Vi är nyblivna ägare till ett hus byggt -20. Jag vill redan nu planera för inredningen av vind och tänkte posta mina funderingar.

Besiktningsmannen konstaterade att vinden är i ovanligt gott skick, ingen fukt, inget mögel, allt ser helt & friskt ut. Bra start :)

Bifogar en bild.

Min tankegång är såhär:
1. Tjockleken på takstolen är 130-140mm djup. CC mellan 900-1100mm. Jag börjar med att zigzagga c:a 70mm in med ståltråd så där finns rejält med luft mot innertaket. Sedan sätter jag 70mm isolering mellan takstolarna hela vägen nerifrån och en bit upp ovanför takbjälkarna. Ny ståltråd för att hålla isoleringen på plats. Frågan här är ifall man "måste" ha någon form av skivmaterial mellan innertak och isolering eller det räcker med ståltråden som gör att luftspalten förblir intakt??
2. Nu bygger jag ett nytt regelverk utanför. Tänkt använda 145mm. Först en botten (syll?) ungefär 500mm ut och då 600-700mm rak innan takvinkeln börjar. Gå upp förbi befintlig takbjälke så de blir frilagda så nya takbjälkarna hamnar 200-300mm ovanför. CC 600. Drar plaströr och kopplingsdosor till el. Monterar isolering 145. Häftar fast byggplast och gör bara hål för dosorna.
3. Det finns inga ventiler högst upp i nockarna. Antar att detta är ett "måste" så denna tjänst kommer jag nog att köpa, en ventil i varje nock alltså! 3 stycken.
4. Nu spänner jag byggplast och sätter jag innertak i de nya bjälkarna som ligger lite över de gamla. Via ett öppet fack tar jag upp 145 isolering och trycker i nya facken. Sen spikar jag fast täckbrädor med rätt stort mellanrum, så det blir enklare att krypa omkring...och ovanpå detta blir ett lager isolering till. Räcker ytterliggare 195mm?

Tänker jag rätt eller ser ni fel?
 
  • vind-02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter ganska vettigt, men ett par saker. Att ha ett skivmaterial där du tänkt sätta bara ståltråd kan ha vissa fördelar. Dels för att du behöver skydda isoleringen mot luftrörelser, men det kan du iofs göra med annat material, och dels i det sällsynta fall det skulle bli kondens mot insidan av undertaket. Då skyddas isoleringen. Men som sagt, mest för luftrörelsernas skull.
 
Tack för snabbt svar.
hur menar du med att skydda isoleringen för luftrörelser? För att det ska komma ur position eller? Blir det lättare kondens utan skivmaterial eller du menar där att skivmaterialet isåfall tar "smällen"?
 
Försök att undvika att punktera ångspärren med eldosor och dylikt. Om möjligt, dra allt sådant i en spalt mellan innervägg och ångspärr.

Alternativ till nockventilation kan kanske vara "mögelstoppers" i varje fack under översta pannraden? Alternativt tar du upp gavelventilation. Det där med ventilation på kalla vindar är häxkonst, verkar bli fel både om det är för mycket eller för lite.
 
OK, har aldrig hört att det kan bli för mycket ventilation, det var ju väldigt intressant! Vad kan hända då?

Kanontipps att inte punktera ångspärr! ska absolut tänka på det...
 
danlindberg skrev:
Tack för snabbt svar.
hur menar du med att skydda isoleringen för luftrörelser? För att det ska komma ur position eller? Blir det lättare kondens utan skivmaterial eller du menar där att skivmaterialet isåfall tar "smällen"?
Du måste ha någon form av vindskydd mot isoleringen för att den isolerande förmågan blir så väldigt dålig annars. Isoleringen isolerar för att den får luft att stå stilla, men om man inte har en vindavledning så kommer den varma luften blåsas ur isoleringen. Lite som att ha en stickad tröja när det blåser, om man inte har en vindskyddande jacka över så värmer tröjan mycket sämre.

Det blir inte lättare kondens utan skivmaterial, utan det var i så fall för att den skulle kunna ta smällen om man sätter den rätt, i det sällsynta fall att det skulle bli kondens mot undertaket. Men det är inte ett särskilt troligt eller stort problem.
 
danlindberg skrev:
OK, har aldrig hört att det kan bli för mycket ventilation, det var ju väldigt intressant! Vad kan hända då?
Jag har hört det sägas i en massa diskussioner på forumet här, men aldrig riktigt förstått mekniken bakom att det skulle bli problem. Jag ställer mig också undrande till hur det skulle kunna bli för mycket ventilation?
 
