Inte papp utan asfapapp. Dvs impregnerad fuktspärrande papp. Men om du inte vill riva upp golvet så kanske varmhållning (minst +8 skulle jag köra med) av garaget är den bästa lösningen ändå. Då klarar man sig utan fuktspärr mellan våningarna. Men allt beror på hur du skall använda de två utrymmena.

Med en temperaturskillnad mellan dem så kommer du att ha en fuktvandring från den varmare till den kallare sidan (eftersom varmare luft normalt sett i ett hus bär mer (absolut nivå) fukt än kall luft (som har svårt att bära fukt och därmed släpper den som vatten). Man vill inte att denna fukt skall kondensera, därav rekommendationen att ha en luftavfuktare i det kallare utrymmet.

Så syftet med fuktspärrar är här att hindra fukten att flytta sig mellan utrymmena, dvs det skall vara så tätt som det bara går om man skall hindra fukten i det ena utrymmet att nå det andra utrymmet.
 
pacman42 pacman42 skrev:
I mitt fall har jag därför lite isolering i golvet ovanför och sedan en ventilerad luftspalt mellan golvet och isoleringen i garage-taket. I underkant av luftspalten är det board som kan hindra eventuell fukt från att komma ned i isoleringen.
Tre frågor poppar upp:
1) Isoleringen i golvet ovanför - betyder det att du har isolering xx mm mellan undergolvet och ett ytskikt?

2) Är luftspalten då ventilerad neråt garaget?

3) Är det oljeboard eller asfaboard eller ngn annan board?
 
1) ja
2) ja
3) i mitt fall är det gummiduk då jag hade sådan liggande hemma.
 
Då är det ett lite annorlunda än TS.
Ska TS göra på det sättet så måste han lägga in ett isolerat ovangolv.
TS önskemål var att få varmare golv uppe.
Min gissning är att golvkylan mest beror på golvdrag pga att spånisoleringen sjunkit ihop. Bl a därför bör man ha det absolut vindtätt och isolering dikt an undergolvet. Jag utgick från att man behåller plankgolvet.

Som sagt, lite bättre temp och luftfuktighet i garaget är bra för allt, utom möjligtvis driftskostnad. Det gör som nämnts det betydligt enklare med mellanbjälklagets isolering/konstruktion.
@pacman42 : Har du ngn uppfattning om driftskostnaden för ditt förbättrade garageklimat?
 
Driften med luftavfuktsren är billigare än med ett element (på vintern) som jag hade tidigare. Men då är ju isoleringen lite bättre nu också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.