Boende45 skrev:
Ursäkta en fråga från en okunnig: Varför isolera överhuvudtaget om boden inte ska vara uppvärmd vintertid?

Jag har 3 st bodar på tomten som används som kallförråd året runt och ingen är isolerad.
Borde inte isoleringen göra det varmare i boden i vintertid även fast man inte har någon uppvärmning?
 
  • Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
Ska du inte ha någon uppvärmning alls behöver du inte isolera. Det blir inte varmare av sig självt för att du isolerar. Det du kan få är effekten att värmen varierar långsammare inne i boden än utanför, vilket ibland kan upplevas som att det är varmare.

Det du ska göra är att se till att få boden vindtät, till exempel genom att använda vindpapp eller vindväv.

Till trossbotten används lämpligen trossbottenboard. Det är "masonite", 6 mm tjock och tillskuren i lagom bredd. Fast jag tror inte de säljer det på just Byggmax.
 
andersmc skrev:
Ska du inte ha någon uppvärmning alls behöver du inte isolera. Det blir inte varmare av sig självt för att du isolerar. Det du kan få är effekten att värmen varierar långsammare inne i boden än utanför, vilket ibland kan upplevas som att det är varmare.

Det du ska göra är att se till att få boden vindtät, till exempel genom att använda vindpapp eller vindväv.

Till trossbotten används lämpligen trossbottenboard. Det är "masonite", 6 mm tjock och tillskuren i lagom bredd. Fast jag tror inte de säljer det på just Byggmax.
Tack! Jag förstår! Kanske lämpligt i så fall att ha uppvärmning trots allt av något slag. Dock så är det typ verktyg, elverktyg, cyklar golfklubbor, pool, loppiskartonger, frys och dylikt som förvaras. Däremot i framtiden kanske det blir annorlunda.
 
Johnblond skrev:
verktyg, elverktyg, cyklar golfklubbor, pool, loppiskartonger, frys och dylikt som förvaras..
Allt detta kan du, enligt min uppfattning, utan problem förvara i ett (tidvis) djupfryst förråd utan uppvärmning. Enda reservationen är väl om någon del av "poolsystemet" är svårt att tömma.
 
Alfredo skrev:
Allt detta kan du, enligt min uppfattning, utan problem förvara i ett (tidvis) djupfryst förråd utan uppvärmning. Enda reservationen är väl om någon del av "poolsystemet" är svårt att tömma.
Det är sant! :)

Vad menar ni med uppvärmning? Konstant uppvärmning av någon värmekälla under hela vintern? Typ värmepump eller element av något slag?
 
Förresten, vad händer om man kör plast och man inte har någon uppvärmning?
 
Om du värmer upp sen så kondensera fukten på plasten å rinner ner i isoleringen. Eller har ingenstans att ta vägen.

Svågern gjorde så i deras friggebod. Den upplevs mycket fuktigare än min sambos där jag inte satte plast. De står 50m ifrån varandra så de är klart jämförbara....

Sent from my GT-P7500 using Byggahus
 
10 cm är för litet mellan trossbotten och mark. I synnerhet om man inte grusat av marken undertill. Jag skulle nog rekommendera 20 cm. Skivorna behöver inte fastsättas om man har isolering ovanpå.

Huruvid man skall ha plast eller ej beror på hur fuktvandringen ser ut. Normalt är det varmast inomhus då går transporten från varmt till kallt dvs plast stoppar fukten innan väggisolering. Är det varmare utomhus går fuktvandringen utifrån och in och då samlas fukten på fel sida om plasten. Har man inte konstant uppvärmt så skall man nog låta bli plasten.
 
Vad menar du med att skivorna inte behöver fastsättas? Behöver man inte någon form av board (trossbotten) undertill dvs mellan isolering och plintar/mark?
 
Boende45 skrev:
Vad menar du med att skivorna inte behöver fastsättas? Behöver man inte någon form av board (trossbotten) undertill dvs mellan isolering och plintar/mark?
Han har ju satt fast stödlister längs ned på bottenbjälkarna som de hårda trossbottenskivorna vilar på. Sedan håller ju isolering emot så att skivorna inte kan röra sig uppåt. Man kan möjligen tänka sig att tejpa skarvarna mellan skivorna för att minska ev vindinsläpp. Spontat golv är otätt.

Använder man inte plast i golvet bör man ändå lägga vindpapp mot inträngande luft. Detta gäller även väggarna om inte väggkonstruktionen är vindtät i sig. .
 
Redigerat:
Jag har ju lånat tråden från TS. Tror iofs att frågan om papp eller plast mellan isolering och undergolv är en fråga som många har.

Själv är min tanke att vinterisolera boden för att i framtiden ha möjlighet till kontinuerlig uppvärmning. Räknar med att inom kanske 10 år finns det luftvärmepumpar som med hjälp av ytterst liten energiåtgång värmer upp ca 15 kvm och som kostar ungefär som en uppsättning radiatorer.

Svårt då att veta hur man ska göra för att undvika kondensproblemet i framtiden om fuktspärr (plast) snarare skapar problem i en tillfälligt ouppvärmd bod..
 
Du bör ju inte få kondens i väggarna om du har ständigt uppvärmt oavsett plast eller ej. Plast är ju ett nytt påfund.
 
Noseone skrev:
Om du värmer upp sen så kondensera fukten på plasten å rinner ner i isoleringen. Eller har ingenstans att ta vägen.

Svågern gjorde så i deras friggebod. Den upplevs mycket fuktigare än min sambos där jag inte satte plast. De står 50m ifrån varandra så de är klart jämförbara....
Det låter som en helt rimlig iakttagelse. I den plastade friggeboden blir fukten kvar i inomhusluften. I den oplastade har fukten tagit sig ut i isoleringen och kondenserat där.
 
Nä, den kondenserar väl antagligen på plasten å rinner ner längs panelen. I den "oplastade" så trycks den varma luften ut å kondenserar iaf på utsidan av isoleringen mot den panelen.

Frågan är vad som är bäst?
 
Tanken med plast är ju att varm och kall luft aldrig ska mötas = ingen kondens bildas. Att kondensen blir kvar i inomhusluften låter konstigt om den aldrig fått en chans att komma in i byggnaden (pga plast). om golvet saknar plast mellan innergolv och isolering borde kondens uppstå i utrymmet mellan isolering och trossbotten (board) och då borde skivorna skadas även om det finns en viss luftcirkulation under byggnaden vid plintgrund. Om byggnaden utrustas med ventiler borde ej heller skada uppstå, vid plastad insida, under den varma årstiden då man får en luftcirkulation och utjämning av temperatur ute och inne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.