Supertack Jon! Värdefull info. När jag tänker efter så är det ju helt logiskt med någon form av skivmaterial så inte luften i luftspalten sveper igenom isoleringen och försämrar isoleringsförmågan. Det jobbiga är ju att det inte är konsekvent mellanrum eller standardmellanrum mellan takstolarna, men jag har för mig att det finns något lättarbetat som är vecklat, kanske papp, som man enklare kan spika fast med mindre spik rakt på läkten? Har jag sett detta någonstans eller är jag ute och cyklar? En annan fråga: tror du det räcker med 145+195 isolering på toppen?
 
I de fall jag säger för mycket ventilation, om jag nu säger det, så menar jag att det kommer in för mycket fuktig uteluft i vinden....ju mer ventilation isåfall innebär ju mer fuktig luft in, mindre ventilation innebär mindre fuktig luft in...åtminstonde den vägen ;)
 
danlindberg skrev:
Supertack Jon! Värdefull info. När jag tänker efter så är det ju helt logiskt med någon form av skivmaterial så inte luften i luftspalten sveper igenom isoleringen och försämrar isoleringsförmågan. Det jobbiga är ju att det inte är konsekvent mellanrum eller standardmellanrum mellan takstolarna, men jag har för mig att det finns något lättarbetat som är vecklat, kanske papp, som man enklare kan spika fast med mindre spik rakt på läkten? Har jag sett detta någonstans eller är jag ute och cyklar? En annan fråga: tror du det räcker med 145+195 isolering på toppen?
Det finns pappskivor som är tänkta just som att stoppa vind. Du kan ju lägga två bitar och låta dem överlappa så slipper du passa till exakt.

Ja, jag tror det räcker utmärkt med 145+195. Det är dessutom en så liten yta som är längst upp, det skulle inte göra stor skillnad om ni lade mer än så.
 
bonnier skrev:
I de fall jag säger för mycket ventilation, om jag nu säger det, så menar jag att det kommer in för mycket fuktig uteluft i vinden....ju mer ventilation isåfall innebär ju mer fuktig luft in, mindre ventilation innebär mindre fuktig luft in...åtminstonde den vägen ;)
Man kan vända på det också, ju mer ventilation desto mer fuktig luft ut, och ju mindre ventilation desto minde fuktig luft ut från vinden. Det beror ju på om det råkar vara torrt eller fuktigt ute just då.

Om man tänker sig en kallvind med riktigt mycket ventilation så har du exakt samma situation som i en carport. De brukar inte ha problem med mögel.
 
jon_h skrev:
Man kan vända på det också, ju mer ventilation desto mer fuktig luft ut, och ju mindre ventilation desto minde fuktig luft ut från vinden. Det beror ju på om det råkar vara torrt eller fuktigt ute just då.

Om man tänker sig en kallvind med riktigt mycket ventilation så har du exakt samma situation som i en carport. De brukar inte ha problem med mögel.
Skillnaden mot en carport är väl bl.a att du inte har isolering och liknande som i vindsbjälklaget golvet som far illa av fukten.
 
Nej, men om vi pratar mögel på undersidan av råspånten och på takstolarna så är det en helt likvärdig situation. För det är väl det vi pratar om, problemet brukar ju knappast vara att isoleringen i vindsbjälklaget far illa?
 
Det verkar ju inte vara aktuellt för Dan iallafall lyckligtvis, men mögel i och på isolering har jag sett på andra håll iallafall. Sen beror det väl lite på hur mycket du menar med riktigt mycket ventilation...man kan ju få "torka tvätt en blåsig dag syndrom" (eller vad man nu kan kalla det :) ) som tar med sig fuktig luft ut direkt, men så mycket ventilation har man väl inte på en vind, som man har i en carport kanske. Mycket av fukten absorberas väl av trävirket och blir kvar där tills vädret/luften blir torrare/varmare, förhoppningsvis innan tidpunkten för mögelbildning inträffar.

Observera att jag bara spånar...!
 
Först vill jag bara säga att det hjälper mig väldigt mycket att läsa hur ni resonerar. Tack.
Jag summerar hur jag tänker just nu med ventilation. Gavel till gavel är ungefär 11 meter + en kupa på ena sidan ungefär 3 meter. Dvs 3 gavlar, jag sätter en normal nockventil i alla 3.
Jag sätter veckad papp intill befintligt innertak c:a ett par decimeter högre än där översta isoleringen kommer hamna. Är noggrann att det finns luft hela vägen ner i vecken på pappen. Sedan isolerar jag innåt härifrån.
Skicket på allt virke och innertak är idag perfekt. Med resonemanget ovan bör jag alltså inte bygga in problem i framtiden angående ventilation?
Jag drar in några bilder till.
 
  • vind-01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vind-03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vind-04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.