott om. Dessa behöver inte tryckas in i hörselingången på samma sätt.
 
De känns mindre när de hamnar tillräckligt långt in, sitter de långt ut så både skaver de samt att ljudet smiter förbi. ;)
Har provat sådana i silikon, på mig var de värdelösa, ändrade form och ramlade ut samt att det fastnade massa hår i. Har man kort hår så är det kanske ett mindre problem dock. :crysmile:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
De känns mindre när de hamnar tillräckligt långt in, sitter de långt ut så både skaver de samt att ljudet smiter förbi. ;)
Har provat sådana i silikon, på mig var de värdelösa, ändrade form och ramlade ut samt att det fastnade massa hår i. Har man kort hår så är det kanske ett mindre problem dock. :crysmile:
Körde med sådana här: https://www.apotea.se/killnoise-oronproppar-s-svart

Haha, tur att man är snaggad då. Kan tänka mig att silikonpropparna blir sunkiga rätt snabbt.
 
Heij83
Tänk på att dom måste in i örat, du ska kunna ligga på sidan utan att dom nuddar kudden.

Hoppas verkligen du kan vänja sig med dom och få ordentligt med sömn.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Köp en snarkofag till grannen, hoppas han inte har cellskräck!;)
 
Kan hålla med om att det kan vara svårt att lära sig sova med hörselproppar. Jobbade i ett annat land där företagets lägenhet låg ut mot en större gata, problemet var att kl 04:30-05:00 varje vardags morgon tömdes sopcontainers utmed gatan, det var som ett smärre krig, kämpade några veckor innan jag lärde mig sova med proppar. Efter den lärdomen kan jag sova med proppar när som helst det behövs.

Jag själv snarkar rejält och familjen får stå ut med det på samma våning i villan. Att få snark hjälpmedel från sjukvården har nu blivit kraftigt påverkad av Corona, min remiss har sinkats över 1 år nu
 
T tapeworm skrev:
Testade ett par äldre öronproppar liggandes, men snarksymfonin hördes ändå. Jag ville inte trycka in propparna för långt. Sket i hela grejen och sov på soffan inatt.

Har nu beställt proppar i silikon som jag hört gott om. Dessa behöver inte tryckas in i hörselingången på samma sätt.
Jag kör alltid med öronproppar i silicon (eller om det är vax?)
https://www.clasohlson.com/se/Öronproppar-av-silikon/p/Pr340886000
Supersköna och helt tyst.
Men de måste "fästa" i huden i ytterörat, så man får tvätta innan läggning och de håller inte så länge innan de blir skitiga och slutar fastna (typ en vecka för mig ).
Om de är bra vid eventuell svamp i öronen kan jag inte yttra mig om...
Rekommenderar små sårtvättservetter för rengöring av örat:
https://apohem.se/cutisoft-wipes-in...Fp5bK6cKQWzOGX3CxymYpmALESeaHrHhoCBOQQAvD_BwE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.