Papp eller skivor typ masonit går bra, huvudsaken är att det inte ligger emot taket utan har en luftspalt. När du sätter upp dem är det bra om du börjar uppifrån och går neråt, i de fall du får överlappande skarvar så får du de då på rätt sätt, så att ev. fukt som rinner ner för skivorna inte kommer in i isoleringen.

Du kan gärna ha en "inspektionslucka" i det nya vindsinnertaket som du kan öppna vid behov för att kunna titta till hur det ser ut ovanpå.
 
Och den där pappen jag menar är inte veckad. Har inte sett någon veckad papp för det här ändamålet, den jag tänker på är i princip helt vanliga skivor av wellpapp. Jag kan tänka mig att det är svårare att få den veckade pappen att skydda bra mot luftrörelser.
 
Aha, då blir det alltså längsgående läkt först om inte veckad papp finns. Jag har faktiskt för mig att jag sett något nytt någonstans som är veckat, lättarbetat för just detta endamål.....men kommer inte på var....mmm.

inspektionslucka har jag med i planen. Två styck faktiskt.
 
P
Gjorde så här förra sommaren på landet.
 
  • vind1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vind2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Blev ganska hyffsat
 
  • gipsat.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • gipsat2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen ångspärr? Är det för att du inte värmer upp huset på vintern?
 
P
Precis, satte upp det först men efter avrådan här på forumet rev jag ner den igen.
Huset står ouppvärmt från september till maj.
 
Hur viktigt är det med ångspärr? Jag har en hall som är knappt 6m2 och är en tillbyggnad utanför huvudhuset. Det var c:a 3m upp till innertaket som var gips på golvbräder och ingen isolering, bara tomrum på andra sidan bräderna upp till yttertaket.
Jag reglade upp en halv meter under detta innertak och har låtit gamla innertaket vara som det är. Lagt isolering 145+145 och stängt med vanlig 13mm gips. Har luftkanal i två hörn och i inspektionsluckan, dvs luftcirkulationen är god. Ingen isolering i direkt kontakt med någon yttervägg. Men jag satte aldrig ångspärr här! Borde jag gjort detta? eller har det mindre betydelse?
 
Det beror på om du värmer upp hallen och vilken luftfuktighet du har där. Är det öppet in i boningshuset så låter det som en bra idé att sätta ångspärr. Är det ouppvärmt och har en dörr mellan hall/lägenhet så tror jag det kvittar.

Kruxet är om du får inomhustemperad luft upp i vindutrymmet. Där är det kallt och luften kan inte bära fukten längre utan den kondenserar mot kalla ytor. Med ångspärr har du värmeläckage - vilket egentligen är bra ur fuktsynpukt - men inget läckage av fukt.
 
P
Läste någonstans, tror det var Statens provningsanstalt eller liknande att tester med målad gips och spacklade skarvar fungerade bra som ångspärr.
 
*ler'" Gör hallen till ett våtrum! Måla med våtrumsfärg så blir det tätt som *s*

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.